Helgsnack: Vilken är din mest betydande uppgradering någonsin?

Permalänk
Cylon

Helgsnack: Vilken är din mest betydande uppgradering någonsin?

Ibland känns det som om varje generation hårdvara bara blir några procent bättre än den förra. Vilken uppgradering har haft störst inverkan på din datorupplevelse genom tiderna?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Ultrawide skärm, helt klart det som gett mig mest.

Permalänk
Medlem

Min första SSD eller när jag köpte Voodoo 2. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Min första SSD eller när jag köpte Voodoo 2. XD

Tänkte precis skriva samma.

Dubbla EvilKing Voodoo 2 (8MB+12MB), eller min Corsair 120GB Force GT.

Permalänk
Medlem

Svårt, det står mellan min första ssd eller min första 144hz skärm.

Ha det gött

Permalänk
Medlem

1. Första riktiga ljudkortet.
2. Första 3d FX kortet.

Permalänk
Medlem

En hel dator tror jag. Bytte ut en HP med AMD Athlon 3700, Nvidia geforce 6600gt till En burk med Intel core 2 duo, Intel ssd (80gb) och dubbla Nvidia 8800 gts 512. Det blev ett jävla lyft i prestanda.

Permalänk
Medlem

ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Tänkte precis skriva samma.

Dubbla EvilKing Voodoo 2 (8MB+12MB), eller min Corsair 120GB Force GT.

haha samma SSD här. XD Vilken grej asså från HDD till SSD! ojoj!
Hade dock bara ett Voodoo 2. Har det kvar i en låda. XD

Permalänk
Medlem

Måste nog säga Voodoo 2 och dra igång Quake 2, tusan va mycket snyggare spelet blev.
Eller när man gick från en 17" crt skärm till en platt 19", det var också en typ wow känsla.

Permalänk
Chefredaktör 🕹

Min personliga måste efter lite eftertanke bli något så "enkelt" som en hårddiskuppgradering.

År 2003 gick jag från en ensam Western Digital Caviar SE 120GB i 7 200 RPM till två stycken Western Digital Raptor 37GB 10 000 RPM i RAID0.
Det var lite som att för en förtur in i SSD-världen nästan med en så kraftig uppgradering av både söktider och överföringshastighet.

Det gjorde verkligen att allt kändes så himla mycket rappare.

Permalänk
Medlem

50 MB-hårddisken till min Amiga 500. Ojoj vilken skillnad mot att hålla på med disketter hela tiden!

Permalänk
Medlem

Helt klart SSD. Det var helt galet hur länge man väntade på boot innan! Sparat så mycket tid till annat i livet.

Permalänk
Medlem

när jag hade min 120MHZ Intel och hade 16 MB ram, åkte till elgiganten för att stoppa i 16 till för att få de otroligt fina 32MB ram men sen när jag kommer hem så ser jag att "minnes räknaren" går förbi 32 den går förbi 64 och slutade med att jag fick två 32MB stickor istället för två st 8a blev sjukt nöjd...

Permalänk
Viking

Det är nog min första 144Hz-skärm eller min nuvarande Ultrawide.

Edit: Gick från en billig 60Hz.

Permalänk
Chefredaktör 🕹

Glöm inte att gärna ange vad ni gick från, inte bara vad ni gick till. Så att vi får lite perspektiv.
Och en liten anekdot: hur kändes det eller vad möjliggjorde det?

Permalänk
Medlem

Athlon x2 250 till 2700k samt ssd.

Sedan 2700k till 3950x.

Permalänk
Medlem

Absolut största måste ha vart att skaffa ett 3dfx kort, från ATI mach 64. Stark andraplats att gå över till SSD, från nån vanlig 7200rpm disk. Tredjeplats är nog att skaffa ett ordentligt 'modernt' ljudkort och inse hur mycket detaljer i ljud man missat när man kört på inbyggt ljud under en period.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade i samma vända från en gammal 1080p 60hz skärm med GTX 770 till en ny 1440p skärm och ett GTX 1080. Blev en redig skillnad i både bildkvalitet och fps.

Permalänk
Medlem

När jag gick från min AMD K6-2 400mhz (vilken skitprocessor, krånglade mycket) till en P4 1,8Ghz. Det var ingen liten prestandaökning och en helt ny värld öppnade sig.

Permalänk
Medlem

SSD följt av uppgradering till 144Hz-skärm. Tror dock aldrig vi kommer uppleva något som hoppet från HDD till SSD igen?

Permalänk
Medlem

Gick från 165hz CRT till 60hz S-IPS, kan inte direkt påstå att steget tillbaka till 144hz IPS var största steget. Med tanke på att man faktiskt satt på snabbare skärm förr!

Från mekaniska diskar, 3x250GB i raid0 till SSD, intel 120GB utan tvekan, ny teknologi som dominerade den gamla fullständigt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det räknas som uppgradering men när jag fick min första egna dator och slapp sitta på mammas "betala räkningar-dator" gjorde en enorm skillnad. Spel och program fungerande äntligen som de skulle. Kommer inte ihåg vad det var för burk dock.

Permalänk
Medlem

Ifrån Crt till Tft så man slapp konka en tung skärm överallt. Ssd som andra plats.

Permalänk
Medlem

2001 vs 2005
Trött P4 > AMD Athlon x2 4200+
Trött 512mb ram > 2gb ram
Trött 80+120gb hdd kombo > "ultra"snabb 250gb samsung HDD på 7200 rpm.
Trött 64mb grafikkort från AMD osäker vilken model då jag hade noll koll på den tiden > Nvidia 6600 GT

Gick från att spela i 15-20 fps i 1280x720 till att allt flöt i 60 fps utan problem, underbar känsla!

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Oneone:

när jag hade min 120MHZ Intel och hade 16 MB ram, åkte till elgiganten för att stoppa i 16 till för att få de otroligt fina 32MB ram men sen när jag kommer hem så ser jag att "minnes räknaren" går förbi 32 den går förbi 64 och slutade med att jag fick två 32MB stickor istället för två st 8a blev sjukt nöjd...

Det var fina tider när det här med RAM-minnesmängden inte var en enbart akademisk sak.
Minns att jag hade en dator (runt 98/99) med 128MB RAM vilket väl var ganska bra för den för tiden. 256MB ansågs riktigt maffigt.
Jag gick ner till lokala lilla datorbutiken bad dem installera ytterligare 2x128MB i min dator för totalt 384 MB.

Minns fortfarande ägaren, vars förstaspråk inte var svenska, som typ lite förvånat tog sig för pannan och utbrast
"mannen, din dator är rolls royce nu".

Permalänk
Medlem

Måste nog även jag säga min första SSD, en Intel SSD 320 120GB. Finns än idag inget större prestandalyft för daglig användning jag kan komma på trots en del häftiga CPU och GPU uppgraderingar genom åren.

Permalänk
Medlem

Även här är det bytet till SSD. År 2015 gick jag från en 500gb 7200rpm till en 250gb Samsung 850 Evo som systemdisk. Jag bytte visserligen processor och grafikkort också, men det var nog SSD:n som gjorde störst skillnad.

Permalänk
Medlem

Måste säga mitt första sound blaster kort. tänk er att gå från en tyst dator med text, till spel med fylligt ljud och full speach, under en tid då NES regerade.

Blev helt blown away när man startade Day of the tentacle med ljud första gången.

Permalänk
Medlem

matrox 8mb till riva tnt 2 32mb, hdd till ssd, 1080p va skärm till 4k ips skärm.