Om jag förstår det ämnet rätt så handlar utmaningarna främst om sensorer, beräkningshårdvara och mjukvara. Samtliga vilket är både otroligt mycket mer avancerade, bättre, mindre energikrävande och mindre än vad de var på åttio- eller nittiotalet. Autopilot är ju inget nytt inom flygindustrin direkt men inte heller så himla komplicerat då man flyger i ett tomrum och främst bara skall hålla koll på att man är på rätt sida horisonten (enormt förenklat såklart).
En bil, har tusentals fler faktorer att hela tiden ta i beaktning då den inte befinner sig i ett tomrum utan i en komplicerad kontext.
Personligen är jag övertygad om att självkörande bilar är framtiden och en ganska snar sådan. Det som kommer bromsa den utvecklingen är artificiell i form av lagar, policies, boomers som inte fattar etc.
Jag skulle dra det så långt så till att säga att det förmodligen inom vår livstid blir förbjudet att köra bil själv eller det krävs undantag då dödsrisken är så hög i jämförelse med självkörande bilar. Det som ofta glöms i detta sammanhanget är hur bilar inte bara kan ta in data från vad som händer runt sitt eget fordon utan kan genom standardiserade informationsprotokol hade kunnat kommuncerat som ett nätverk. Händer det en olycka på vägen tre mil fram så kan en självkörande bil ta in denna information från nätverket och vidta åtgärder långt innnan en människa ens vet om något.
Elon har ju sagt ganska länge att Model3 med deras egna kisel är bra nog förutom mjukvara och lagar ganska länge. Han brukar ha rätt på det mesta utom tidsplaner, så i sinom tid tror jag absolut att redan dagens bilar är precis på gränsen att klara det. Dock inte många än så länge.