Flytta data mellan två HDs. Lättare nu eller måste man fortfarande tänka till?

Permalänk
Medlem

Flytta data mellan två HDs. Lättare nu eller måste man fortfarande tänka till?

Hello aprilmänniskor.

Jag skall idag föra över stora mängder data mellan många hårddiskar. Jag ville bara försäkra mig om en sak först. Förr i tiden var man tvungen att kolla noggrant så att hårddiskarna som överföringen skulle ske mellan inte satt på samma kanal. Då kunde det bli karastrof, det kunde ta evigheter att flytta data. Ett normalt moderkort kunde då ha uttag för fyra hårddiskar, två per kanal alltså. Gjorde man en överföring mellan två diskar som råkade var på samma kanal blev blev det fler delmoment i kopierandet av datan till skillnad från om de var på två olika kanaler: då läste den ena hårddisken medans den andra samtidigt skrev, fullt ös liksom. Det var då.

Hur är det nu för tiden? Skiter man i sånt? Blir det fullt ös i alla fall?

Jag har studerat mitt Z270-P kort med lupp och inte hittat någonstans om att vissa SATA skulle funka bättre ihop än med andra. BIOS:et säger inget om det heller. Så vad säger ni? Är det fullt ös mellan två hårddiskar oavsett vilka SATA som ansluts.

Ha det bra folk
ratata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratata:

Är det fullt ös mellan två hårddiskar oavsett vilka SATA som ansluts.

Ja, SATA-anslutningar är separata, de har inte master/slave som IDE hade förr i tiden. Det kan vara olika hastighet på SATA-portar, men Z270 är tillräckligt modernt för att alla portar ska vara SATA 6 Gb/s.

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag kopiera först och inte ta cut/paste. För säkerhet.
Samt ta det i omgångar så hårddiskarna får vila lite. Även hårddiskar blir varma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Samt ta det i omgångar så hårddiskarna får vila lite. Även hårddiskar blir varma.

Det lär knappast vara nödvändigt, hårddiskar blir normalt inte så varma att det orsakar några problem. Har man hårddiskar som överhettar så lär man ha större problem än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det lär knappast vara nödvändigt, hårddiskar blir normalt inte så varma att det orsakar några problem. Har man hårddiskar som överhettar så lär man ha större problem än så.

Well.. jag hade en hårddisk som började skrika och sen lägga av i just ett sådant här scenario så det gör jag inte om
Rätt många som har problem med att deras NVMe M.2 blir ruggigt varm.

Sen har vi problemet med att mitt i allt så kan en fil vara skyddad från att flyttas och då avbryts allt.
Rätt störigt om det är i slutet.

Så ja, det är inte fel att ta det i omgångar.
Ska jag flytta 1TB så tar jag som mest 300GB åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om jag var du skulle jag kopiera först och inte ta cut/paste. För säkerhet.

Haha! Jag har gjort det EN gång. Jag minns t.o.m. att det var 1996. Vissa läxor fastnar mer än andra, denna sitter hårt.

Hälsningar
ratata

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Well.. jag hade en hårddisk som började skrika och sen lägga av i just ett sådant här scenario så det gör jag inte om

Att du hade en hårddisk som råkade gå sönder i ett sånt scenario innebär inte att hårddiskar normalt går sönder av att belastas under en längre tid, de är i själva verket gjorda för det. Ibland går dock hårddiskar sönder, men det går inte att förutsäga när det händer.

Om en hårddisk är på väg att gå sönder så är det nog i själva verket större risk att den dör snabbare om man startar och stoppar överföringen flera gånger, eftersom elektronik inte brukar gilla temperaturväxlingar.

Skrivet av SCORPIUS:

Sen har vi problemet med att mitt i allt så kan en fil vara skyddad från att flyttas och då avbryts allt.
Rätt störigt om det är i slutet.

Har utforskaren i Windows fortfarande det problemet? Fair enough i så fall, men då kanske man ska leta upp något alternativt program som kan flytta data på ett vettigare sätt.