Budgetbygge NAS. Tips på komponenter?

Permalänk
Medlem

Budgetbygge NAS. Tips på komponenter?

Tjabba!

Är i stort behov av en ny NAS då min gamla buffalo diskstation helt enkelt inte håller måttet längre.

Har kollat på Synology NAS men det är hutlösa priser både på begagnat och nytt. Speciellt om man vill ha något med 4 diskplatser eller mer.

Så jag har tänkt mig att bygga mig en egen. Vill helst hålla mig under ca 2500kr (utan diskar). Nytt eller begagnat spelar ingen roll för min del bara det är _billigt_.

Prestandamässigt är det inte så noga, så länge den klarar av att köra freenas så är det tvärlungt. Vilket då innebär att jag åtminstone behöver:

* 64-bit processor
* 8 GB RAM

Utöver detta vill jag ha stöd för åtminstone 4 SATA-diskar utöver systemdisken.

Jag har landat i vilket chassi jag vill ha redan, ett Node 304 från Fractal Design då den har många diskplatser och tar lite plats. Chassit innebär att jag behöver ett mini-ITX moderkort och ett vanligt ATX PSU.

Men det är med moderkort och processorer som jag börjar hamna i träsket. För det första kostar ett mini-itx moderkort med 6st sata-anslutningar och socket 1200 kring tusenlappen. De billigaste celeron cpu:erna ca 500kr och sen ska det till minne och PSU vilket gör att jag drar över budget.

Har hört att det finns moderkort med integrerade CPU:er som kanske är något att ha, men jag har svårt att hitta en med 6st SATA-platser.

Har ni några heta tips på vad jag kan kolla på för hårdvara? Eller hur har ni gjort i era byggen?

Permalänk
Medlem

De flesta av oss har nog valt att betala mer är 2500...
Själv tog jag ett moderkort/cpu från en dator som skulle slängas på jobbet. Men då får man inte vara petig med vad man får.
Vill du få ner priset kan du köpa någon Raspberry pi (eller likande Soc) och koppla in HDD via usb.
Prestandan blir lidande men du kan få ner budgeten lite.

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad 2011-v3 moderkort så kan du få köpa min es16core cpu för 600kr.

Jag skulle rekommendera en atx låda med två st 5.25 platser och sedan följande.
https://www.amazon.de/-/en/DOCK-ExpressCage-MB326SP-B-Removab...
Och två pci slot för 2x6 sata.
https://www.amazon.de/-/en/Controller-Expansion-88SE9215-Inte...

Kör proxmox med zfs istället för openbsd/true nas.

Permalänk

Jag blev trött på’t och tiodubblade min budget jämfört med din. Problem solved:
8-kärnors SuperMicro-server med HBA och 8 hotswapplatser. 😆

Permalänk
Inaktiv

Det som är dyrt med NAS:en är ju diskarna. Jag gick ju budget, men ändå gick diskarna på runt 13K. Synologyn gick på 6. En UPS och en Extern 14TB för backup av NASen. Det landade över 20papp typ. De tråkigaste 20K jag någonsin spenderat i datorväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det som är dyrt med NAS:en är ju diskarna. Jag gick ju budget, men ändå gick diskarna på runt 13K. Synologyn gick på 6. En UPS och en Extern 14TB för backup av NASen. Det landade över 20papp typ. De tråkigaste 20K jag någonsin spenderat i datorväg.

Vad valde du för UPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Tjabba!

Är i stort behov av en ny NAS då min gamla buffalo diskstation helt enkelt inte håller måttet längre.

Har kollat på Synology NAS men det är hutlösa priser både på begagnat och nytt. Speciellt om man vill ha något med 4 diskplatser eller mer.

Så jag har tänkt mig att bygga mig en egen. Vill helst hålla mig under ca 2500kr (utan diskar). Nytt eller begagnat spelar ingen roll för min del bara det är _billigt_.

Prestandamässigt är det inte så noga, så länge den klarar av att köra freenas så är det tvärlungt. Vilket då innebär att jag åtminstone behöver:

* 64-bit processor
* 8 GB RAM

Utöver detta vill jag ha stöd för åtminstone 4 SATA-diskar utöver systemdisken.

Jag har landat i vilket chassi jag vill ha redan, ett Node 304 från Fractal Design då den har många diskplatser och tar lite plats. Chassit innebär att jag behöver ett mini-ITX moderkort och ett vanligt ATX PSU.

Men det är med moderkort och processorer som jag börjar hamna i träsket. För det första kostar ett mini-itx moderkort med 6st sata-anslutningar och socket 1200 kring tusenlappen. De billigaste celeron cpu:erna ca 500kr och sen ska det till minne och PSU vilket gör att jag drar över budget.

Har hört att det finns moderkort med integrerade CPU:er som kanske är något att ha, men jag har svårt att hitta en med 6st SATA-platser.

Har ni några heta tips på vad jag kan kolla på för hårdvara? Eller hur har ni gjort i era byggen?

Raspberry Pi 4 med 8GB ram?

Permalänk

Jag skulle säga leta upp ett begagnat ITX-paket med moderkort, RAM, och CPU på marknaden här. Jag gav 700kr + frakt för ett sånt paket, som nu går i ett SilverStone DS380 tillsammans med en SFX-PSU.
Till detta har jag ett begagnat Dell h200 flashat till IT mode som HBA (Detta för att vara exakt. Finns säkert att få tag på billigare.), så att jag slapp bry mig om antalet SATA-portar på moderkortet.
Så med lite flyt kan du nog komma undan med strax över 3000kr, beroende på vad du hittar för priser på begagnade delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Jag skulle säga leta upp ett begagnat ITX-paket med moderkort, RAM, och CPU på marknaden här. Jag gav 700kr + frakt för ett sånt paket, som nu går i ett SilverStone DS380 tillsammans med en SFX-PSU.
Till detta har jag ett begagnat Dell h200 flashat till IT mode som HBA (Detta för att vara exakt. Finns säkert att få tag på billigare.), så att jag slapp bry mig om antalet SATA-portar på moderkortet.
Så med lite flyt kan du nog komma undan med strax över 3000kr, beroende på vad du hittar för priser på begagnade delar.

Det är precis så här det blev att jag gjorde. Fick ett paket med mini-itx moderkort med 8gb minne och inbyggt cpu för 600kr inklusive frakt, ett nätdel från en polare för 200kr och köpte ett node 304 chassi till. Då fick jag kalaset för ganska exakt 2000kr utan diskar då.

Köpte till 2st 4TB diskar och har nu en 6-bay nas för en spottstyver. Moderkortet har dock bara 4 sata platser så så småningom måste jag utöka dessa med ett PCI-kort ungefär som du gjorde, tack för tipset där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rstolpe:

Raspberry Pi 4 med 8GB ram?

Som i princip skulle räcka men når inte riktigt stumt ~110 MB/s utan snarare ~95 MB/s på dess ethernet-port.

Bandbredden mot diskarna räcker mer än väl för olika önskade RAID-strukturer och mer än dubbelt av vad som kan överföras över nätverksporten. (RAID 1 är jobbigaste fallet bandbreddsmässigt)

RPI4 har bara 2 USB3-portar och skall man har fler USB-diskar än 2 måste man skaffa portexpander, också av strömförsörjningsskäl om det är mot 2.5" USB-diskar då det inte är någon kraftverk med ström ur USB3-portarna (inte ens för 1 st 2.5" disk).

USB-portexpandern med extern 5V-försörjning måste också vara av typen som inte back-matar 5V mot RPI och dess USB-portar - det kan gå illa annars.

1st RPI4, 1st 4-portexpander med 5V-extern matning, 3 st Seagates 5TB 2.5 externa USB, körande ubuntus 64-bits RPI-image, BTRFS [1] med sina egna RAID5 på diskarna och administreras via SSH och det är ganska nätt litet NAS-paket för 10 TB lagring med diskredundans.

En 5TB-disk till och man är uppe i 15 TB och det är väldigt enkelt att lägga till och med 'balance' fördela om data mellan diskarna så att de är lika fyllda - finns ledig plats tillgängligt i filsystemet för en hel disk så kan också tömma och ta bort en disk ur BTRFS - tar en stund att flytta om datat men till sist är disken tom och kan tas bort för annat.

Man kan också ha diskar i olika storlekar och stripingen av RAID5 (minst 3 diskar) anpassar sig efter hur mycket plats det är kvar på respektive disk i 1GB-block, så den begränsas inte av storleken på den minsta disken i disk-setet. Man kan också ändra RAID-mode när man känner för det, finns tillräcklig ledigt utrymme för det kan man göra en RAID1 även på 3 diskar om man inte vill köra i RAID5-läget.

[1]
BTRFS -förutom massa andra roliga saker som snapshot, checksummekoll av all data och metadata, komprimering på filsystemnivå etc. så är valet satt för att BTRFS påverkas minst av att i stort sett alla dagens 2.5"-diskarna är av SMR-typ och man kommer troligen aldrig nå 'väggen' där allt blir väldigt långsamt.