Routrar på väg att bli bristvara

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av THB:

Längesen man körde med router.

Skrivet av AMD-FX:

Inget jag bryr mig om. Kör kabeln direkt in i väggen istället. Har en medföljande router från telia men den ligger och sover i sin kartong

Inget säkerhetstänk och ni har bara en dator hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Eller hur! Har du något förslag på nästa bristvara att skriva om?

Du får skriva om att bristvaran är ett hot mot sweclockers existens och att konkurs är nära

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inget säkerhetstänk och ni har bara en dator hemma?

Har väl lite samma fundering här. Vi är bara två personer i hushållet här, men är konstant uppkopplade med 11-12 enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inget säkerhetstänk och ni har bara en dator hemma?

Vet inte vad jag ska skydda i såna fall. Windows brandvägg finns väl redan? alternativt kan man använda en linux brandvägg om man har fler än en burk dvs

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Snusfri
Skrivet av tcntad:

Inget säkerhetstänk och ni har bara en dator hemma?

Kör med en pfsense hink (snart opnsense) samt en Unifi AP.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av clnr:

Det är inte bara wafers det är brist på. Priserna på substrat och leadframes samt kapacitiet i paketeringsfabrikerna har också en stor del i det vi ser nu. Som ett exempel så köpte Huawei mfl upp all kapacitet de kunde för leadframes innan USAs sanktioner slog till. Detta ledde till en flaskhals som fortfarande påverkar läget.
Lägg sen till elförsörjningsproblemen i Texas och branden i Reneseas fabrik till det. Prognoserna jag sett pratar om att situationen inte lär bli bättre förrän slutet av 2022.
Bra artikel som förklarar mycket av detta: https://semiengineering.com/shortages-challenges-engulf-packa...

Slutet av 2022? Domedagen är redan här!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av THB:

Kör med en pfsense hink (snart opnsense) samt en Unifi AP.

Så du kör router iaf alltså.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Nästa vecka: USB-portar snart en bristvara

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AMD-FX:

Vet inte vad jag ska skydda i såna fall. Windows brandvägg finns väl redan? alternativt kan man använda en linux brandvägg om man har fler än en burk dvs

Det är en halvdan mjukvarubrandvägg, en HW-brandvägg gör bättre jobb och mjukvarubrandväggen är mer komplement.
Dessuom skyddar en HW-vägg hela nätverket, inte bara enskild dator.

Med linuxbrandvägg och har fler burkar så borde ju brandväggen agera router mao.

Permalänk
Medlem

Routrar finns i var mans hushåll och slängs vart 5te år pga av bristfällig funktion, dessutom drar de mängder med ström. En skitprodukt på ren svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nästa vecka: USB-portar snart en bristvara

Det är en väldigt sen upptäckt...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bra, jag som sitter med en Asus AC3200 där Merlin har slutat supporta den och Asus har bara en Beta av dnsmasq-säkerhetsbuggen. Så sitter och tittar på vad jag ska köpa istället.

Ska man chansa att säkerhets-buggen inte drabbar mig, eller panikköpa en ny dyr asus-router (AX86u?). Om det blir som med GFX kort så lär det bli tomt på routers ett tag.

Det blir nog brist på de flesta komponenter som har elektronik nu i några år. Vilket är bra för miljön och dåligt för köparna.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Bra. Jag hoppas detta leder till mer eftertänksamhet gällande elektronikskrot. Jag har på 5 år i min bostadsrätt fått 3 nya routrar från Telia (som jag inte använder, pga skräp) och 3 nya iptv-boxar (som jag inte använder, pga streamingtjänster existerar och är bättre och smidigare).

Tänk vilka berg av e-skrot leverantörer kräker ur sig världen över, för att kinesisk arbetskraft och råvaror från u-länder är nästan gratis (också i grund och botten ett resultat av slavarbete iofs). Bättre hållbarhetstänk behövs.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

Har väl lite samma fundering här. Vi är bara två personer i hushållet här, men är konstant uppkopplade med 11-12 enheter.

Agreed.
Jag bor själv men har konstant 4 fysiska enheter uppkopplade (speldator, filserver, Philips Hue, Unifi AP AC)
samt en virtuell domänkontrollant, på det har jag min mobiltelefon, surfplatta och ibland laptop. Än mer sällan mitt PS4 och min TV där båda är kabelanslutna.

Allt till min Edgerouter-X så tekniskt är det alltid 5 enheter fysiskt anslutna till nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nästa vecka: USB-portar snart en bristvara

Nog för att det är ett skämt, men det är ju nöstan på den nivån. Skulle man vilja köpa en speldator idag får man ju typ betala dubbelt mot förra året eller något. Känns som ett stort hot mot hela branchen och oss entusiaster. Känns svårt att locka ungdomar att köpa spelmaskiner när det inte går. Lite som med idrottsförbudet med corona, detta kommer sätta spår i framtidens generationer. Tror inte alls PC kommer vara en så bred standard framöver som det varit, och denna brist är en till faktor som kommer driva på den utvecklingen tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Bra. Jag hoppas detta leder till mer eftertänksamhet gällande elektronikskrot. Jag har på 5 år i min bostadsrätt fått 3 nya routrar från Telia (som jag inte använder, pga skräp) och 3 nya iptv-boxar (som jag inte använder, pga streamingtjänster existerar och är bättre och smidigare).

Tänk vilka berg av e-skrot leverantörer kräker ur sig världen över, för att kinesisk arbetskraft och råvaror från u-länder är nästan gratis (också i grund och botten ett resultat av slavarbete iofs). Bättre hållbarhetstänk behövs.

Det är helt sjukt att Telia bara skickar ut nya routers fast man inte vill. Och att de inte ens kan stoppa det när man gör beställningen. MEN jag ringer efter någon dag och säger att jag inte vill ha den, de svarar: Hämta inte ut den så kommer den tillbaka bara. Gjort så två gånger nu. Så slipper de ligga hemma bara. Så nästa gång, hämta inte ut den.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Detta kan väl inte vara ett större problem för vanliga konsumenter? Routrar håller ju hur länge som helst om de inte fysiskt går sönder. Jag fick nyligen uppgradera för min gamla började ligga på 100% CPU trots fabriksåterställning och uppdaterad firmware (asus au68u) men annars hade jag inte haft någon anledning att byta. Wifi6 - meh.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av tcntad:

Så du kör router iaf alltså.

Syftade så klart på konsumentrouter, har förtydligat det i första inlägget nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bara jag som börjar tänka på South Park-avsnittet där internet försvinner?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Körde också samma router (AirPort Extreme 4th gen) i över 10 år här. Först nu när nätet passerat 100Mbps som jag bytte router. 5GHz och IEEE 802.11n höll länge och är fortfarande tillräckligt för många.

Jo, kör en Asus AC68U vilken underhålls med 3:e parts firmware så kommer nog hålla länge till

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Fast enheten som kör PfSense är ju då en router.

Min router hemma t.ex. är en Raspberry Pi4 som kör OpenWrt.

Absolut men du har ingen dedikerat router utan använder en annan krets/dator för det. Lite så jag tänkte bara.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av THB:

Syftade så klart på konsumentrouter, har förtydligat det i första inlägget nu.

"Så klart"

Skrivet av Daniel75:

Absolut men du har ingen dedikerat router utan använder en annan krets/dator för det. Lite så jag tänkte bara.

PfSense är väl en "dedikerad router" och är en dator?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av AMD-FX:

Inget jag bryr mig om. Kör kabeln direkt in i väggen istället. Har en medföljande router från telia men den ligger och sover i sin kartong

Samma här. Tycker inte det finns någon anledning. När jag hade ADSL så var jag tvungen att ha det men inte för fiberanslutningen

Har du bara en enda enhet i hemmet uppkopplad mot internet? Vi är två i hushållet och har ca 10st produkter som är ansluta mot lokalt nätverk och/eller internet. Dessutom tappar man ett lager säkerhet om man inte kör med någon form av hårdvarubrandvägg.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Inget jag bryr mig om. Kör kabeln direkt in i väggen istället. Har en medföljande router från telia men den ligger och sover i sin kartong

Samma här. Tycker inte det finns någon anledning. När jag hade ADSL så var jag tvungen att ha det men inte för fiberanslutningen

Tvivlar på att någon som besöker denna site (eller någon) annan kör utan router, däremot förmodligen utan egen router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Eller hur! Har du något förslag på nästa bristvara att skriva om?

Elektroniska korköppnare till vinflaskor?

Permalänk
Medlem

Som jag har hört så i vissa länder så har det varit PSU-brist. Så kretsbristen slår över allt i dagens samhälle frågan är bara när det märks på vilken produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"Så klart"

PfSense är väl en "dedikerad router" och är en dator?

Jag menade traditionell router men sak samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har du bara en enda enhet i hemmet uppkopplad mot internet? Vi är två i hushållet och har ca 10st produkter som är ansluta mot lokalt nätverk och/eller internet. Dessutom tappar man ett lager säkerhet om man inte kör med någon form av hårdvarubrandvägg.

"Hårdvarubrandvägg" är väl i praktiken den dator som kör mjukvara så det handlar väl snarare om man kör en bra brandvägg eller en dålig.

Permalänk
Medlem

Om Zyxel inte kan leverera några routrar så ser jag det bara som något positivt, för sämre produkter än Zyxels grejer är svårt att hitta. Så gott som alla deras produkter bygger på extremt billiga platformar där de i princip bara byter ut några jpg-bilder i gränssnitter och trycker sitt namn på kartongen. Firmwareupdateringar kan man glömma och deras särkerhetstänk är lika med noll. Hur kan man ens leverera produkter med default password: 1234. Det borde ju vara straffbart.

Permalänk
Medlem

Så många fler routrar kan väl inte behövas utan det är väl ett fint exempel på planerat åldrande? Nu killgissar jag men är väl tillverkare i många led som tjänar på att helt fungerande routrar (med tillräckliga specifikationer) byts ut till nya.

Hos oss använder vi en router, men har tre som alla fungerar...