"Jag ansvarar ej för postens slarv" i annonser - Ett sätt för att undkomma ansvar?

Permalänk
Medlem

"Jag ansvarar ej för postens slarv" i annonser - Ett sätt för att undkomma ansvar?

Jag har funderat länge över den meningen som man vid otaliga tillfällen kan se i annonser, särskilt på Blocket och Tradera.
Det jag undrar är varför man inte tar ansvar för sin paketering innan man skickar det. För i majoriteten av fall med trasiga paket så är det oftast p.g.a. dålig paketering.
Antingen att man packade för liten sak i ett paket som var för stort så det tumlade omkring och mosades sönder.
Alternativt ett för svagt paket så paketet helt enkelt gick sönder under frakthanteringen.

Vad säger ni själva?

Jag personligen skriver alltid att jag paketerar väl så jag kan garantera både för köparens och min egen skull att saker kommer fram i befintligt skick.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade tradera om just detta, enligt dom är det säljarens ansvar att paketet är bra paketerat och kommer fram.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

"För i majoriteten av fall med trasiga paket så är det oftast p.g.a. dålig paketering.
Antingen att man packade för liten sak i ett paket som var för stort så det tumlade omkring och mosades sönder.
Alternativt ett för svagt paket så paketet helt enkelt gick sönder under frakthanteringen."

Vad baserar du det på? Du har ingen data. Jag tror personer som friskriver sig vill undvika just sådana köpare som dig.

Posten är systematiskt oförsiktiga. Jag har jobbat på en av deras terminaler och posten missköts mycket, för att inte nämna saker som inte ens kommer fram oavsett paketering.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har funderat länge över den meningen som man vid otaliga tillfällen kan se i annonser, särskilt på Blocket och Tradera.
Det jag undrar är varför man inte tar ansvar för sin paketering innan man skickar det. För i majoriteten av fall med trasiga paket så är det oftast p.g.a. dålig paketering.
Antingen att man packade för liten sak i ett paket som var för stort så det tumlade omkring och mosades sönder.
Alternativt ett för svagt paket så paketet helt enkelt gick sönder under frakthanteringen.

Vad säger ni själva?

Jag personligen skriver alltid att jag paketerar väl så jag kan garantera både för köparens och min egen skull att saker kommer fram i befintligt skick.

Det är att avsvära sig ansvaret ifall paketet kommer bort, och baseras på den rätt trista allmänna åsikten att PostNord skulle vara helt värdelös. I mina ögon handlar det mycket mer sällan om att ett paket skulle bli skadat.

Jag skulle inte lägga en svepande värdering likt den du gör, utan snarare säga att det beror på avsändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har funderat länge över den meningen som man vid otaliga tillfällen kan se i annonser, särskilt på Blocket och Tradera.
Det jag undrar är varför man inte tar ansvar för sin paketering innan man skickar det. För i majoriteten av fall med trasiga paket så är det oftast p.g.a. dålig paketering.
Antingen att man packade för liten sak i ett paket som var för stort så det tumlade omkring och mosades sönder.
Alternativt ett för svagt paket så paketet helt enkelt gick sönder under frakthanteringen.

Vad säger ni själva?

Jag personligen skriver alltid att jag paketerar väl så jag kan garantera både för köparens och min egen skull att saker kommer fram i befintligt skick.

Jag tror det mer syftar till om paketet tappas bort av Postnord/Annan speditör. Att säljaren då inte tar ansvar för detta. Alltså inte eventuella fraktskador.

Men kan såklart vara personer som även har fraktskador i åtanke när de skriver detta i sina annonser. Men min tolkning har alltid varit att det gäller just om paketet försvinner längs vägen till mottagaren

Permalänk
Medlem

Man kan inte garantera nåt när PostMord får tag i paketet. Det kan bli överkört av en postbil, krossat under en lastpall med maskindelar som väger 800 kg, kastat ut från en lastbrygga av en lat postis, osv, osv. Ska man paketera för att klara sånt måste man nog skeppa ett grafikkort i en mindre lastcontainer.

Sen inkluderar nog den "friskrivningen" också det mycket mer sannolika, nämligen att PostMord tappar bort försändelsen eller att en postis helt enkelt stjäl den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag personligen skriver alltid att jag paketerar väl så jag kan garantera både för köparens och min egen skull att saker kommer fram i befintligt skick.

Min erfarenhet är att om man använder posten kan man inte garantera att sakerna kommer fram öht. Inte ens försäkrade paket eller rekommenderade brev kommer ju alltid fram

Permalänk
Entusiast

Har aldrig friskrivit mig från "postens slarv" själv i en annons men det som avses är väl inte skyddet av transporten utan snarare att paketet faktiskt kan försvinna helt spårlöst?

Om man skickat ett vanligt postpaket har man i sådana fall inte så mycket att säga till om nämligen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa-far-ratt-till-ersattnin...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@KorvMos Har du frågat om de kan skicka mot spårbart "rek"? Jag tror det va large jag körde med när jag sålde ett grafikkort Postnord skulle ersätta upp till 10k.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

"För i majoriteten av fall med trasiga paket så är det oftast p.g.a. dålig paketering.
Antingen att man packade för liten sak i ett paket som var för stort så det tumlade omkring och mosades sönder.
Alternativt ett för svagt paket så paketet helt enkelt gick sönder under frakthanteringen."

Vad baserar du det på? Du har ingen data. Jag tror personer som friskriver sig vill undvika just sådana köpare som dig.

Posten är systematiskt oförsiktiga. Jag har jobbat på en av deras terminaler och posten missköts mycket, för att inte nämna saker som inte ens kommer fram oavsett paketering.

Både av vänner som jobbat på posten och av min egen erfarenhet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@KorvMos Har du frågat om de kan skicka mot spårbart "rek"? Jag tror det va large jag körde med när jag sålde ett grafikkort Postnord skulle ersätta upp till 10k.

Jag frågade om frimärksfrakt, så det var ej spårbarhetsutredningen. Skickade ett ps4 som inte kom fram, gjorde en anmälan och 1v senare (typ4 veckor efter jag postade det) så fick jag hem spelet igen. Var tydligen för att jag inte elev ut lägenhetsnummer. Så skickade igen med lägenhetensnummer och det kom fram. Han som finne i lägenheten hade aldrig hört talas om det och fått många paket som inte står med något lågenhetsnummer på. Samma här under 20% av posten står lägenhetsnummer med på och aldrig haft några problem. Oj, blev ett långt svar

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@KorvMos Har du frågat om de kan skicka mot spårbart "rek"? Jag tror det va large jag körde med när jag sålde ett grafikkort Postnord skulle ersätta upp till 10k.

Skicka inte grafikkort som "rek". De ska sorteras ut ur vanliga postgången, men det kan gå sent och de kan gå genom "klump"-sorteringen på posten.

Det grafikkortet får genomlida då är att buren de fraktas i lyfts upp med en hydraulisk arm och skakas ner på ett rullband, vilket är mellan 20 cm till 1.5 m fritt fall. Sen om det upptäcks att det är ett "rek" på bandet så skickas det ner i en ny bur, vilket är ytterligare ett 1 till 3.5 meter fall, men med en gummiskärm ungefär halvvägs ibland.

Skicka inte grafikkort som rekommenderat brev. Om du inte skulle känna dig bekväm med att kasta något in i väggen hemma så ska det inte skickas som brev. Paket hanteras i alla fall teoretiskt bättre. Där är misshandel ett undantag, inte hur hela systemet är byggt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Jag frågade om frimärksfrakt, så det var ej spårbarhetsutredningen. Skickade ett ps4 som inte kom fram, gjorde en anmälan och 1v senare (typ4 veckor efter jag postade det) så fick jag hem spelet igen. Var tydligen för att jag inte elev ut lägenhetsnummer. Så skickade igen med lägenhetensnummer och det kom fram. Han som finne i lägenheten hade aldrig hört talas om det och fått många paket som inte står med något lågenhetsnummer på. Samma här under 20% av posten står lägenhetsnummer med på och aldrig haft några problem. Oj, blev ett långt svar

Kör rek nästa gång brukar bara skicka utan om det är saker som kanske är värt under 1000kr och kända personer till exempel från Swec.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

Det är avsändarens/säljarens ansvar att reklamera eventuella förlorade försändelser till Postnord. En sådan skrivelse betyder att säljaren inte orkar bråka med Posten om något kommer bort, och inte heller tänker återbetala dig utan strul. D.v.s. om grejerna kommer bort så är du rättslös.

Permalänk
Medlem

Jag föreställer mig alltid att det är bedragare som skriver så för att ha en ursäkt när köparen inte får något paket.

Permalänk
Medlem

Tittar på omdömen, alltså jag inspekterar vad andra skrivit och inte bara på antalet eller poäng. Sen, om en säljare bara ska ha Swish eller betalning till konto, så avstår jag oftast om det inte rör sig om struntsummor.

Om jag känner mig osäker så frågar jag alltid säljaren. Ofta kan man få bra ledtrådar kring hur säljaren är och resonerar genom att studera de svar man får. Välj annonser med spårbar frakt. Alltid och utan undantag om det gäller dyrare grejer. Kan inte säljaren gå med på det - avstå.

Numera finns Paynova, förut fanns ju Payson, men tror att även PayPal kan ge dig stöd ifall varan kommer bort eller är skadad. Har hänt mig enstaka gånger på drygt 10år att något varit skadat/inte varit enligt beskrivning. Ofta har jag då kunnat lösa det genom att kontakta säljaren eller eskalera ärendet via Tradera.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Lika intetsägande och onödigt som "förbehåller mig rätten att..."...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man kan inte garantera nåt när PostMord får tag i paketet. Det kan bli överkört av en postbil, krossat under en lastpall med maskindelar som väger 800 kg, kastat ut från en lastbrygga av en lat postis, osv, osv. Ska man paketera för att klara sånt måste man nog skeppa ett grafikkort i en mindre lastcontainer.

Sen inkluderar nog den "friskrivningen" också det mycket mer sannolika, nämligen att PostMord tappar bort försändelsen eller att en postis helt enkelt stjäl den.

En krossad/överkörd försändelse har jag mottagit en gång för ca fem år sedan då jag hade beställt den kompletta Harry Potter-boxen på BD och till min fasa upptäckte att fodralet var demolerat och två skivor var krossade. CDON var väldigt vänliga att jag fick returnera boxen och fick en ny, helt utan extrakostnad. Dock går det lättare att förhandla med företag som säljer nyproducerat, jämfört med när privatpersoner säljer begagnade saker.

Jag tror också att "friskrivningen" handlar om PostNords hantering och inte säljarens hantering.

Skrivet av Tengle:

Jag föreställer mig alltid att det är bedragare som skriver så för att ha en ursäkt när köparen inte får något paket.

Visst kan man få den känslan, men jag försöker se det som att det handlar om friskrivning när det gäller PostNords hantering och inte att säljaren själv vill luras eller har paketerat dåligt. En tidigare vän till min bror påstår att när han hade beställt en DVD-spelare på Internet för ca 15 år sedan, låg det en tegelsten i paketet när han mottog det. Vet dock inte om det verkligen är sant.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Jag erbjuder alltid spårbart på sidan om vanligt frimärke. Om köparen väljer frimärke filmar jag paketet/brevet precis när jag stoppar in det i brevlådan. Det känns tryggare med bevis, så man inte blir anklagad för att inte ha skickat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kör rek nästa gång brukar bara skicka utan om det är saker som kanske är värt under 1000kr och kända personer till exempel från Swec.

Det var på tradera detta, det är ju iofs köparen som bestämmer om frimärke eller rek för det är köparen som betalar frakten.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

När jag drev min lilla sidobissnis så erbjöd jag alltid postföreskott, REK och senare blocketgarantin som frakt alternativ Anledningen till att jag skrev detta var för att tex när man säljer ett spel för 80:- vill köparen i 99% av fallen inte betala för REK men då garanterar jag inte att paketet kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad säger ni själva?

Trots all kritik av Postnord tror jag betydligt fler är oroliga över bedragare/strulpellar än över postens hantering. Dvs om jag ska skicka till något till någon vill jag inte att denne sedan återkommer och påstår att paketet inte dök upp. Därför är ju alltid REK eller spårbart alltid en god idé om vi inte talar om den typen av summor som man både kan leva både med och utan.

Sedan anser jag det vara ren idioti att posten inte erbjuder någon typ av vettig escrow-tjänst med tanke på hur stort begagnathandel över nätet är, men det är ju jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har funderat länge över den meningen som man vid otaliga tillfällen kan se i annonser, särskilt på Blocket och Tradera.
Det jag undrar är varför man inte tar ansvar för sin paketering innan man skickar det. För i majoriteten av fall med trasiga paket så är det oftast p.g.a. dålig paketering.
Antingen att man packade för liten sak i ett paket som var för stort så det tumlade omkring och mosades sönder.
Alternativt ett för svagt paket så paketet helt enkelt gick sönder under frakthanteringen.

Vad säger ni själva?

Jag personligen skriver alltid att jag paketerar väl så jag kan garantera både för köparens och min egen skull att saker kommer fram i befintligt skick.

Denna mening är ju kanske för vissa en ursäkt eller ansvarsfriskrivning. Men jag tycker den är helt legitim, låt mig berätta nedan:

Jag skickade två likadana rackenheter (musikprylar) med samma packning. Hårdbox och luftkuddar. En till Tyskland och en till Frankrike.

Paketet till Tyskland kom fram utan problem. Men det till Frankrike hade varit med om så mycket våld att en ringtrafo hade lossnat inuti och gått bärsärk. Jag kan endast förklara detta med väldigt oförsiktig hantering alt. fall från ca 3 meter.

Det var via ebay, köparen var inte alls glad. Jag fick betala för den för att få tillbaka den trasig. Postnord skyllde på den franska partnern och det rann ut i sanden.

Jag har nog skickat >1000 paket och tycker jag packar väl.

Har däremot varit med om att få paket där det varit dåligt packat.

Så jag tycker det är helt legitimt att säga detta "ansvarar inte för postens slarv".
Sen så kan ju brev och paket komma bort när man skickar med frimärken (även om det är ovanligt). Så jag tolkar att meningen syftar på detta.

Det man kan göra är att be säljaren att packa väl, se till att säljaren skickar spårbart.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag brukar alltid skriva så "Ansvarar ej för postens slarv", detta är pga av att jag sålt mycket via blocket och tradera (är en ha galen typ ska alltid ha det senaste)

Det blir fler missar med postnord än leverans, därför försöker jag pusha mot REK brev.
Sen läste jag också att "swish" är oseriöst.
Först o främst så är swish Svenskt, nr 2 det är jätte smidigt. Jag kan inte mitt bankkonto utantill räcker med mitt person nr.

Man ska inte vara för snabb med att döma, aldrig bra att gå runt med fördommar. Bästa jag kan tipsa om är att fråga säljaren ifall han eller hon känns oseriös, kolla säljarens reviews.

Visa signatur

i9-9900K, 32GB G.skill,Asus GeForce GTX 1080Ti Strix OC,Corsair Hydro H115i Platinum,MK ASUS PRIME Z390-A
Case: Corsair Obsidian 500D RGB SE
Keyboard: Corsair k70 RGB
Mouse: Logitech G502
MousePad:SteelSeries Qck Prism Cloth Gaming

Permalänk
Avstängd

Klart man inte kan friskriva sig. Avsändaren ansvarar för frakt, om paket försvinner eller går sönder under frakt ska användaren reklamera försändelsen.

Riktigt töntigt helt ärligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Känns väl mest som att formuleringen hänger med historiskt sen man skickade allt med frimärken och paketerat ala High Chaparral.
I dagsläget är det ju bara typ någon kronas skillnad på att skicka det spårbart mot att köpa frimärken. För ens egen goda nattsömn så väljer jag iaf att uppdatera sändningen till spårbart via Posten skicka lätt, mot att lägg min tillit till att "reservera mig för Posten slarv".

Ja, självklart kan paket gå sönder även som spårbart, men då har man bättre/större/lättare möjlighet att reklamera.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har funderat länge över den meningen som man vid otaliga tillfällen kan se i annonser, särskilt på Blocket och Tradera.
Det jag undrar är varför man inte tar ansvar för sin paketering innan man skickar det. För i majoriteten av fall med trasiga paket så är det oftast p.g.a. dålig paketering.
Antingen att man packade för liten sak i ett paket som var för stort så det tumlade omkring och mosades sönder.
Alternativt ett för svagt paket så paketet helt enkelt gick sönder under frakthanteringen.

Vad säger ni själva?

Jag personligen skriver alltid att jag paketerar väl så jag kan garantera både för köparens och min egen skull att saker kommer fram i befintligt skick.

Jag skriver alltid den raden när jag säljer på tradera, Plus att jag skriver." Jag ser till att paketet är ordentligt paketerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Klart man inte kan friskriva sig. Avsändaren ansvarar för frakt, om paket försvinner eller går sönder under frakt ska användaren reklamera försändelsen.

Riktigt töntigt helt ärligt.

Ja, det är ju knappast en formell friskrivning det handlar om. Säljaren är precis lika mycket eller litet ansvarig för paketet oavsett om de skriver med den "klausulen". Den enda effekten det får på mig som köpare är att säljaren framstår som lite otrevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Ja, det är ju knappast en formell friskrivning det handlar om. Säljaren är precis lika mycket eller litet ansvarig för paketet oavsett om de skriver med den "klausulen". Den enda effekten det får på mig som köpare är att säljaren framstår som lite otrevlig.

Och/eller lite oseriös.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Både av vänner som jobbat på posten och av min egen erfarenhet.

Också jobbat i paketsvängen, trasiga paket är i 99 fall av 100 usel paketering. Absolut man kan ha otur att det blivit påkört. Men oftast är det så dåligt paketerat att det inte håller att ligga underst i en paketbur tillsammans med andra paket.

Elektronikleverantörer satte tom i system att strunta i adekvat paketering(tex skicka i enbart orginalkartong med fraktsedel på, eller för stor låda utan fyllning) dom hade räknat på det och kommit fram till att det var billigare att ta reklamationerna och skicka ny vara. Det är ändå posten som får all skit för det beteendet.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift