Dator kräver reset efter att psu stängs av

Permalänk
Medlem

Dator kräver reset efter att psu stängs av

Hej,
Har byggt ihop en dator där jag håller på att mecka med att få ihop lite fläktar och annat från en gammal dator (2011).

Efter att jag har byggt ihop dator och fått igång Windows och allt kom jag på att jag ville stoppa i fler fläktar och stängde av psu och installera fläktarna och satte igång den och då fastnade datorn vid boot (enl. Felkods dioden). Tryckte på reset och då funkade den och lyckades boota.

Tänkte inte mer på det, kom på lite annat pill och kabelmanagment och stängde av psu igen och åtgärda kablarna och starta datorn och samma sak inträffade, trycker på reset knappen och då starta den som vanligt.

Har testat ett år gånger till och samma sak, vad tror ni är det farligt?
Eller är det en inställning? Ser att moderkortet lyser konstant även när datorn är avstängd.

Hur kommer det sig att jag behöver trycka på reset knappen efter boot efter att jag har stängt av och satt på psu?

Har följande delar.

Rog Strix B550-e gaming
4x8 gb corsair vengence
5900x
Noctua d15
Samsung 970 evo PRO
3070 TUF oC
Corsair hx 1000w v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hej,
Har byggt ihop en dator där jag håller på att mecka med att få ihop lite fläktar och annat från en gammal dator (2011).

Efter att jag har byggt ihop dator och fått igång Windows och allt kom jag på att jag ville stoppa i fler fläktar och stängde av psu och installera fläktarna och satte igång den och då fastnade datorn vid boot (enl. Felkods dioden). Tryckte på reset och då funkade den och lyckades boota.

Tänkte inte mer på det, kom på lite annat pill och kabelmanagment och stängde av psu igen och åtgärda kablarna och starta datorn och samma sak inträffade, trycker på reset knappen och då starta den som vanligt.

Har testat ett år gånger till och samma sak, vad tror ni är det farligt?
Eller är det en inställning? Ser att moderkortet lyser konstant även när datorn är avstängd.

Hur kommer det sig att jag behöver trycka på reset knappen efter boot efter att jag har stängt av och satt på psu?

Har följande delar.

Rog Strix B550-e gaming
4x8 gb corsair vengence
5900x
Noctua d15
Samsung 970 evo PRO
3070 TUF oC
Corsair hx 1000w v2

Har du senaste BIOS?
B550 har lite problem med bland annat USB om man kör R5xxx-CPU.
Kanske är relaterat? Såg att ASUS släppte ett beta-bios i fredags (20210409) som ska fixa en del buggar. Själv väntar jag på skarp version innan jag flashar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har du senaste BIOS?
B550 har lite problem med bland annat USB om man kör R5xxx-CPU.
Kanske är relaterat? Såg att ASUS släppte ett beta-bios i fredags (20210409) som ska fixa en del buggar. Själv väntar jag på skarp version innan jag flashar.

Jag är nästan 90% säker på att det har att göra med att Windows går in i hibernation mode (eller windows fast startup som det heter) och inte stänger av helt.
Senare när jag stänger av med psu knappen så blir det väl en liten bug i systemet eftersom att det inte har avslutat korrekt.
Har nyaste bioset, fick köra Flashback för att lyckas starta datorn 😅
Ska testa imorgon när jag har tid!

Fråga, måste man köra USB Flashback funktionen för att uppdatera också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Jag är nästan 90% säker på att det har att göra med att Windows går in i hibernation mode (eller windows fast startup som det heter) och inte stänger av helt.
Senare när jag stänger av med psu knappen så blir det väl en liten bug i systemet eftersom att det inte har avslutat korrekt.
Har nyaste bioset, fick köra Flashback för att lyckas starta datorn 😅
Ska testa imorgon när jag har tid!

Fråga, måste man köra USB Flashback funktionen för att uppdatera också?

Kolla Windows energialternativ om det går att lösa där.
Jag kör inte flashback-uttaget vid uppdatering, bara random uttag på baksidan och inne i BIOS-menyn.

Flashback-funktionen är bra på andra vis, man kan till och med byta bios utan CPU monterad.
Kör du beta-bios förresten? Problemet kan ligga där i så fall. Kör bara senaste skarpa version.

Permalänk
Medlem

Nä ingen beta, senaste stabila ver.
Men ska testa att stänga av psu och se om samma sak händer.
Det ska tydligen finnas hibernation mode i Boisen också.
Tydligen att man går in på bios och letar efter EuP/ErP och sedan väljer S5 alt s4+S5.
Återkommer hur det går 😅

Permalänk
Medlem

Det var Windows fast boot som orsakade problem.
Problem löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Det var Windows fast boot som orsakade problem.
Problem löst.

Kul att det löste sig!