Rykte: AMD Ryzen 7000 "Raphael" gör integrerad grafik till standard

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Ryzen 7000 "Raphael" gör integrerad grafik till standard

En ofullständig produktplan från förra året utökas nu med en bit som talar om egenskaperna hos 2022 års Ryzen-familj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Just rutan med Navi2 är streckad mot det andra rutorna med heldragna linjer så jag undrar vad det avser.

Permalänk
Medlem

Synd om det ska bli tvång då dst driver upp priserna i onödan. Men förstår också de som vill åt den fulla potentialen i Ryzen utan att behöva köpa ett dedikerat grafikkort. Men jag tycker ändå att de kan släppa modeller som helt saknar kisel för integrerad grafik. Det driver ju som sagt upp priset

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Smidigt med integrerat när man behöver felsöka datorn GPU:n 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Synd om det ska bli tvång då dst driver upp priserna i onödan. Men förstår också de som vill åt den fulla potentialen i Ryzen utan att behöva köpa ett dedikerat grafikkort. Men jag tycker ändå att de kan släppa modeller som helt saknar kisel för integrerad grafik. Det driver ju som sagt upp priset

Jag håller till fullo med!
Helt meningslöst att alla ska betala för iGPU, resursslöseri.
Bilden med streckat runt Navi2 kan ju innebära att det kommer släppas en APU-version oxå, vilket jag tycker är rätt väg att gå.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

APU för gaming i 1080p vore ju fint med Navi2.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Hmm, var är 6000-serien med Navi1 då?
Eller kommer AMD hoppa över 6000 för CPU'er då de har GPU'er på 6000?

Jag gillar inbyggd grafik som alternativ, jag vill dock inte se att grafiklösa processorer försvinner.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra. Det borde ha varit standard från första Ryzen.

Men ännu hellre skulle jag se att man flyttar över en simpel GPU till moderkortet och gör det till standard där. Precis som integrerat ljudkort är standard sen många, många år. Borde vara självklart vid det här laget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker att det är bra. Det borde ha varit standard från första Ryzen.

Men ännu hellre skulle jag se att man flyttar över en simpel GPU till moderkortet och gör det till standard där. Precis som integrerat ljudkort är standard sen många, många år. Borde vara självklart vid det här laget.

GPU på moderkortet har vi redan testat, det sög allmänt och skapade kylbehov på moderkortet. Bättre lösning att ha den i CPU package.

Permalänk
Avstängd

Kan vara bra om man är mellan grafikkort, eller om grafikkortet är sönder men så ofta ser jag inte nytta av det. Flesta entusiaster kommer inte utnyttja dem, men det kanske blir mer vanligt när man bygger datorer till de som inte spelar och så.
Inte ens DDR5 kommer räcka för hyfsad prestanda, skulle behövas HBM chip på CPUerna också.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

De är sällan ej dumt att det medföljer ett extremt enkelt inbyggt grafikkort enbart för terminal eller felsökning. Alltså egentligen inget man ska använda. Och detta kan vara riktigt billigt och enkelt.

Men man får tänka till lite hur och av vem datorer idag köps av.
Jag delar upp dem i laptops, servrar, desktops.
Där utvecklingen går emot att mindre privatpersoner köper desktops, de som ändå gör det så gör nästan alla detta enbart för spel. Det finns undantag som mediaspelare, fast dessa mediaspelare får hård konkurrens av de inbyggda i tvn.
Sedan är det alla nördar som gör det ena och andra inte ovanligtvis vill de ha ett bättre grafikkort.

Så vem köper en högpresterande cpu på en desktop inte avvänder externt grafikkort? Jag vill påstå ytterst få. Väldigt många köper dock en laptop och klarar sig med den inbyggda igpun.

Permalänk
Medlem

Bra att det finns när man vill ge en gammal CPU nya arbetsuppgifter. Har muttrat lite över att mitt ASUS P8P67 WS Revolution B3 saknar bildutgång nu när jag vill bygga en NAS/Router/Server av den.

Permalänk
Medlem

Det blir ju perfekt för de som väntar på att RX 6000/RTX 3000-serien kommer in i lager till vettiga priser 8-)

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Just rutan med Navi2 är streckad mot det andra rutorna med heldragna linjer så jag undrar vad det avser.

Man kan ju tänka sig att det bara gäller utvalda modeller eller något sådant.
Vi får väl se, går ju inte att veta utifrån bara den där bilden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Till spelburken tar jag gärna utan, men annars kan det vara trevligt om man bara ska ha för surfande etc

Permalänk
Medlem

I dagsläget känns det inte fel med grafikkort som standard i ryzen-processorer... att använda så länge man inte får tag i ett dedikerat... vilket verkar ta ett tag, särskilt om man inte vill betala 75-100% över rekomenderade priser.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

I dagsläget skulle jag gärna ha en APU. När jag spelar Diablo 2 LoD samt RS så behöver jag ju inte riktigt kraften i mitt 1080TI.
Men i dagsläget känns det inte värt att sälja GPUn när jag saknar något att ersätta det med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Saknades ett röstningsalternativ för min del. Men det är väl för att jag kanske är en outlier som vanligt.
Jag hade föredragit om jag kunnat köpa med integrerad grafik. Men har fått prioritera bort det för att uppnå andra mål med köpet. Hade det funnits ett bra alternativ till Ryzen 7 3700x fast med integrerad grafik när jag köpte den så hade jag lätt valt det. Sedan tror jag det är svårt med integrerad grafik med nyare processorer om man vill köra Windows 7.

Men att kunna virtualisera och skifta Windows 7 och Windows 10 med GPU passthrough smidigare är väl en anledning till att man vill ha integrerad grafik. Windows 10 kan få ha en virtualiserad lekstuga där det kan bete sig bäst det vill medan jag fortfarande kan få bestämma hur jag vill ha det till vardags i Windows 7. På så vis kan man ha ett okej OS till vardags, och samtidigt spela lite nya spel eller använda program som kräver Windows 10 vid behov.

Permalänk
Inaktiv

Förutsatt att det inte blir en rejäl fördyring av CPU, så är det smart med integrerat. AMD har ögonen på workstations. Ingen gamingprestanda, utan ska vara som Intels är idag.

Tänk Dell/HP/Lenovo.

Permalänk
Medlem

Detta är fallen som jag har velat ha en iGPU:
1. När jag bygger hemmaservrar och siktat på ryzen för att jag vill ha många kärnor
2. När jag bygger budget gamingdatorer till barnen

Men jag vill inte betala mer för dem när jag inte ska ha någon.

Att "vara bra" när man ska felsöka sin GPU hör jag många säga, men jag tror aldrig jag haft det behovet. Det känns som ett edgecase eller så har jag en jävla tur bara. Händer det ofta? Jag vill ha en röstning på det!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Wow, bara 12 år efter Intel.

På en feature som inte ens behövs? Hade gärna fått vara 12 år till.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Lite off-topic: varifrån kommer ”Dragon Crest”? Alla övriga är som bekant konstnärer. Varför bryter AMD mönstret?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag brukar välja bort om man kan välja (stationärt). Har bara använt inbyggda grafiken till att bota upp Bios ibland när man installerat en dator.

Kan va bra tex om det externa grafikkortet pajjat eller liknande att ha tillgång till intern grafik.

Önskar dock att alla cpu hade en inbyggt vga krets, mest för man ska kunna komma åt bios och felsöka om det skulle behövas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

På en feature som inte ens behövs? Hade gärna fått vara 12 år till.

På vilket sätt behövs det inte?

iGPU är en enorm fördel för OEMs och mycket billigare än ett separat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Lagom tills det går att köpa processorer och grafikkort som vanligt igen? Detta hade ju behövts i år.

Permalänk
Inaktiv

Likt i gamla tråden om samma ämne så tycker jag att det vore intressantare att utforska möjligheterna med enklare grafiklösningar via M.2 gränssnittet. Vi har ju redan PCIe 4.0, är nog mer en kylningsfråga.

Oftast är det grafiklösningen som tar stopp först, möjligheterna att kunna fortsätta använda hårdvara längre om man bara kan byta ut grafikkretsen i exempelvis sin laptop och köra vidare. MXM blev det aldrig något vettigt av heller.

Baka in grafiklösningen direkt i CPU har sina fördelar med, men det stjäl också kapacitet från processorn. Why not both?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Baka in grafiklösningen direkt i CPU har sina fördelar med, men det stjäl också kapacitet från processorn.

Hur tänker du då?

Sen är det ju detta med kostnaden för att utveckla ett miniatyriserat grafikkort och för att tillverka en separat enhet, blir nog svårt att räkna hem ekonomiskt i jämförelse med att baka in i CPUn.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt hade jag ingen aning om att det inte är standard, tog för givet att det var det. Fick lära mig det när jag skulle koppla min andra skärm.

Nästa gång tror jag att jag kommer välja en med integrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hmm, var är 6000-serien med Navi1 då?
Eller kommer AMD hoppa över 6000 för CPU'er då de har GPU'er på 6000?

Jag gillar inbyggd grafik som alternativ, jag vill dock inte se att grafiklösa processorer försvinner.

Ryzen 6000 är Warhol i den här bilden, utan GPU. Ser ut som en ren refresh av 5000-serien, men det står inte vilken minnesstandard det är så det kanske är DDR5 då.

AMD kan ju lätt göra två olika IO-chip, ett med och ett utan GPU, och packa in dem i olika processorer.

Visa signatur

5900X | 6700XT