Riktigt störande problem relaterat till Drivrutiner för Grafikkort (HP Omen)

Permalänk
Medlem

Riktigt störande problem relaterat till Drivrutiner för Grafikkort (HP Omen)

Bakgrundsinformation:

Jag köpte en HP Omen 15 2018 med trasig skärm. Därefter kopplade jag ur skärmen för att kunna komma åt BIOS osv genom Extern Skärm.

Installation av Windows gick fint, problemet uppstår då antingen jag själv eller Windows ska uppdatera drivrutiner för grafikkortet. Då blir skärmen svart.

Jag lyckades av en slump lösa det genom att ladda hem NVidia-drivrutinerna från HP's hemsida. Då fungerar allt. Jag kan spela, jag kan mine:a Ethereum. Det enda problemet är att jag inte kan starta om datorn, för då uppstår det förstnämnda problemet med att skärmen blir svart.

För att få datorn att fungera efter omstart behöver jag först starta i felsäkert läge, avinstallera drivrutiner med DDU(Display Driver Uninstaller). Därefter starta upp datorn som vanligt, och vara noga med att koppla från nätet, så inte Windows Update hinner installera någon drivrutin.

Därefter köra min HP-installationsfil för Nvidia. Det orsakar inga stora problem, just i personlig användning, I princip tar det 15minuter längre tid att boota upp datorn. Problemet är om jag senare ska laga skärmen och sälja datorn.

Igår, under kvällen hade Windows Update försökt installera nya uppdateringar. När jag nu på morgonen satte på datorn, och gick in i Safe-Mode fick jag felmeddelandet att uppdateringarna misslyckats. Så eventuellt är det något mer som felar.

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Skumt.

Kan det vara så att den vid omstart revertar till att använda den inbyggda skärmen som är urkopplad?

Jag bara spånar hejvilt här nu, men hur har du det i power options? Har du ställt in där att vid stängt lock -> gör ingenting. Annars, blir det någon skillnad om du provar det och sen provar en omstart?

Tycker det är lustigt bara men på jobblaptopen har jag det inställt så och den är ständigt ihopvikt med externt tgb tillkopplat osv, och skärmar genom hdmi och docka. Och den kommer snällt tillbaka till den externa skärmen vid varje start/omstart utan att något behöver göras.

Hade jag varit du hade jag dock kikat på att faktiskt byta panelen.

Här t.ex

https://www.ebay.com/itm/Display-HP-Omen-15-DC0017NP-LCD-15-6...

Beroende på hur händig och våglig du är såklart. Men servicemanualen brukar beskriva förfarandet grundligt.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Skumt.

Kan det vara så att den vid omstart revertar till att använda den inbyggda skärmen som är urkopplad?

Jag bara spånar hejvilt här nu, men hur har du det i power options? Har du ställt in där att vid stängt lock -> gör ingenting. Annars, blir det någon skillnad om du provar det och sen provar en omstart?

Tycker det är lustigt bara men på jobblaptopen har jag det inställt så och den är ständigt ihopvikt med externt tgb tillkopplat osv, och skärmar genom hdmi och docka. Och den kommer snällt tillbaka till den externa skärmen vid varje start/omstart utan att något behöver göras.

Hade jag varit du hade jag dock kikat på att faktiskt byta panelen.

Här t.ex

https://www.ebay.com/itm/Display-HP-Omen-15-DC0017NP-LCD-15-6...

Beroende på hur händig och våglig du är såklart. Men servicemanualen brukar beskriva förfarandet grundligt.

Ja, det lutar åt att det har något att göra med den interna displayen. Men det hade samtidigt varit bra att veta om det faktiskt är så, innan man börjar investera pengar och tid i datorn.

Visa signatur

Anton