Valve anklagas för att mörka säkerhetslucka i Counter-Strike

Permalänk
Melding Plague

Valve anklagas för att mörka säkerhetslucka i Counter-Strike

En gammal säkerhetslucka exponerar alla användare på Steam som äger ett spel utvecklat i Source-motorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppar mest in på Swedish oldtimers när det är Community servers, men man kan lätt ha blivit exponerad för detta genom åren och alla servers man hoppat in på.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Gruppen/någon har den 10:e april registrerat CVE-2021-30481, vilket är bra. En sårbarhet utan är CVE är svår att ta på allvar men nu kan den välateblerade processen komma igång där sårbarheten analyseras av oberoende part. När det är gjort så har Valve absolut inga möjligheter att sopa detta under mattan.

All information som anses vara trovärdig kommer finnas länkad på MITRE och NVD.

Edit: Att CVE:n registrerade först i lördags får mig att ana att Secret Club/floesen_ hanterat detta aningen -- Jag vet inte vilket ord jag ska använda -- Oerfaret? Att Twittra, skriva foruminlägg (etc) om en sårbarhet och hävda att Valve förhindrar dem att publicera information är INTE rätt metod. Ett stort antal sårbarheter har registreras och rättats i Valves mjukvara genom åren, och de har både en hall of fame för folk som hittat sårbarheter, och ett bug bounty-program på HackerOne med rewards, så jag förstår inte varför de skulle vägra just denna.

Edit 2: Jag läser vidare och hittar antydan om att sårbarheten skulle ha rapporterats till Valve för två år sedan just på deras bug bounty-program (men hittar ingen relevant entry där). Skulle det nu vara så att Valve faktiskt ignorerar en legitim in-scope sårbarhet så kan jag förstå och acceptera twittrandet.

Edit 3: Här är ett screenshot på floesens_ rapport på HackerOne till Valve. Då kan twittrande/forumpostande vara mer motiverat. En tumregel är att ge företag 90 dagar på sig att rätta en sårbarhet efter att man rapporterat den. Om inget händer kan det anses vara nödvändigt att göra en "full disclosure" (det vill säga dela med sig av delar av- eller all information om sårbarheten till allmänheten och på så vis tvinga fram en åtgärd från företaget. Det är inte speciellt ovanligt.

Hur som helst har nu många elaksinnade aktörer sannolikt tillräckligt mycket information (buffer overflow/source engine/invite link) för att kunna "återskapa" sårbarheten. Om allt stämmer lär det inte dröja länge innan vi har en PoC på GitHub, SecLists, och/eller en riktig exploit i privata forum. Så Valve lär agera inom kort.

Edit 4: Det ser ut som att secret club nu går ut i krig mot Valve på Twitter. De länkar/speglar flera (åtminstone ytterligare tre) påstådda sårbarheter från andra säkerhetsforskare som inte skall ha rättats av Valve. 🍿 Hoppas de får CVE:r också, då. Blir så otroligt mycket mer slagkraftigt än mer eller mindre random Twitter-inlägg.

Edit 5: Har reflekterat lite under dagen och kan tänka mig att det ligger till ungefär såhär: Säkerhetsforskare identifierar hål i source engine. Istället för att registrera CVE och göra en responsible disclosure direkt till Valve så rapporterar de sitt fynd via HackerOne (H1). Fyndet är by default belagt med sekretess. I och med detta inskränks det hela av både H1s ToS och Valves NDA. Valve tar - så småningom - emot ärendet (det finns nämligen ett så kallat triage-team tillhörandes HackerOne som validerar/filtrerar inkommande rapporter). Valve, nu skyddade av ToS och NDA kan nu i lugn och ro utvärdera om det är motiverat att prioritera detta ärende. Med jämna mellanrum kan de pinga forskaren med ett halvhjärtat "we're working on it" för att säkerställa att eventuella möjligheter för forskaren att kringå avtalen hålls långt borta. Därmed minkar också chansen för att CVEr registreras, tyvärr.

I det här fallet verkar forskaren försökt pusha på ärendet genom att registrera en CVE (det är dock oklart vem som faktiskt gjort det) och publicera en demo-video med så lite tekniska detaljer som möjligt på Twitter. Är faktiskt osäker på om det var det ultimata, men i alla fall bättre än att sälja sårbarheten på obskyra marknadsplatser.

Permalänk
99:e percentilen

I ett underforum på Reddit förklarar användaren @floesen_, som var den som först rapporterade problemet, att det enda sättet att skydda sig i nuläget är att inte acceptera suspekta spelinbjudningar.

Skulle till och med vilja gå ett steg längre och påstå att det (åtminstone i någon teoretisk bemärkelse) inte är någon skillnad mellan "tillförlitliga" vänner och random främlingar i det här sammanhanget. Tänk om den så kallade "tillförlitliga" vännen redan accepterat en skadlig inbjudan designad (på något smart sätt som jag kanske inte ens kan förstå, än mindre förutse) för att i sin tur göra vederbörandes inbjudningar skadliga.

Jag kommer inte acceptera någon inbjudan överhuvudtaget förrän detta är åtgärdat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Rekommendationen är att hålla minst 2 meters avstånd till vänförfrågningar på Steam.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur Valve böjer sig baklänges för att attrahera den kinesiska marknaden och framförallt diktaturens gillande så får man ju anta att hemliga säkerhetshål säkert behöver finnas. Bör läsas med viss sarkasm.

Själv minns jag för något år sedan när Valve hade allvarliga säkerhetsproblem där man kunde se andra användares information, namn, adresser och betallösningar och allt vad det var.

Inte så konstigt att säkerhetsfel finns i en klient som knappt verkar utvecklas mer än att ge stöd för lootbox och metaköp. Steam är på många vis den sämsta av de alla, med GOGs Galaxy den definitivt bästa. DRM-fritt och själva klienten/launchern är till och med frivillig att använda.

Krossa monopolet!

Permalänk
Medlem

Jag gillar Valve och Steam men inser nu att jag vet rätt lite om historiken och hur dom är som bolag (tänker på kommentaren @anon5930 postade om Kina).
Visst, dom har ju monopol men nu finns det ju faktiskt rätt vettiga alternativ. Så var det ju inte förr.

Men ignorerar man säkerhetshål hos en produkt som fortfarande är flitigt använd så är det illa och säger en del, men får nog läsa på lite mer innan jag tar beslutet att lämna Steam. Att underhålla produkter med patchar och laga säkerhetsproblem bör vara hgt prioriterat.

Sen bör man väl ALLTID vara försiktig men spontana vänförfrågningar, oavsett om det är på stan, FB eller Steam.

Permalänk

Tråkigt att man inte prioriterar detta. Hur många spelare har CS:GO i månaden kan man undra.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Jag gillar Valve och Steam men inser nu att jag vet rätt lite om historiken och hur dom är som bolag (tänker på kommentaren @anders190 postade om Kina).
Visst, dom har ju monopol men nu finns det ju faktiskt rätt vettiga alternativ. Så var det ju inte förr.

Men ignorerar man säkerhetshål hos en produkt som fortfarande är flitigt använd så är det illa och säger en del, men får nog läsa på lite mer innan jag tar beslutet att lämna Steam. Att underhålla produkter med patchar och laga säkerhetsproblem bör vara hgt prioriterat.

Sen bör man väl ALLTID vara försiktig men spontana vänförfrågningar, oavsett om det är på stan, FB eller Steam.

Jag har idag fortfarande förtroende för Valve och Steam, men också för Epic och Epic Games Store. Gillar inte riktigt dubbelstandarden med Steam där man ignorerar eller snackar ner möjliga problem men blåser upp dessa hos motparten. Valves Kina-satsning skrivs och talas det väldigt lite om. Ett intressant ämne på många vis, men istället lämnas det ofta utrymme för klagomål på Epic och viss mån Activision Blizzard som idag har kinesiska företag (och staten) som ägare.

Den kinesiska marknaden är gigantisk. Siffror från Steam själva anger att nästan 20% av användarna har Kinesiska som språk, finns säkert ett par procent extra som kör annat språk än just kinesiska med. Alla som vill tjäna pengar vill ta del av denna massiva marknad som sakta öppnas upp. Kinesiska spelmarknaden och möjligheterna att spela har varit kraftigt begränsad tidigare, det är trots allt en kommunistisk diktatur. Världens största befolkning har möjligheter till astronomiska ökningar i användare/betalande kunder år efter år.

Just att man ignorerat säkerhetshålet så pass länge och aktivt motarbetat att det blir löst eller fixat ger mig dåliga vibbar. Förväntar mig mer av Valve här.

Håller även med dig om vänförfrågningar generellt. Och Facebook bör man verkligen överväga att lämna med tanke på deras hanteringen av senaste uppdagade läckan med konton. Jag gillar Oculus men hade verkligen önskat att något annat företag köpt upp dom istället. Upplever inte att Facebook påverkat Oculus nämnvärt, men det kommande tvånget med Facebook-konto gör att jag mer eller mindre behöver hitta en konkurrent med en vettig Quest-ersättare lagom till 2023. I dagsläget finns det ingen.

Permalänk

Då ska vi se om alla tokvänder över Epic Games Store nu då.

Permalänk
Medlem

Jag har inga vänner.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte använder Steam längre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gillar inte riktigt dubbelstandarden med Steam där man ignorerar eller snackar ner möjliga problem men blåser upp dessa hos motparten.

Sårbarhet som sårbarhet, oavsett om det är Valve, Epic, Apple, Microsoft eller SwedBank så är sårbarheter något man gärna vill slippa se.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Finns det risk att vi kommer få se fusk i CSGO nu när det hittats en säkerhetslucka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Finns det risk att vi kommer få se fusk i CSGO nu när det hittats en säkerhetslucka?

Du menar utöver de fusk som funnits sen betan och fortfarande inte kan stoppas av VAC?

De värsta fallen ( som faktiskt Valve patchade bort ) var väl när man kunde ta över klienten eller applicera fusk på moståndare/medspelare och få dem bannade utan att de kunde göra något åt saken.

Att det finns säkerhetshål är inte förvånande, det enda som uppdateras i CSGO är stickers/skins man kan köpa.

Permalänk
Medlem

Så det är alltså en säkerhetsrisk att godkänna vänförfrågningar från spelare du spelat och snackat med i csgo mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Då ska vi se om alla tokvänder över Epic Games Store nu då.

Spelarbasen har suttit och kört samma fem kartor i snart tio år utan någon egentlig utveckling så det ska nog till mer än såhär. Sen är det ju inte heller steam det är fel på.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Nu har Valve rättat sårbarheten som rapporterades av Floesen, skriver han på Twitter. Jag kan inte se Valve bekräfta sårbarheten men i CS:GO patch 1.37.8.7 finns en entry rörande Steam API som känns relevant. Detta kommer sannolikt bli tydligare på sikt, när Floesen publicerar sin write-up, om inte annat.

One down, X (3? 4?) to cs:go.

lol
Permalänk
Medlem

Nu har floesen publicerat sin write-up med tekniska detaljer.

Personligen är jag inte kapabel till att förenkla floesens egna förklaring av hur sårbarheten möjliggör exekvering av arbiträr kod --- men ett försök till TL;DR:

Source Engine (som används av CS:GO och flera andra spel) använder SteamWorks API för att utöka spelets funktionalitet, t ex som att bjuda in Steam-kontakter till sitt spel. Genom att manipulera den information som skickas med i inbjudan kan en angripare skicka med "extra" information till offret, så att dennes klient ansluter till en elaksinnad RCON-server angriparen satt upp. När klienten sedan är ansluten till RCON-servern är det möjligt för angriparen att ladda upp en manipulerad bild i ett .ZIP-arkiv till offrets dator. Denna manipulerade data utnyttjar en sårbarhet i ett gammalt bibliotek som används för att extrahera filen för att orsaka exekvering av arbiträr kod.

I PoCar så är det vanligt att man startar calc.exe för att demonstrera att man lyckats genomföra en exploit, men i faktiska attacker är det mer sannolikt att angriparen tvingar offrets dator att upprätta ytterligare en anslutning till angiparens dator -- Men denna gång med ett så kallat reverse shell, som gör det möjligt för angiparen att styra offrets dator via en terminal som i princip motsvarar en kommandoprompt. Väl där så kan angiparen ladda upp- eller ner filer, installera program, ta skärmdumpar, starta mikrofron/videokamera, etc etc etc.