Mitt gamla USB-nätverkskort funkar inge vidare i Windows 10

Permalänk
Medlem

Mitt gamla USB-nätverkskort funkar inge vidare i Windows 10

Har precis byggt ihop en dator där allt flyter på fint förutom USB-nätverkskortet, ett "TP-LINK TL-WN821N", som konstant tappar kopplingen till routern. Det har väl inte funkat perfekt på min gamla dator men betydligt bättre än efter "nybygget". Jag har kört Windows 7 fram tills förra veckan och efter att jag kollat på TP-Links hemsida så förstår jag att det inte finns drivrutiner för just Windows 10, de senaste som TP-Link släppte är till Windows 8.1. Vad som är märkligt är dock att Windows Update hittade drivrutinerna för kortet och installerade dem utan problem och rapporterar också att det fungerar korrekt (se bild nedan). Rent spontant så känns det att det kanske inte enbart är kortets fel utan ev. någon drivrutinskonflikt någonstans som ligger och spökar men här spånar jag vilt. Signalen från Routern är det inget fel på hursomhelt så det kan det inte bero på. Är ett nätverkskort som jag kopplar till PCI-Express porten ett säkrare alternativ och i så fall har ni några rekommendationer här, hellre stabilit än "cutting-edge" snabbt i så fall?

https://ibb.co/HhXWvMy

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Välj ett enkelt med externa antenner, USB eller PCIe spelar nog ingen roll men gissar att det är bättre antenner till de som ansluts med PCIe. Ofta bästa sättet att få stabilt bluetooth till en stationär dator då BT använder samma antenner som WiFi.

Typ så här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Välj ett enkelt med externa antenner, USB eller PCIe spelar nog ingen roll men gissar att det är bättre antenner till de som ansluts med PCIe. Ofta bästa sättet att få stabilt bluetooth till en stationär dator då BT använder samma antenner som WiFi.

Typ så här:
https://www.asus.com/media/global/products/iqwrfxr4uud1y8xl/P_setting_xxx_0_90_end_692.png

Tack för infon, den jag har idag, och som inte fungerar så bra, ser ut som ett litet USB-minne ungefär med en lampa som blinkar när det är igång. Har du något tips på ett stabilt nätverkskort som du har erfarenhet av själv kanske?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Tack för infon, den jag har idag, och som inte fungerar så bra, ser ut som ett litet USB-minne ungefär med en lampa som blinkar när det är igång. Har du något tips på ett stabilt nätverkskort som du har erfarenhet av själv kanske?

Du verkar ju mena ett wifikort för nätverkskort har du på moderkortet. Donglar är i vart fall det sämsta man kan använda för de flesta har inte plats för antenner och många drar också så mycket ström att det kan vara problem att driva dem via en vanlig usbport.
din dongel är också rätt gammal och har bara stör dör 802.11n vilket kan minska kompatibiliteten med nyare prylar, jag tycker du ska dra en kabel och om du tvunget måste använda wifi välj helst ett wifikort med riktiga antenner (om de ansluts via kabel kan det vara lättare att placera dem bra om datorlådan i sig skärmar mycket, tex att den hamnar mellan antennerna och routern) och det är bra om wifikortet stödjer 802.11ac.
Ska du använda usb så bör du om möjligt ansluta i en usb 3 port, en laddport eller via en hub med egen nätdel så att dongeln får bättre strömförsörjning, "jättesmå" donglar utan antenner bör man helt undvika för ska de fungera bra så är man ändå så nära routern/accesspunkten att en kabel ändå funkar mycket bättre

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tack för infon, den jag har idag, och som inte fungerar så bra, ser ut som ett litet USB-minne ungefär med en lampa som blinkar när det är igång. Har du något tips på ett stabilt nätverkskort som du har erfarenhet av själv kanske?

Jag hade valt ett av dessa två, finns hos många återförsäljare, har bara bra erfarenheter med ASUS nätverksprylar.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5195003,5035898

Jag hade valt AX-varianten om inte budgeten är tight även om routern inte klarar AX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag hade valt ett av dessa två, finns hos många återförsäljare, har bara bra erfarenheter med ASUS nätverksprylar.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5195003,5035898

Jag hade valt AX-varianten om inte budgeten är tight även om routern inte klarar AX.

Tack, skall fundera lite men ett av dem får det nog bli. Borde fungera lite bättre än det jag har idag iallafall.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |