Routrar på väg att bli bristvara

Permalänk
Medlem

Oops, denna tråden påminde och jag fick uppdaterat min, via Login hade fastnat, fick bli manuellt. Danke shönt 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hade exakt samma problem gällande 3200 och Merlin så jag införskaffade två st ZenWiFi AX (XT8) istället. Tyvärr så finns ingen Merlin till denna med men är ändå en ny maskin och ASUS har fixat säkerhetsbuggarna (offentlig klar firmware, ej beta).

Hoppas Merlin kommer till denna så småningom.

Har riktig brandvägg så dessa två ASUS får fungera som budbärare åt mina paket (AP).

De har jag tittat lite på, den vita modellen kan ju vara snygg. Är lite osäkra på hur bra dom är, är ju ett alternativ också.

Skrivet av pre-dator:

Jag skapade en tråd i forumet om vad jag skulle ha och en tipsade om Freshtomato, men är så osäker hur man lägger in det och så.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Har haft samma router i 7 år. Klarar mig

se på fan nu om inte din router kommer paja när läget är som värst, bara för att du är kaxig! Haha🤣👌

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Har haft samma router i 7 år. Klarar mig

Får den fortfarande säkerhetsuppdateringar då? Det finns ju många exempel på utdaterade routrar och vi minns väl alla Asusgate som exempel på hur det kan gå. Trist av tillverkarna att inte fixa brister, men som läget är kan en 7 år gammal router vara helt osäker att använda.

Permalänk
Medlem

Har en gammal goding Netgear R7800 - Släpptes för ungefär fem år sedan. Fick en FW uppdatering allra senast nu i mars 2021. Den dagen dom slutar släppa uppdateringar går jag vidare till DD-WRT eller OPEN-WRT mjukvara.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Lagers:

De har jag tittat lite på, den vita modellen kan ju vara snygg. Är lite osäkra på hur bra dom är, är ju ett alternativ också.
Jag skapade en tråd i forumet om vad jag skulle ha och en tipsade om Freshtomato, men är så osäker hur man lägger in det och så.

De vita är skitsnygga.

Läser man forum om dessa så verkar var och varannan ha problem med de men jag fattar fasen inte hur de lyckas. Mina är tokstabila och har inte dummat sig en enda gång så länge jag haft de igång (ett par månader sen jag köpte de).

Min 3200 är inget jag ska sälja utan den ska jag ha i gästrummet sen och den är bara på när det är gäst som sover över. Visst ska jag ha VLAN mm men när man ändå har en ganska bra router med bra täckning så varför inte.

De nya köpte jag enbart för vi ska flytta till tvåvånings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Nice snart börjar folk scalpa routers så folk blir utan internet också.

Dags att sälja den gamla routern för nypris
(har ärligt tänkt kasta den nästa gång jag åker till soptippen, men...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha då kanske jag inte ska slänga min gamla DIR-300

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Tur att jag hann skaffa en ny router i höstas. Den lär ju hålla i minst fem år innan det är dags att skaffa en ny, och då får man hoppas på att kretsbristen har upphört.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Skrivet av Stoffelundgren:

Tur att jag hann skaffa en ny router i höstas. Den lär ju hålla i minst fem år innan det är dags att skaffa en ny, och då får man hoppas på att kretsbristen har upphört.

Om 5 år är Dlink DIR 604 på tapeten igen 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

se på fan nu om inte din router kommer paja när läget är som värst, bara för att du är kaxig! Haha🤣👌

Haha, gillar att skapa spänning i vardagen 😁

Permalänk
Medlem

Inte direkt en slit och släng vara, folk klarar sig.

Finns inget bevis för det som de påstår, inte ens i high end-segmentet där vi beställer varor varje månad på arbetsplatsen.

Får operatörer färre routrar så är det bara bra, deras brukar vara av den sämre varianten.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Så du kör router iaf alltså.

Måste dra en hel del i W bara för att använda en dator som router.

Permalänk
Medlem

Kanske borde man ut på Tradera och köpa upp massa prestanda routers för billig peng...

NOT

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Undra när Swec kommer att införa ett förbud att sälja saker på marknaden som är inköpta efter 2018, då det verkar bli allt mer som kommer att klassas som "bristvaror".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Hela livet känns fan som en bristvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Hela livet känns fan som en bristvara.

Livet om något är väl en bristvara, du får vara glad om du har ett.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Nice snart börjar folk scalpa routers så folk blir utan internet också.

Undrar till vem scalpers skulle sälja till om ingen har internät?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är en halvdan mjukvarubrandvägg, en HW-brandvägg gör bättre jobb och mjukvarubrandväggen är mer komplement.
Dessuom skyddar en HW-vägg hela nätverket, inte bara enskild dator.

Med linuxbrandvägg och har fler burkar så borde ju brandväggen agera router mao.

Skrivet av Xyborg:

Har du bara en enda enhet i hemmet uppkopplad mot internet? Vi är två i hushållet och har ca 10st produkter som är ansluta mot lokalt nätverk och/eller internet. Dessutom tappar man ett lager säkerhet om man inte kör med någon form av hårdvarubrandvägg.

Att tänka att den "yttre brandväggen", eller skalskyddet runt sitt intranät är den kompletta lösningen för sin datorsäkerhet är ren idioti. De flesta föreställer sig det som att det inte ska gå att nå datorer utifrån, men i själva verket är det en felfungerande lösning på bristen av IPv4-adresser kallad NAT. IPv6 kommer ändra på det så att alla internetanslutna datorer har en egen IP-adress och per definition då är nåbara från Internet.

En annan sak varför NAT som komplett skydd är idioti är för att dels så läcker NAT inkommande anslutningar eftersom portar kan slumpmässigt stå öppna under en viss tid, dels så har du noll skydd om någon av komponenterna i ditt intranät skulle böra bete sig skadligt oavsett orsak. Angrepp inifrån utan skydd...

Det korrekta sättet att säkra sitt hemnät är att se till så att varje nätverksansluten komponent har ett fullgott skydd mot attacker. Exempelvis så har varje Linuxdator ett grundläggande nätverksskydd som kan utökas. Vill du ha åtkomst till det systemet även från intranätet måste du ha någon form av kredentialer eller ordna med lösningar innan det överhuvudtaget fungerar. Ett skalskydd utanpå det är bara ett komplement och inte den huvudsakliga säkerhetsaspekten av ett korrekt säkrat intranät.

Skrivet av Trihxeem:

Detta kan väl inte vara ett större problem för vanliga konsumenter? Routrar håller ju hur länge som helst om de inte fysiskt går sönder. Jag fick nyligen uppgradera för min gamla började ligga på 100% CPU trots fabriksåterställning och uppdaterad firmware (asus au68u) men annars hade jag inte haft någon anledning att byta. Wifi6 - meh.

Jepp. De går och går under några år tills de börjar slumpmässigt hänga sig, tappa hastighet, bli allmänt knäppa eller får "värmeslag" av att stå i rumstemperatur.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Balconette:

Att tänka att den "yttre brandväggen", eller skalskyddet runt sitt intranät är den kompletta lösningen för sin datorsäkerhet är ren idioti.

Var skriver jag att det är "ren idioti" att tro att yttre brandvägg är den kompletta lösningen för datorsäkerhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Var skriver jag att det är "ren idioti" att tro att yttre brandvägg är den kompletta lösningen för datorsäkerhet?

Hm, tog du det så? Det var inte riktat mot dig, utan mot de många förståsigpåare som heligt betraktar skalskyddet NAT via routern som att det ger allt de någonsin kommer behöva. Har nyligen fått agera datorsupport till en vän som hade en pojkvän som ordnat så "bra" med dataskydd (läs skalskydd) och fått hela nätverket infekterat. Har påtalat bristen i detta tidigare utan resultat, "det händer inte mig"-attityd fick jag från honom.

Sedan fick jag försöka förklara för dem att även deras NAS som de använt som flygande backup var infekterad och därmed förlorad. Som tur var så hade de lyssnat på mig ett halvår tidigare och backat upp på en extern mekanisk hårddisk. Det var nog vännen som blev skraj och drev på när jag förklarade hur dramatiskt det skulle bli om blixten skulle slå ner som gjorde att de skaffade disken.

Det svider, men det kunde ha varit värre.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Balconette:

Hm, tog du det så? Det var inte riktat mot dig, utan mot de många förståsigpåare som heligt betraktar skalskyddet NAT via routern som att det ger allt de någonsin kommer behöva. Har nyligen fått agera datorsupport till en vän som hade en pojkvän som ordnat så "bra" med dataskydd (läs skalskydd) och fått hela nätverket infekterat. Har påtalat bristen i detta tidigare utan resultat, "det händer inte mig"-attityd fick jag från honom.

Sedan fick jag försöka förklara för dem att även deras NAS som de använt som flygande backup var infekterad och därmed förlorad. Som tur var så hade de lyssnat på mig ett halvår tidigare och backat upp på en extern mekanisk hårddisk. Det var nog vännen som blev skraj och drev på när jag förklarade hur dramatiskt det skulle bli om blixten skulle slå ner som gjorde att de skaffade disken.

Det svider, men det kunde ha varit värre.

Jag blev citerad och eftersom jag nämnde just S-FW och HW-FW så tog jag för givet att det var bla mig du menade:)
Vet precis hur det är, jag får agera support i vissa fall och måste förklara så en 5-åring skulle fatta, även om jag själv inte kan allt (vilket de gärna tror)

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan få sälja sin oöppnade router man köpte på Black Friday men aldrig började använda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mixter81:

Tur att jag köpt innan krisen, för en halvår sen.
Yesbox!

Tur i vad? Vilken kris? Routrar finns fortfarande i mängder i dagsläget. Så om du köper en router imorgon så kommer du ha lika mycket tur som för 6 månader sedan

Permalänk
Avstängd

Men va fan! Jag som har tänkt köpa en WiFi 6 router snart.

Skrivet av sorcgsdf:

Livet om något är väl en bristvara, du får vara glad om du har ett.

Scalpers som köper upp liv för att sälja vidare dyrare är riktigt onda varelser.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk

Vissa routrar är redan bristvara. Väntar på att kunna köpa ubiqutis edgerouter X. Kjell.com listade förra månaden att i mitten av april skulle ett gäng komma in, nu är det i stället någon gång i juni.

//freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*