Stockholms stad begär att Öppna Skolplattformen ska radera all källkod

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Absolut. Väldigt enkelt kan de få sparken om de inte sköter sitt jobb tillfredställande. De är nog väldigt klart att man gör fel och korruption är utbredd i tjänstemans delen av förvaltningen.

Tex om man får ett uppdrag att lösa ett problem för en viss budget så kan det vara en god ide att man faktiskt gör ett bra jobb för alla inblandade.

Du kanske kan berätta lite mer? Har du någon källa eller erfarenhet?

Som jag ser det är det inte så enkelt att en person gör fel utan vi har hela system (sociala, regelverk, tekniska osv) som påverkar resultatet och ditt sätt att agera.

Först och främst har vi anställningsskydd både inom det offentliga och det privata. Saker händer och det är komplicerat och folk blir tilldelade varningar som sedan kan leda till avsked. Så långt sträcker sig min kunskap/gissande.
Att inte sköta sitt jobb tillfredsställande kan betyda att personen har negligerat att göra någonting t ex arbetsvägran eller kanske hotat någon. Detta är enkla exempel.
Struntar tandläkaren i att laga hålet, eller inte följa praxis så kan det kanske bli böter eller avstängning? Men det är inte svart på vitt här heller. Kan ju vara så att du får gå tillbaka och göra om lagningen. Misstag händer eller det var något annat som spökade.
Skulle däremot ai-systemet inte bli klar efter tre veckor då är det nog inte korruption som är problemet eller att utvecklaren inte gjorde sitt jobb.

Du får ett problem som du ska lösa och en budget. En budget är i gissning utifrån den information du har för tillfället, det betyder inte ett skit om det är något stort och okänt. Lite väl förenklat, för det finns fler dimensioner. Men vi håller oss light.
Är det laga en tand som du har gjort 100 gånger innan då har du en ganska god chans att pricka rätt.
Ska du bygga ett nytt AI-system för självkörande bilar, då kommer det inte att gå. Helt omöjligt för allting är en föränderlig massa. Allas kunskap växer hela tiden och ju mer du vet desto mer inser du vad lite du kan.

Jag har jobbat på en myndighet i ca ett halvår och det var minst sagt annorlunda, men jag skulle inte påstå att det var någon korruption även om jag tycker det var slöseri med skattepengar. Vi hade med en jurist och en dataskyddsombud(lite osäker på titel) bara för att vi skulle följa alla lagar och förordningar och inte börja dela data eller ens använda data som vi inte hade behörighet till. Sen gjorde alla det bästa de kunde - min utgångspunkt är att alla gör det hela tiden - men problemet är att det fanns en organisation och struktur som inte gjorde det möjligt att lyckas. För många olika parter som hade för dålig insyn och kunskap och sen var målet inte helt enkelt heller. Sen ska vi inte prata om alla lagar och förordningar. Du får inte göra någonting, helt kört. Privata sektorn däremot... Där är det fritt blås och alla skiter i det.
Det jag tar med från projektet är att det var slöseri med skattepengar, men ingen som det går att skylla på i projektet utan det var ett systemfel som jag gissar kan vara lika över många offentliga verk i Sverige.

Har du någon insikt i att det är hög korruption? Då menar jag inte att någon fått en anställning via kontakter eller att de fått en påse godis. Du kan även skippa nya Karolinska sjukhuset för där verkar det inte ha gått helt rent till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

IT-upphandlingar och stora IT-projekt har ofta stora brister, oavsett om det är offentligt eller privat.
De privata hamnar dock mer sällan i nyhetsförmedlingen - att ett företag gör en dålig affär anses mindre intressant än att skattepengar slösas bort, och dessutom är det svårare att få ut information från privata företag än från myndigheter.

Framför allt tror jag det är det sistnämnda. För offentliga organisationer är det brottsligt att försöka hindra en medarbetare att "prata med pressen" i många situationer medan det på ett företag kan vara skäl till avsked.