Permalänk

höja power limit på 11400?

Hej, jag fick hem en 11400 och ett B560 MB. Det sägs att man kan höja power limiten till 140w eller liknande från 65w och få bättre prestanda. Ngn som har koll på vad jag behöver ändra i bios för att åstadkomma detta?

Permalänk

nu vet jag inte hur de nya inte processorerna är men vad jag vet så har inte cpu´n någon direkt "power limit" det du tänkter på är TDP som är 65W på den modellen dvs hur många watt genomsnittligen din cpu i normala förhållanden drar vid belastning.

Skrivet av https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/212270/intel-core-i5-11400-processor-12m-cache-up-to-4-40-ghz.html:

Thermal Design Power (TDP) represents the average power, in watts, the processor dissipates when operating at Base Frequency with all cores active under an Intel-defined, high-complexity workload. Refer to Datasheet for thermal solution requirements.

överklockar du den så kommer du troligen få en högre TDP på köpet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Hej, jag fick hem en 11400 och ett B560 MB. Det sägs att man kan höja power limiten till 140w eller liknande från 65w och få bättre prestanda. Ngn som har koll på vad jag behöver ändra i bios för att åstadkomma detta?

Ladda ner throttlestop, under FIVR control klickar du i "disable and lock turbo power boost limit"

Kika sedan under TPL fliken så kommer du se att du har ett värde på long power boost och ett på short power boost tror jag det heter, det är iaf det högre värdet av de två. Det kan du låta vara kvar då det brukar vara väl tilltaget. Men prova höj värdet för long power boost 10w eller så. Men håll koll så att värmen inte stiger mer än du kan hantera.

Detta kommer göra att den i samband med hårt arbete inte slår i effekttaket och börjar throttla lika fort och därmed kan den hålla högre frekvens över kärnorna.

Vettigt att undervolta litegrann i samband med detta också, det gör du på FIVR fliken. Det är bra att göra för att lite motverka effekten av att du släppt på tyglarna lite med vilken effekt den kan dra.

När du hittat en inställning du är nöjd med kan du schemalägga hela kalaset så att den autostartar och minimerar och stänger sig själv så att den bara syns som en process

Lekte rätt mycket med undervolt nyligen, kan länka tråden om du vill där jag lade lite screenshots?

Kan nämna att min i7 9750h innan detta inte klarade hålla full turbo på 4.0 över alla kärnor pga powerthrottling, men efter detta går den svalare och kan hålla full turbo över kärnorna.

Så kan vara vettigt att titta på.

Lägger in ett stort förbehåll här i att jag inte är inläst på cpun ifråga så har inte koll på om alla dessa settings går att påverka på din cpu. Men det är främst en del laptop cpus som brukar vara nerlåsta, så jag skulle tro att det är bara att tuta och köra.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Här kommer tråden.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1631808-undervoltning-...

Kika på den, där ligger en del screenshots. Läs också det avslutande inlägget där jag fick en del märkliga effekter med för hög undervolt så jag var tvungen att backa tillbaka lite.

Effekter jag inte väntat mig som:

Cpun gick sval, arbetade fullt över alla kärnorna, gav högsta möjliga poäng i Cinebench MEN min fps i starwars battlefront 1 sjönk från ca 130 ner till 90 ca.

Det var hög undervolt på core som ställde till det.

Något jag för övrigt märkte att det är undervolt på cachen som har störst effekt på temperaturen, iaf i mitt fall. Kunde nämligen ändra ganska hej vilt på core utan att det gav ngn effekt på temperaturen. Medans med ändringar på 5mV i cache direkt gav utslag.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Skrivet av Peter77:

Ladda ner throttlestop, under FIVR control klickar du i "disable and lock turbo power boost limit"

Kika sedan under TPL fliken så kommer du se att du har ett värde på long power boost och ett på short power boost tror jag det heter, det är iaf det högre värdet av de två. Det kan du låta vara kvar då det brukar vara väl tilltaget. Men prova höj värdet för long power boost 10w eller så. Men håll koll så att värmen inte stiger mer än du kan hantera.

Detta kommer göra att den i samband med hårt arbete inte slår i effekttaket och börjar throttla lika fort och därmed kan den hålla högre frekvens över kärnorna.

Vettigt att undervolta litegrann i samband med detta också, det gör du på FIVR fliken. Det är bra att göra för att lite motverka effekten av att du släppt på tyglarna lite med vilken effekt den kan dra.

När du hittat en inställning du är nöjd med kan du schemalägga hela kalaset så att den autostartar och minimerar och stänger sig själv så att den bara syns som en process

Lekte rätt mycket med undervolt nyligen, kan länka tråden om du vill där jag lade lite screenshots?

Kan nämna att min i7 9750h innan detta inte klarade hålla full turbo på 4.0 över alla kärnor pga powerthrottling, men efter detta går den svalare och kan hålla full turbo över kärnorna.

Så kan vara vettigt att titta på.

Lägger in ett stort förbehåll här i att jag inte är inläst på cpun ifråga så har inte koll på om alla dessa settings går att påverka på din cpu. Men det är främst en del laptop cpus som brukar vara nerlåsta, så jag skulle tro att det är bara att tuta och köra.

Tack så mkt Peter för ditt inlägg. Ska genast ta hem detta och lattja runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Tack så mkt Peter för ditt inlägg. Ska genast ta hem detta och lattja runt.

Lycka till
Hör av dig om det är något du behöver hjälp med.
Det finns en del guider främst med laptops i åtanke, många av dessa involverar dock att bromsa ner turbofrekvensen rätt rejält och låsa ner effekten väldigt lågt.

Drt gav en bra grund att stå på ang vad de olika inställnikgarna gör, men jag gillade inte tanken på att köra med grejorna på halvfart, det är liksom inte därför man köper en relativt vass maskin. Så jag experimenterade lite på egenhand och hittade bra sätt att bromsa ner värmen men ändå kunna köra på för fullt, eller ännu mer för fullt iom att innan undervolt och höjning av long powerboost, så maxade cpun nånstans runt 3.4 på alla kärnor, ist för 4.0.

Men det var mycket trial and error och en hel drös med blåskärmar

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring