Logitech lägger universalfjärrkontrollerna Harmony på hyllan

Permalänk
Melding Plague

Logitech lägger universalfjärrkontrollerna Harmony på hyllan

Ett gytter av applikationer och åtta separata fjärrkontroller riskerar att bli aktuellt i framtiden, eftersom Logitech nu stoppar Harmony-tillverkningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har en fjärr som styr allt över CEC (TV, reciever, Shield) utan problem.

I mer avancerade hemmabios är det kanske mer eftertraktat med dessa..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Har en fjärr som styr allt över CEC (TV, reciever, Shield) utan problem.

I mer avancerade hemmabios är det kanske mer eftertraktat med dessa..

CEC har (hade) lite problem med kompatibilitet mellan olika märken så även om det oftast fungerar så är det inte alltid så. Tyvärr.

Med harmonyn kan man även styra andra delar av sitt smarta hem. Ganska skönt att med ett knapptryck ändra alla vardagsrummets lampor till "soffhäng" när man ska se på film.

Jag är jävligt nöjd med min Harmony vad-det-nu-är-för-modell som köptes för ett gäng år sedan. Det är också en av få teknikköp som sambon är riktigt nöjd med. All elektronik kan vara bakom stängda luckor och allt styrs med en fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

Behöver bara fjärr till tv:n och hemmabioförstärkaren. Så jag har inte varit intresserad av multifjärrar.

Permalänk
Avstängd

Finns inbyggt i min Tab 3, så förstår inte sylten med det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Behöver bara fjärr till tv:n och hemmabioförstärkaren. Så jag har inte varit intresserad av multifjärrar.

Alltså två kontroller som du istället kan ersätta med en multifjärr?

Har haft en harmony i 10år som fungerat superbra. Tycker det är riktigt tråkigt och förstår inte riktigt varför de stänger ner, det är ju en marknad de i princip har monopol på och som borde vara aktuell iom. hemautomatiseringstrenden just nu.

Permalänk
Medlem

Min Harmony Touch har varit helt perfekt i många år. Ett av dom bästa elektronik köpen jag gjort, slängt varenda ny fjärr man fått lol. Billiga "universal" fjärrar är rent skit i jämförelse.

Förstår inte riktigt varför dom inte bara slimmar ner serien till en enda fjärr variant som passar det mesta, eller iaf om dom behåller en IR sändar dosa som kan styras över wifi (dvs android/iphone app).

Skrivet av EnJoker:

Har haft en harmony i 10år som fungerat superbra, tycker det är riktigt tråkigt och förstår inte riktigt varför.

Fast du har ju i princip svaret där i samma mening

Logitech har uppenbarligen gjort Harmony *för bra* och det går inte an i dagens slit och släng samhälle där en 10k telefon har en livslängd på ett år innan folk tycker dom är för gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Har en fjärr som styr allt över CEC (TV, reciever, Shield) utan problem.

I mer avancerade hemmabios är det kanske mer eftertraktat med dessa..

Jag kanske har otur men tycker CEC fungerar helt värdelöst. Den flaxar fram och tillbaka mellan PS5 och Shielden, och ibland hamnar på TV istället med ARC. Var tvungen stänga av för att inte kasta ut recievern genom fönstret. Men kul att det funkar för någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Finns inbyggt i min Tab 3, så förstår inte sylten med det.

Verkar otroligt smidigt att låsa upp en surfplata starta en app och trycka power för att starta TV:n.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Trist, använder själv en Harmony och är grymt nöjd med den. Hoppas det hinner komma en värdig ersättare till den dagen då den lägger av (eller Logitech upphör stödja den)

Permalänk
Medlem

Har kört med harmony i 14(!) år. Bytte från en vanlig harmony multifjärr till harmony hub när den släpptes. Kör harmony hub i tv rummet och hdmi cec i vardagsrummet. Hdmi cec funkar sådär och då är det bara 2 enheter där, tv och Android TV box. I tv rummet är det 5 enheter och det funkar alltid, även röststyrning med Alexa. "Alexa turn on sport premium" startar tv, iptv box, receiver och byter till viasat sport premium.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Trist

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1

Permalänk
Avstängd

Har haft ett antal och de är ju de överlägset bästa multifjärrarna. Senast köpte jag en Harmoney Hub med fjärr och den går att styra med Google Assistant, vilket är trevligt. De har inte världens bästa gränssnitt för programmering av fjärren eller så, men mig veterligen finns det inga alternativ. De som kommer närmast är väl One For All men de känns rätt B och vad jag förstår har de ingen integration mot något utan är bara en multifjärr som de har sett ut och fungerat i många år.

Permalänk
Medlem

Nä fy vad tråkigt!
Jag har en brokig mängd pryttlar, TV, hemmabioförstärkare, extra förstärkare till frontarna, Apple TV, BluRay, PS4, Epson projektor, Nexa belysning, chromecast. Tidigare också en HTPC med Mediaportal. ALLT styrs av min Harmony Touch och det fungerar bara helt perfekt. Ytterst sällan orginalfjärren åker fram. Just detta att rätt grejor startas upp i rätt ordning för den aktivitet man ska göra är guld värt, och samma sak när man stänger ner. Även barnen och frugan bemästrar hela det här brokiga tekniska gyttret utan några som helst problem - just för att det är programmerat hur allt ska funka.

Om Logitech tjänar för dåligt på detta så skulle jag kunna tänka mig en prenumerationstjänst där man betalar nån tia per månad. Det skulle det helt klart vara värt!

Permalänk
Medlem

Ännu ett i raden av märkliga beslut från Logitech.

Jag tror inte ens de styrs av beancounters/övernitiska ekonomer längre, utan typ... en tärning?

Permalänk

Det känns som om ir tid börja försvinna som fjärrkontroll. Allt mer teknik går över till annat som Bluetooth eller 433MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Verkar otroligt smidigt att låsa upp en surfplata starta en app och trycka power för att starta TV:n.

Eftersom den lär behöva sitta i laddaren konstant vet man ju var den är
Tills batteriet ger upp och sprättar lös skärmen eller tar eld.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Synd för deras fjärrisar är grymma. Har en Harmony 700 hemma och den har fungerat klockrent i vad 8-9 år.
Blir att leta på eBay när den ska pensioneras.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Fast du har ju i princip svaret där i samma mening

Logitech har uppenbarligen gjort Harmony *för bra* och det går inte an i dagens slit och släng samhälle där en 10k telefon har en livslängd på ett år innan folk tycker dom är för gamla.

Rättelse :). Har haft tre olika enheter men alltid en Harmony. Visst det kan vara så som du säger, dock har det ju inte hänt mycket på mjukvarusidan den senaste tiden så kan inte tänka mig att det drar jättemycket kostnader att ha Harmony-produkterna rullandes. Det kanske inte genererar tillräckligt "stora" inkomster enligt Logitech.

Permalänk
Medlem

Logitech borde skapa 1 Harmony Remote med Display för lull lull. Och prissätta den i en bra nivå, och sluta producera 36 andra modeller. Har sneglat länge på Harmony.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Verkar otroligt smidigt att låsa upp en surfplata starta en app och trycka power för att starta TV:n.

Man behöver ju inte ens låsa den, sen så kan man ha appen i startskärmen, så det blir att man får trycka 2-3 gånger.

Jag älskar min tab, jag kunde även trolla med folk och byta kanal i smyg.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

märkligt beslut och faktiskt lite förvånad att ingen bättre/annan aktör steppat upp och tagit över dessa "harmony" grejer för logitech har aldrig gjort ett bra jobb med implementeringen, har haft 2 såna här harmony och de kostar mer än de smakar, alltid laggiga, massa ghosting och andra problem.

en seriöst aktör (logitech bara producerat skräp de senaste 10 åren imo) hade kunnat göra bra business på någon sån här helheltslösning för vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Moderna TV apparater har idag stöd för att styra olika märken och apparater, även äldre.

Jag blev förvånad då jag köpte min 75" Samsung tv, att den även hade full koll på min 15+ år gamla 5.1 Pioneer Surround förstärkare, och så är det inte Android OS...men en funktion Samsung bara "har".

Då är det inte svårt att förstå att behovet för multi fjärr kontroller försvinner när flera och flera apparater kan styra även äldre apparater. Det var super nice då jag köpte min Surround i en Second Hand butik och fjärrkontrollen var borta.

Via HDMI är det även ännu enklare, jag köpte nyss en UHD Sony Blu-Ray, kopplade den till, och Samsung meddelade straks vilket märke och modell, och så var den redo att använda, skönt.

Permalänk
Medlem

Förstår dem, många ljudanläggningar tar lver tv’ns ljud helt och låter en höja och sänka med valfri kontroll, har du en applebox behöver du bara sätta på tv’n sen sköts allt via applekontrollen, myclet smidigare än att växla runt till förbannelse på en harmony.

Permalänk
Medlem

Jag styr TV, soundbar och Shield med Shieldens fjärr och det funkar klockrent. Jag använder iofs bara TV:n som en bildskärm så det är extremt sällan man behöver göra något mer avancerat än att byta källa på den.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Man behöver ju inte ens låsa den, sen så kan man ha appen i startskärmen, så det blir att man får trycka 2-3 gånger.

Jag älskar min tab, jag kunde även trolla med folk och byta kanal i smyg.

Jag hade en Note-platta ett tag med IR-port men det passade inte alls mig, inte smidigt nog. Av samma anledning använder jag inte Logitechs fjärrkontroll-app till Harmoney-hubben. Men om du gillar att köra en app som fjärr så kan jag ju rekommendera hubben, så slipper du behålla en enhet med IR-port vilket väl inte är så vanligt längre, och dessutom kan du ju styra en del annat också som Hue-lampor och liknande. För mig är nyttan mer att den går att styra via Google Assistant eller andra smarta hem-lösningar än appen dock, men fjärren är också trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Förstår dem, många ljudanläggningar tar lver tv’ns ljud helt och låter en höja och sänka med valfri kontroll, har du en applebox behöver du bara sätta på tv’n sen sköts allt via applekontrollen, myclet smidigare än att växla runt till förbannelse på en harmony.

Växla? Låter som du aldrig använt en harmony?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Förstår dem, många ljudanläggningar tar lver tv’ns ljud helt och låter en höja och sänka med valfri kontroll, har du en applebox behöver du bara sätta på tv’n sen sköts allt via applekontrollen, myclet smidigare än att växla runt till förbannelse på en harmony.

Det är ju lite av problemet med CEC i mina ögon. Alla enheter vill styra alla andra enheter liksom. Sen stöds ändå inte alla funktioner man behöver förutom på fjärren som hör till enheten, som 'TV på' i ditt exempel, samtidigt brukar ju det inte vara något problem med andra enheter, min XBox kan starta teven vid igångsättning exempelvis. AppleTV-fjärren är dessutom en av de absolut sämsta fjärrkontrollerna som finns.

Permalänk
Medlem

Vafan!

Permalänk
Inaktiv

Lägg inte ner utan sälj produkten/applikationen vidare till något företag som ser möjligheterna istället.

Ska dock ärligt talat säga att jag trodde dessa produkter var borta från marknaden för längesedan.