Logitech lägger universalfjärrkontrollerna Harmony på hyllan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

just för integration till smarthem så finns både z-wave till ir eller tex brodlink som både kör ir och rf 433mhz
sedan föredrar jag nog ändå harmoney hub med dom extra små ir sändarna som går placera lite var stans, enda jag inte gillar som brodlink kan göra är att starta en annan scen och låta den första vara igång, tex stänger harmony av ac om man startar tv (helt idiotiskt egentligen) för att komma runt det får jag köra två scener en för bara tv och en för tv och ac.

Jo, men det är ju inte en färdig lösning utan kräver en massa jobb. Harmony är mycket enklare att komma igång med helt enkelt, utan att för den delen begränsa (så mycket i alla fall) vad man kan göra inom automatisering.

Permalänk

Perfekt jag köpte en Harmony Elit i år bland annat för att fungera ihop med Google home för att styra multimedia
Vilket den inte gör och alltså inte kommer att göra
Får fundera om jag vill ha några fler Logitech produkter över huvud taget

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är ju inte en färdig lösning utan kräver en massa jobb. Harmony är mycket enklare att komma igång med helt enkelt, utan att för den delen begränsa (så mycket i alla fall) vad man kan göra inom automatisering.

Brodlink är väll en lika färdig lösning som harmony eller hur menar du?
Sedan måste man ju programera harmony med så igentligen är ju inte dom färdiga lösningar heller

Absolut, dock störande med scenerna att det envisas med att avsluta första scenen vare sig man vill det eller inte.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Perfekt jag köpte en Harmony Elit i år bland annat för att fungera ihop med Google home för att styra multimedia
Vilket den inte gör och alltså inte kommer att göra
Får fundera om jag vill ha några fler Logitech produkter över huvud taget

Huh? vad menar du?
Harmony fungerar bara med Google Home på engelska i Australien, UK, US, och Kanada - det står klart och tydligt när man googlar på om de är kompatibla. här

Så du köpte en produkt för en feature som klart och tydligt inte finns och.. bojkottar därför att den - som vad jag kan se aldrig utlovats - inte heller kommer komma?
Hur gick tankegången där?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Brodlink är väll en lika färdig lösning som harmony eller hur menar du?
Sedan måste man ju programera harmony med så igentligen är ju inte dom färdiga lösningar heller

Absolut, dock störande med scenerna att det envisas med att avsluta första scenen vare sig man vill det eller inte.

Tänkte mer på Z-Wave till IR, vilket känns som en ganska jobbig lösning. Broadlink är väl ungefär samma produkt som Harmony Hub men utan vissa funktioner, som BT. Men koncensus verkar ju vara att Harmony är rätt överlägsen, men jag vet inte för jag har inte testat Broadlink.

Samtidigt är väl BL mer fokuserat på att styra smarta-hem grejer, med funktionalitet för att också skicka IR, medan Harmony Hub har fokus på hemelektronik med viss funktionalitet för att styra smarta-hem grejer. För mig betyder det att Harmony passar bra för mig, för det är det jag främst vill styra, andra smarta-hem grejer styr jag med Google Home eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Huh? vad menar du?
Harmony fungerar bara med Google Home på engelska i Australien, UK, US, och Kanada - det står klart och tydligt när man googlar på om de är kompatibla. här

Så du köpte en produkt för en feature som klart och tydligt inte finns och.. bojkottar därför att den - som vad jag kan se aldrig utlovats - inte heller kommer komma?
Hur gick tankegången där?

Så är det naturligtvis men det fanns hopp om att det en dag skulle komma en uppdatering
Funkar inte heller med PS5an samma där
Och sedan när de lägger ned servrarna så kan jag inte lägga till nya produkter
Men jag antar att du tycker detta är idealiskt
Skall inte vara elak

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tänkte mer på Z-Wave till IR, vilket känns som en ganska jobbig lösning. Broadlink är väl ungefär samma produkt som Harmony Hub men utan vissa funktioner, som BT. Men koncensus verkar ju vara att Harmony är rätt överlägsen, men jag vet inte för jag har inte testat Broadlink.

Samtidigt är väl BL mer fokuserat på att styra smarta-hem grejer, med funktionalitet för att också skicka IR, medan Harmony Hub har fokus på hemelektronik med viss funktionalitet för att styra smarta-hem grejer. För mig betyder det att Harmony passar bra för mig, för det är det jag främst vill styra, andra smarta-hem grejer styr jag med Google Home eller liknande.

ok, jag har inte lekt med z-wave till ir själv än, (är sugen på det dock
jag skulle säga att du kan styra fler saker med brodlink pro men harmony hub utför kommandona mer stabilt (jag har två av varje)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Till att börja med, den fjärr som följer med ATV 4k kan vara historiens sämsta fjärrkontroll. Totalt oergonomisk och en touchyta som ofta är en mardröm att använda. Att mata in ett lösenord på 20 tecken (nej, jag har ingen Iphone så jag kan inte använda mobilen) med Apples usla skärmtangentbord på touchytan ger lätt kramp i tummen...

Och "växla runt"? Du har aldrig använt en Harmony. Jag trycker på "Titta på TV" och tv, förstärkare och ATV startar med rätt ingångar valda. Knappar för att navigera. Enkelt och tydligt.

Har Oneforall aktiviteter? Att kunna trycka "Titta på TV" eller "Spela Xbox One" och allt startar gör min Harmony Ultimate till familjens favorit bland teknikprylar hemma. En annan toppensak med de Harmony som använder hubben är att de pratar wifi med hubben och därmed är helt okänsliga för vart man pekar fjärren. Eller om man ligger under en filt i soffan och har fjärren därunder. All teknik under tvn hemma är dessutom bakom stängda dörrar och kunde lika gärna varit på andra sidan väggen för med hubben spelar det ingen roll. De ca 1500 kr jag gav för Ultimate med hubb kan vara ett av mina bästa och mest prisvärda teknikköp någonsin.

En mobilapp kan ju göra samma sak som Harmony och mobilen har du alltid med dig. 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

En mobilapp kan ju göra samma sak som Harmony och mobilen har du alltid med dig. 😁

Vilken mobilapp sätter på teven på rätt ingång, startar Xboxen, dimmar belysningen och drar ner rullgardinen? Jag vet en, Harmonys app med tillhörande hub.

Edit: Google Home-appen också förstås, om man har en Harmony eller liknande pryl för att styra hemelektroniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Men jag antar att du tycker detta är idealiskt
Tycker du gör skäl för ditt Nic

Läs ditt första inlägg och läs sedan dumbullens svar. Det är du som tabbat dig här, var man nog att erkänna det istället för att lägga ord i hens mun och komma med personangrepp.

Ditt första inlägg handlar endast om hur google home inte fungerar med harmonyn och sedan blir du så butthurt när Dumbullen nämner att du inte kunnat förvänta dig något annat att du börjar skriva dumheter.

Skrivet av Dem8n:

En mobilapp kan ju göra samma sak som Harmony och mobilen har du alltid med dig. 😁

Vilken app då? (Jag är genuint nyfiken.)

Men som redan nämnts finns det flera nackdelar med att ha en mobil som fjärrkontroll. Inga fysiska knappar är enbart det skäl nog att diskvalificera den som en dedikerad fjärrkontroll i min mening.

Lägg därtill dålig batteritid, inte alltid vid soffan (om man inte har en dedikerad mobil som fjärr), tar tid att låsa upp/starta appen, dyrare och ömtåligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

En mobilapp kan ju göra samma sak som Harmony och mobilen har du alltid med dig. 😁

Japp, men det är mer omständligt. Svårt också att navigera med mobilen utan att titta på den. Höjer volymen och navigerar i menyer utan att titta på min fjärr utan problem.

Sedan är det just det där med en mobil, alla har den inte med sig... Vår femåring har ingen egen mobil och det dröjer innan hon får det men hon kan sätta på TVn, navigera och trycka paus på fjärrkontrollen utan problem. Och nej, givetvis sitter hon inte där själv hela dagarna men jag vill att det ska vara tillgängligt för alla här hemma.

Nästa aspekt av varför mobilen suger som fjärr: Min mor kommer och stannar över natt medan jag och frun reser bort en helg. Ska jag då installera en app på hennes mobil för att hon ska kunna se på tv? Eller ska hon få ta en av de större barnens mobil för att kunna se på tv?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

En mobilapp kan ju göra samma sak som Harmony och mobilen har du alltid med dig. 😁

Utöver vad dom innan mig sagt så om du ej har en dedikerad "mediamobil" för att styra tv/etc.
Så är det ju troligen rätt surt om man sitter och pratar med nån/smsar/använder en annan app och man vill byta kanal/ändra volym/osv.
tex när det blir reklam som är 128% högre ljudnivå på än vanliga tv kanalens ljudnivå.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tänkte mer på Z-Wave till IR, vilket känns som en ganska jobbig lösning. Broadlink är väl ungefär samma produkt som Harmony Hub men utan vissa funktioner, som BT. Men koncensus verkar ju vara att Harmony är rätt överlägsen, men jag vet inte för jag har inte testat Broadlink.

Samtidigt är väl BL mer fokuserat på att styra smarta-hem grejer, med funktionalitet för att också skicka IR, medan Harmony Hub har fokus på hemelektronik med viss funktionalitet för att styra smarta-hem grejer. För mig betyder det att Harmony passar bra för mig, för det är det jag främst vill styra, andra smarta-hem grejer styr jag med Google Home eller liknande.

tittade runt i 3min på Broadlink nu.
Och vad jag kunde se så kan man INTE styra/sköta nåt med en fjärrkontroll utan det är enbart röststyrning heller app som gäller.
Vilket gör det till en helt annan produkt än harmony hubb och en i stort sett totalt oanvändbar produkt för tv/hembio/etc enligt mig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

En mobilapp kan ju göra samma sak som Harmony och mobilen har du alltid med dig. 😁

Ja, Harmonys app
Men Harmony hubben måste man ju ha för det skall funka och fjärrkontrollen är ju enklare.

Synd att inte marknaden finns för dessa produkter.

Folk förstår inte fördelen med Harmony.
Dom flesta sitter där och fifflar med att stänga av och på apparater, býta ingångar och ändra ljudet.
Jag trycker på en knapp och allt bara fixas.

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

tittade runt i 3min på Broadlink nu.
Och vad jag kunde se så kan man INTE styra/sköta nåt med en fjärrkontroll utan det är enbart röststyrning heller app som gäller.
Vilket gör det till en helt annan produkt än harmony hubb och en i stort sett totalt oanvändbar produkt för tv/hembio/etc enligt mig.

Eller så blir den exackt som harmany hubb, jag visste inte ens man fick med fjärrkontroll till harmany hubben? Jag fick det då inte till mina 2. (Kanske något som kommit senare?) Fungerar för övrigt väldigt bra att använda harmany hubb utan deras fjärrkontroll.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har Oneforall aktiviteter? Att kunna trycka "Titta på TV" eller "Spela Xbox One" och allt startar gör min Harmony Ultimate till familjens favorit bland teknikprylar hemma. En annan toppensak med de Harmony som använder hubben är att de pratar wifi med hubben och därmed är helt okänsliga för vart man pekar fjärren. Eller om man ligger under en filt i soffan och har fjärren därunder. All teknik under tvn hemma är dessutom bakom stängda dörrar och kunde lika gärna varit på andra sidan väggen för med hubben spelar det ingen roll. De ca 1500 kr jag gav för Ultimate med hubb kan vara ett av mina bästa och mest prisvärda teknikköp någonsin.

Yepp

Oneforall är dock IR men den har en löjligt stark IR lampa så kan t.ex. peka den i väggen motsatt TV:n utan problem (antar att det studsar i väggen eller en tavla). Man kan dock inte helt gömma grejer som man vill styra men har för det ändamålet två IR puckar som kan ta emot och skicka IR som jag styr via Homeassistant för att t.ex. kunna slå på AC enheten i sovrummet när jag sätter igång kvällens sista avsnitt osv. IR sändarna är också nice för att t.ex. stänga av/sätta på dumma IR enheter som soundbar:en via automation. Dom puckarna kostade ca 400 st, så totalen med 2 puckar och fjärren är 1200 vilket är typ samma som dom 1500 du lagt, och man får såklart mer gratis med Harmony men är väldigt emot hela cloud grejen (när det handlar om tjänster där man inte har kontroll, för backup lagring fine men SaaS lösningar, nej tack för privat bruk.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

tittade runt i 3min på Broadlink nu.
Och vad jag kunde se så kan man INTE styra/sköta nåt med en fjärrkontroll utan det är enbart röststyrning heller app som gäller.
Vilket gör det till en helt annan produkt än harmony hubb och en i stort sett totalt oanvändbar produkt för tv/hembio/etc enligt mig.

Jag har två Broadlink IR puckar (RM4 Mini) som jag styr med fjärrkontroll, men där är det ju jag som "kodat" det i form av Node-Red flöden. "Om du läser av signal X gör sak Y" typ om jag trycker på en viss knapp startar AC:n i sovrummet (där jag också har en puck), eller en annan så låser jag ytterdörren, slår på kaffekokaren, ja du hajjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Eller så blir den exackt som harmany hubb, jag visste inte ens man fick med fjärrkontroll till harmany hubben? Jag fick det då inte till mina 2. (Kanske något som kommit senare?) Fungerar för övrigt väldigt bra att använda harmany hubb utan deras fjärrkontroll.

I början så såldes det bara som ett paket med hubb och smart fjärren.
Sen efter nåt år heller två om jag minns rätt så kunde man köpa en hubb för sig, har för mig att det kom samtidigt som harmony ultimate one.

Skrivet av takeoninja:

Jag har två Broadlink IR puckar (RM4 Mini) som jag styr med fjärrkontroll, men där är det ju jag som "kodat" det i form av Node-Red flöden. "Om du läser av signal X gör sak Y" typ om jag trycker på en viss knapp startar AC:n i sovrummet (där jag också har en puck), eller en annan så låser jag ytterdörren, slår på kaffekokaren, ja du hajjar.

Men det följer inte med en fjärr?
Vilket i sig egentligen inte är nån direkt dålig sak då det oftas är ganska dåliga fjärrar man får med överallt.
Logitechs smart är den absolut bästa jag använt av hundratals olika fjärrkontroller.
Och då inte enbart för att den kör RF till hubben utan kvalitets känslan och känslan i knapparna och förutom att vita markeringarna/texten på knapparna har suddats/slitits ut med ca 50% på 4-5 st knappar är den i stort sett som ny än idag.
Tror jag köpte min vintern 2013-2014 dvs ganska tidigt efter den släpptes, och den har använts ENORMT mycket.

Sen två saker till!
Finns det någon som helst automatik att lägga till en fjärrkontroll?
Heller är det att lägga till en knapp åt gången som gäller? (inte helt dåligt det heller så länge man vet om det innan köp!)

Använder du en IR fjärr heller nån annan typ som RF (som tyvärr inte har nån standard som IR har), bluetooth/etc?
Gissar på att det är IR/bluetooth fjärr som gäller.
Bästa vore ju om man kunde använda Logitechs smart/companion/one/elite fjärrkontroller (utan hubben) ihop med broadlink.
Skulle bli ett köp direkt även om dom kostade ett par tusen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

tittade runt i 3min på Broadlink nu.
Och vad jag kunde se så kan man INTE styra/sköta nåt med en fjärrkontroll utan det är enbart röststyrning heller app som gäller.
Vilket gör det till en helt annan produkt än harmony hubb och en i stort sett totalt oanvändbar produkt för tv/hembio/etc enligt mig.

Jo det gör det ju till en annan grej förstås. Samtidigt är ju kontrollen till Harmony Hub valfri, dock är det ju en stor del av det i mina ögon också.

Skrivet av aragon:

Eller så blir den exackt som harmany hubb, jag visste inte ens man fick med fjärrkontroll till harmany hubben? Jag fick det då inte till mina 2. (Kanske något som kommit senare?) Fungerar för övrigt väldigt bra att använda harmany hubb utan deras fjärrkontroll.

Fjärren heter Companion (eller så heter paketet med hub och fjärr companion, det är inte helt tydligt) och man kan köpa hubben med och utan den, vet inte om man kan köpa den separat. Men det är en riktigt bra fjärrkontroll, ligger skönt i handen med en något gummiartad känsla och har knapparna man behöver. Ingen belysning dock men det är inget jag bryr mig om, och det hade nog ökat på batteriförbrukningen en del.

Skrivet av takeoninja:

Yepp

Oneforall är dock IR men den har en löjligt stark IR lampa så kan t.ex. peka den i väggen motsatt TV:n utan problem (antar att det studsar i väggen eller en tavla). Man kan dock inte helt gömma grejer som man vill styra men har för det ändamålet två IR puckar som kan ta emot och skicka IR som jag styr via Homeassistant för att t.ex. kunna slå på AC enheten i sovrummet när jag sätter igång kvällens sista avsnitt osv. IR sändarna är också nice för att t.ex. stänga av/sätta på dumma IR enheter som soundbar:en via automation. Dom puckarna kostade ca 400 st, så totalen med 2 puckar och fjärren är 1200 vilket är typ samma som dom 1500 du lagt, och man får såklart mer gratis med Harmony men är väldigt emot hela cloud grejen (när det handlar om tjänster där man inte har kontroll, för backup lagring fine men SaaS lösningar, nej tack för privat bruk.)

Samtidigt är Harmony ofta billigare, jag köpte min på Ica Maxi för (tror jag) 699, kan ha varit 799, men då får man ju med hub och fjärr samt en IR-sändare. Hubben har också plats för en IR-sändare till som jag misstänkte att jag skulle behöva (jag har också redan en från någon tidigare produkt som jag tror borde funka då det är 3,5mm anslutning) men sändaren är så bra att det inte har behövts. Har jag den instoppad på ett hyllplan i TV-bänken så når den enheter på de andra hyllorna exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Men det följer inte med en fjärr?

Sen två saker till!
Finns det någon som helst automatik att lägga till en fjärrkontroll?
Heller är det att lägga till en knapp åt gången som gäller? (inte helt dåligt det heller så länge man vet om det innan köp!)

Använder du en IR fjärr heller nån annan typ som RF (som tyvärr inte har nån standard som IR har), bluetooth/etc?
Gissar på att det är IR/bluetooth fjärr som gäller.
Bästa vore ju om man kunde använda Logitechs smart/companion/one/elite fjärrkontroller (utan hubben) ihop med broadlink.
Skulle bli ett köp direkt även om dom kostade ett par tusen.

Nä, är ju en IR sändare/mottagare primärt, den kan ju inte göra något själv så en fjärrkontroll vore väldigt märkligt att få med, vad skulle den ha för knappar och symboler liksom? Det är typ som en stationär fjärrkontroll, sen har jag själv trixat så den kan repetera signaler jag skickar till andra platser.

Har inget RF styrt i dagsläget, hade jag haft det hade jag köpt Pro versionen istället som stödjer RF, då skulle jag nog kört på en RF fjärr också.

Ser inget som skulle hindra dig från att få logitech fjärr att funka med broadlink enheten, iaf inte om du som jag kör homeassistant.

Out-of-the-box är det appen som gäller och då fungerar den som en enhet för att göra din mobil till en universal fjärrkontroll, men är som tidigare nämnt inte ett fan av appar/SaaS tjänster. Så på det sättet använder inte jag den alls. Även om jag alltid har mobilen med mig hatar jag att använda mobilen som fjärrkontroll, det är långsamt och klumpigt. Inget fan av röststyrning heller, fjärrkontroll är bra skit helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det gör det ju till en annan grej förstås. Samtidigt är ju kontrollen till Harmony Hub valfri, dock är det ju en stor del av det i mina ögon också.
Fjärren heter Companion (eller så heter paketet med hub och fjärr companion, det är inte helt tydligt) och man kan köpa hubben med och utan den, vet inte om man kan köpa den separat.

Valfri mellan harmonys RF fjärrkontroller ja, inga IR heller andra RF fjärrkontroller funkar.
Och companion är deras senaste fjärr, det började med Harmony Link hub som dom lade ner ganska fort den hade samma fjärr (i alla fall till utseende) som deras nästa system "smart hub" https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828151
Sedan kom dom ut med Ultimate one https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2549478
Följt av Elite https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3305378 och sist Companion https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3305393
Alla utom Link hub använder samma hub, sen är jag ganska säker på att nån/några av dom vanliga harmony kontrollerna med IR även hade RF stöd så dom funkade med hubben men inga av dom som finns på prisjakt nu har det.

Skrivet av takeoninja:

Nä, är ju en IR sändare/mottagare primärt, den kan ju inte göra något själv så en fjärrkontroll vore väldigt märkligt att få med,

Har inget RF styrt i dagsläget, hade jag haft det hade jag köpt Pro versionen istället som stödjer RF, då skulle jag nog kört på en RF fjärr också.

Ser inget som skulle hindra dig från att få logitech fjärr att funka med broadlink enheten, iaf inte om du som jag kör homeassistant.

Problemet jag misstänker kan ställa till det är att till RF så finns det ingen direkt standard utan det finns väldigt många olika, medans till IR så finns det i stort sett bara en standard (finns 2-3 till men används bara till verkligt obskyra saker).
Dvs det är väldigt enkelt att göra en hub/universal sändare till IR och få med stöd till 99,9999999% av allt, i förhållande till RF.

Så då är ju frågan vilka RF standarder/RF fjärrkontroller stöds?
Ska forska runt om det lite senare o se vad jag hittar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Läs ditt första inlägg och läs sedan dumbullens svar. Det är du som tabbat dig här, var man nog att erkänna det istället för att lägga ord i hens mun och komma med personangrepp.

Ditt första inlägg handlar endast om hur google home inte fungerar med harmonyn och sedan blir du så butthurt när Dumbullen nämner att du inte kunnat förvänta dig något annat att du börjar skriva dumheter.

Vilken app då? (Jag är genuint nyfiken.)

Men som redan nämnts finns det flera nackdelar med att ha en mobil som fjärrkontroll. Inga fysiska knappar är enbart det skäl nog att diskvalificera den som en dedikerad fjärrkontroll i min mening.

Lägg därtill dålig batteritid, inte alltid vid soffan (om man inte har en dedikerad mobil som fjärr), tar tid att låsa upp/starta appen, dyrare och ömtåligare.

Finns ju massa appar för det.
Men jag förstår att om ni har en jäkla massa enheter så har väl harmony en funktion.
Jag undrar dock vad man behöver mer än en box, tv’n och lite ljud till det?

Jag sätter på boxen med en fjärr och styr ljudet och boxen med samma kontroll.
Boxen sätter på och stänger av TV’n.
Ljudet är alltid på i standby, tror inte Sonos går att stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Finns ju massa appar för det.
Men jag förstår att om ni har en jäkla massa enheter så har väl harmony en funktion.
Jag undrar dock vad man behöver mer än en box, tv’n och lite ljud till det?

Jag sätter på boxen med en fjärr och styr ljudet och boxen med samma kontroll.
Boxen sätter på och stänger av TV’n.
Ljudet är alltid på i standby, tror inte Sonos går att stänga av.

Har du några exempel på någon alla dessa appar? Jag är också nyfiken på hur dessa appar magiskt kan ge mobilen en ir-sändare (Jag vet att det finns mobiler med ir-sändare men utan att undersöka det närmare törs jag gissa att det är en mycket liten minoritet av befolkningen som har en sådan mobil.)

Men men. Ett inte alltför ovanligt scenario är att man har en box, tv, förstärkare och mediaenhet (t.ex en shield). Samt smarta lampor och kanske lite annat gott och blandat.

Själva jag ”bara” en tv, förstärkare, shield och lampor som styrs med fjärrkontrollen. Om vi exkluderar lamporna finns förstås en möjlighet att cec fungerar så bra att man kan styra allt med en vanlig fjärr men som nämnts tidigare så fungerar det inte alltid helt perfekt alla gånger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Valfri mellan harmonys RF fjärrkontroller ja, inga IR heller andra RF fjärrkontroller funkar.
Och companion är deras senaste fjärr, det började med Harmony Link hub som dom lade ner ganska fort den hade samma fjärr (i alla fall till utseende) som deras nästa system "smart hub" https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828151
Sedan kom dom ut med Ultimate one https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2549478
Följt av Elite https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3305378 och sist Companion https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3305393
Alla utom Link hub använder samma hub, sen är jag ganska säker på att nån/några av dom vanliga harmony kontrollerna med IR även hade RF stöd så dom funkade med hubben men inga av dom som finns på prisjakt nu har det.

Jag menade att kontrollen var valfri, inte att man kunde använda valfri kontroll.

Trenden har ju vänt lite nu, man vill inte vara tvungen att använda telefonen eller röststyrning för allt och således blir det fler knappar och så. Se på Chromecast exempelvis. För mig är det precis så, ju mer smarta grejer jag skaffar, lampor och eluttag främst, desto större blir behovet av att kunna styra dem på ett enkelt sätt.

Citat:

Problemet jag misstänker kan ställa till det är att till RF så finns det ingen direkt standard utan det finns väldigt många olika, medans till IR så finns det i stort sett bara en standard (finns 2-3 till men används bara till verkligt obskyra saker).
Dvs det är väldigt enkelt att göra en hub/universal sändare till IR och få med stöd till 99,9999999% av allt, i förhållande till RF.

Så då är ju frågan vilka RF standarder/RF fjärrkontroller stöds?
Ska forska runt om det lite senare o se vad jag hittar.

IR är ju väldigt simpelt egentligen, det handlar ju bara om typ morsesignaler som blinkas fram med en LED, RF är absolut mer komplicerat. Samtidigt verkar det ju inte vara så illa just när det gäller hemelektronik, jag vet inte alls hur standarden ser ut eller ens om det finns en, men stöder en universal-enhet exempelvis BO's RF-styrning så verkar den stöda övriga också.

Permalänk
Medlem

Som tur är så verkar ju Logitech i alla fall fortsätta att köra och uppdatera deras servrar så vi befintliga kunder kan fortsätta använda deras produkter.

Citat:

Does this mean Logitech will no longer be maintaining the Harmony database and software?
No. Logitech plans to continue maintaining the Harmony database and software.

What does the future hold for Harmony?
Logitech plans to continue service and support for Harmony remotes.

Can you keep the service on so my remote will still work?
Yes. Customers can continue to enjoy what they’ve always enjoyed about Harmony: a powerful universal remote control in a world with many devices connected to the TV.

How long will you keep the service and support going really?
Our goal is to keep service running as long as customers are using it.

When you say I’ll continue to get service and support, what does that mean?
We plan to continue to make updates to the Harmony desktop software and Harmony apps for Android/iOS. Our support team will continue to be available, and we will continue to offer resources such as FAQs on support.myharmony.com.

Källa: https://support.logi.com/hc/en-us/community/posts/15000006583...

Det verkar i alla fall vara deras planer just nu, läget kan ju såklart förändras i framtiden.

Permalänk
Medlem

logitech kommer att stänga ner servrarna nångång, frågan är bara när.
Tex kan vi ta squeezebox som exempel där dom gjorde samma sak slutade tillverka/sälja och extremt lik FAQ där dom sa att servrarna kommer att fungera så länge kunderna använder dom.
För att sedan efter relativt kort tid stänga av dom trots att många fortfarande använde dom, har för mig att det handlade om strax över ett år sen stängdes dom av.

Sen ang broadlink!
Har ej hittat nån som använt en smart/companion/elite/ultimate fjärr till broadlink, har inte hittat nån som verkar styra broadlink "hubben" med en RF fjärr överhuvudtaget, det verkar dock gå utmärkt att styra logitech hubben fast då över IP.
Det mesta som folk styr över RF verkar vara 433mhz som är tex nexxas strömbrytare och liknande prylar.

Samtidigt hittade jag detta https://www.avsforum.com/threads/sympathy-remote.3190935/
Dvs att harmony RF fjärrar kan pairas ihop med logitechs universal reciver, dvs den som följer med möss/tbord.
Men verkar som man behöver ha rätt version av den för att få nummer och pil knappar att fungera.
Ser lovande ut för oss som kan pilla lite om man kan få tag i rätt reciver och gömma undan en raspberry pi är ju inte direkt svårt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har du några exempel på någon alla dessa appar? Jag är också nyfiken på hur dessa appar magiskt kan ge mobilen en ir-sändare (Jag vet att det finns mobiler med ir-sändare men utan att undersöka det närmare törs jag gissa att det är en mycket liten minoritet av befolkningen som har en sådan mobil.)

Men men. Ett inte alltför ovanligt scenario är att man har en box, tv, förstärkare och mediaenhet (t.ex en shield). Samt smarta lampor och kanske lite annat gott och blandat.

Själva jag ”bara” en tv, förstärkare, shield och lampor som styrs med fjärrkontrollen. Om vi exkluderar lamporna finns förstås en möjlighet att cec fungerar så bra att man kan styra allt med en vanlig fjärr men som nämnts tidigare så fungerar det inte alltid helt perfekt alla gånger.

De flesta apparater styrs ju via blåtand eller wifi, ir känns förlegat som tusan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De flesta apparater styrs ju via blåtand eller wifi, ir känns förlegat som tusan.

Jag törs påstå att en gigantisk majoritet av svenskarna har minst en sak som endast styrs av ir i sitt vardagsrum. Så vad du tycker känns förlegat eller inte är knappast relevant i sammanhanget.

Och som sagt, det finns även andra nackdelar med en mobil som i sig diskvalificerar den som dedikerad fjärrkontroll enligt mig.

Permalänk
Medlem

Bluetooth och wifi funkar ju men du kommer alltid att ha en viss delay från att du tryckt på en knapp/touchskärm (och då UTÖVER delayen som touchskärm har).
Det är även ganska troligt att man har en ojämn delay med.
Jag har provat bluetooth som fjärrkontroll till htpc med tex wii kontroller funkade gjorde det men var ganska irriterande att använde då det var så ojämn delay ibland gick det på strax under en halv sekund (det snabbaste) och det var smått irriterande redan med det.

Sen lägg till att ett knapptryck helt enkelt inte registreras alls då och då, heller att det ibland kunde ta upp till 5sek innan nåt hände.
Detta gjorde att om nåt inte hände på en halv sek så började man fundera på om man verkligen tryckte på knappen heller om det inte reggades.
Ska jag trycka igen? Heller vänta?
Utöver det så låg jag vid tex bläddrande i fil lista 1-2 knapptryck före vad som hände på skärmen och tryckte ok för att spela upp nåt för jag tryckte ju så den fil jag tänkte på skulle vara markerad men visade sig att ett knapptryck ej reggats och fel fil startade.
Visst inte hela världen men när det heller andra missklick på grund av lång delay/ej reggade tryck/ett extra knapptryck för man trodde att ett ej reggades händer nästan varje gång man använder fjärrkontrollen så då är det inte kul efter ett tag.

Utöver wii så provades 2 andra bluetooth enheter som var rena fjärrar kommer dock ej ihåg namn på dem men wii var rena drömmen att använda om man jämför med dom (och allt provades på max 1m fritt synfälts avstånd).
Har även en ps4 pro som jag provade handkontrollen på pc, ungefär samma sak där men lite bättre än wii överlag.

På ps4'an så får jag typ 3-6 gånger i timmen ett 3-5sek delay för handkontrollen (två olika och har även märkt det hos kompisar med ps4/ps4 pro).

Det finns en rad olika donglar till pc provade 7 olika och då så att ALLA olika drivrutiner för bluetooth till windows vart provade och det var en stoooor skillnad mellan dom och då främst när det handlade om donglar med olika drivrutiner.
Dvs olika bluetooth enheter kan funka bra ihop medans andra kan funka skitdåligt.
Ungefär samma sak med CEC ibland funkar det bra mellan enheter ibland inte alls.

Wifi är troligen lite bättre men samma/några av dom problem/en finns nog även där.
Utöver det så drar det ju ström som bara den och man behöver ett massivt batteri heller byta/ladda batterier extremt ofta, gäller även för bluetooth med men Wifi drar fortfarande betydligt mer.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Bluetooth och wifi funkar ju men du kommer alltid att ha en viss delay från att du tryckt på en knapp/touchskärm (och då UTÖVER delayen som touchskärm har).
Det är även ganska troligt att man har en ojämn delay med.
Jag har provat bluetooth som fjärrkontroll till htpc med tex wii kontroller funkade gjorde det men var ganska irriterande att använde då det var så ojämn delay ibland gick det på strax under en halv sekund (det snabbaste) och det var smått irriterande redan med det.

Sen lägg till att ett knapptryck helt enkelt inte registreras alls då och då, heller att det ibland kunde ta upp till 5sek innan nåt hände.
Detta gjorde att om nåt inte hände på en halv sek så började man fundera på om man verkligen tryckte på knappen heller om det inte reggades.
Ska jag trycka igen? Heller vänta?
Utöver det så låg jag vid tex bläddrande i fil lista 1-2 knapptryck före vad som hände på skärmen och tryckte ok för att spela upp nåt för jag tryckte ju så den fil jag tänkte på skulle vara markerad men visade sig att ett knapptryck ej reggats och fel fil startade.
Visst inte hela världen men när det heller andra missklick på grund av lång delay/ej reggade tryck/ett extra knapptryck för man trodde att ett ej reggades händer nästan varje gång man använder fjärrkontrollen så då är det inte kul efter ett tag.

Utöver wii så provades 2 andra bluetooth enheter som var rena fjärrar kommer dock ej ihåg namn på dem men wii var rena drömmen att använda om man jämför med dom (och allt provades på max 1m fritt synfälts avstånd).
Har även en ps4 pro som jag provade handkontrollen på pc, ungefär samma sak där men lite bättre än wii överlag.

På ps4'an så får jag typ 3-6 gånger i timmen ett 3-5sek delay för handkontrollen (två olika och har även märkt det hos kompisar med ps4/ps4 pro).

Det finns en rad olika donglar till pc provade 7 olika och då så att ALLA olika drivrutiner för bluetooth till windows vart provade och det var en stoooor skillnad mellan dom och då främst när det handlade om donglar med olika drivrutiner.
Dvs olika bluetooth enheter kan funka bra ihop medans andra kan funka skitdåligt.
Ungefär samma sak med CEC ibland funkar det bra mellan enheter ibland inte alls.

Wifi är troligen lite bättre men samma/några av dom problem/en finns nog även där.
Utöver det så drar det ju ström som bara den och man behöver ett massivt batteri heller byta/ladda batterier extremt ofta, gäller även för bluetooth med men Wifi drar fortfarande betydligt mer.

Det kanske är så att en PC som är byggd för att styras av en pekare med precision inte funkar så bra med imprecisa kontroller från soffan? Windows Media Center Edition var rätt jobbigt på många sätt men det löste i alla fall det problemet ganska bra.

Själv är jag rätt nöjd med att slippa använda en PC för media sedan jag köpte en CC och fick in VPN på den.