Gigabyte släpper spelskärm med OLED-panel och 4K/120 Hz

Permalänk
Medlem

Där ser man
Men frågan är hur bra är det med OLED om man tex. spelar MMO, MOBA osv, risken för burn in med interfacet måste vara rätt stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nej nu får Gigabyte skärpa sig. Min skärm heter XB323UGP vilket är så lagom förvirrande att jag inte ens kunde googla på recensioner då Google föreslog random recensioner på olika modeller ur Acers sortiment och hoppades jag skulle vara nöjd med sökresultatet.

Som det ska vara.

Du menar skärmen som enligt t.ex. Inet heter XB323UGP, enligt NetOnNet XB323UGPbmiiphzx, och enligt Acer själva XB323UG? En av många modeller i XB3-serien som även innehåller modeller som t.ex. XB253QGW. Det är som att Acer anser att modellnamn är något som vi vanliga dödliga inte är menade att förstå. Och nåde den som skulle vilja ha en manual till sin skärm...

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Söker 32" 8K OLED 120Hz i 16:10, tack.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du menar skärmen som enligt t.ex. Inet heter XB323UGP, enligt NetOnNet XB323UGPbmiiphzx, och enligt Acer själva XB323UG? En av många modeller i XB3-serien som även innehåller modeller som t.ex. XB253QGW. Det är som att Acer anser att modellnamn är något som vi vanliga dödliga inte är menade att förstå. Och nåde den som skulle vilja ha en manual till sin skärm...

Nu blev jag mycket förvirrad igen. Ser att det finns en skärm som också heter XB323U (mellanslag) GX som i princip är identisk fast med den gigantiska skillnaden att den har en maximal uppdateringsfrekvens på 270Hz. Hela hemsidan är så otroligt förvirrande där 15 modeller heter XB3!

Det jag tar med mig här är att Gigabyte är nya i skärmspelet och inte fattat vad det går ut på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nu blev jag mycket förvirrad igen. Ser att det finns en skärm som också heter XB323U (mellanslag) GX som i princip är identisk fast med den gigantiska skillnaden att den har en maximal uppdateringsfrekvens på 270Hz. Hela hemsidan är så otroligt förvirrande där 15 modeller heter XB3!

När det gäller Acer så får man ofta gå på produktnumret istället. XB323U GX är UM.JX3EE.X01 medan XB323GU är UM.JX3EE.P01. Så XB323U GX och XB323GU är olika produkter, medan t.ex. XB323GU och XB323GUP är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När det gäller Acer så får man ofta gå på produktnumret istället. XB323U GX är UM.JX3EE.X01 medan XB323GU är UM.JX3EE.P01. Så XB323U GX och XB323GU är olika produkter, medan t.ex. XB323GU och XB323GUP är samma.

Logiskt!

Förresten ja, den skärmen du länkar till 3ggr med olika namn. Ser också att priset hos Netonnet för tillfället är väldigt bra.

Permalänk

Förbannat nöjd me min cx48 som datorskärm, sitter 80-90cm ifrån han då jag sitter i min simrig och känner inte alls att den är förstor eller nått.
Dock med ett 1080ti så är fast på 1440p 120hz 4.2.2 men ska bli en 3080/3080ti när man kan få tag i en så man får alla fina färger och 4k

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Jag har mer än 30cm till min mobilskärm, menar du allvarligt att du sitter 10cm ifrån? Hur luktar pixlarna?

Det är olika men ofta rör det sig om ca 30 cm, sen så sitter jag luktat mot skrivbordet så min rygg vilar inte ens på stolen och så kan jag sitta en hel dag.

Kanske är en av anledning varför jag har problem med ryggen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det så "äntligen"? OLED-panelers problem med inbränning lär antagligen bli ett bekymmer på PC.

Har misshandlat min Philips 901F OLED sen jag fick den typ 2017 och inte fått några inbränningar, nya modeller lär vara bättre. Den har körts kopplad till HTPC för surf, tvspel många timmar i sträck med statiska element osv. Alla sa samma sak om plasma, fick aldrig några inbränningar då heller. Men alla använder väl sin dator på olika sätt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Åt helsike för stor, alldeles för stor och för stor.

Visst, 32" kan jag eventuellt möjligen kanske sträcka mig till, men då ska det vara oled och 8K, jag vill inte ha jättepixlar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

48 tum och sen sitta 10-30 cm från skärmen, synd att LG inte kan släppa en OLED panel som är 27 tum.

Behöver du sitta 10-30 cm från skärmen ska du nog kolla synen. Glasögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det någon poäng att köpa denna 48” över LGs egna? Den måste nog vara billigare för att vara intressant i alla fall.
(...)

USB-C+PD 90W såsom Displayport+USB-hub samt KVM. För oss som spelar med egen stationär utan HDMI2.1 men jobbar på bärbar jobbdatorn, med bara 1 mus+tangentbord, allt på samma skärm.

Kunna byta mellan datorer med endast 1 knapptryck skulle jag bra betala för, dvs med en KVM som funkar. Vilket verkar utesluta samtliga av Samsungs C49 modeller.

Just nu är valet KVM eller VRR>60Hz/HDR/FALD/Ultrawide

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Behöver du sitta 10-30 cm från skärmen ska du nog kolla synen. Glasögon?

Har redan glasögon, men jag tror det ofta beror på stolen så jag är van att lukta mig framåt.

Sen så har jag bil och körkort så jag borde nog se, kanske inte alltid gående, cyklister.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Sitter man kutryggad så går det ju absolut komma ner i 10 cm. Men tror väl de flesta som använder ryggstöd i regel inte ens fixar 30 cm ifrån. Jag sitter hyfsat upprätt men i regel blir det 35 cm ca för min 35" ultrawide. Den är på tok för liten på det avståndet dock. Men närmare och hjässan börjar grillas förutom då det är 1080p panel så blir det ju inte roligt med rutnätet heller.

Hur varmt går de här 48" OLED panelerna? Jag vill åt en oled ultrawide i minst den storleken men det kommer knappas att hända inom de närmsta 200 åren.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Väntar vidare på drömskärmen: ~35-40" Ultrawide (3840 x 1600), 120Hz+, OLED

Eller helst Micro-LED om de lyckas krympa ner dem såpass mycket och ha ett vettigt pris, så får man bättre ljusstyrka och slipper oroa sig för att taskbaren eller något annat bränner in.

Kanske blir en uppgradering om 5 år om det finns såna skärmar för under 15k

Du vet att du kan köra ultrawide på en 48” genom att köra lägre upplösning på höjden bara? Då hamnar du runt 40” med OLED och 120Hz VRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När det gäller Acer så får man ofta gå på produktnumret istället. XB323U GX är UM.JX3EE.X01 medan XB323GU är UM.JX3EE.P01. Så XB323U GX och XB323GU är olika produkter, medan t.ex. XB323GU och XB323GUP är samma.

@JonasT: så här ska de se ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Där ser man
Men frågan är hur bra är det med OLED om man tex. spelar MMO, MOBA osv, risken för burn in med interfacet måste vara rätt stort.

Det är många som kör med LGs nya OLED 48 CX och vad jag sett verkar de inte ha problem. Den TVn är gjord för att användas som datormonitor, fast den har en TVs alla funktioner.
Den här killen testar lite https://www.youtube.com/watch?v=x9n8Hz_RLqw&t=427s

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nästa skärm blir en OLED utan tvekan. Var nära att köpa en LG 48" CX men höll mig eftersom jag inte kan köpa ett nytt grafikkort ihop med skärmen, plus att 48" är nog på vippen till för stort också.

Dessutom ska de ju börja tillverka 42" paneler nu under året vill jag minnas och produkter som använder dem lär väl dyka upp nästa år, då lär jag slå till tror jag.

För drömmen, 21:9 skärm med OLED, orkar jag inte vänta på, vem vet om det någonsin kommer såna skärmar ens.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Nästa skärm blir en OLED utan tvekan. Var nära att köpa en LG 48" CX men höll mig eftersom jag inte kan köpa ett nytt grafikkort ihop med skärmen, plus att 48" är nog på vippen till för stort också.

Dessutom ska de ju börja tillverka 42" paneler nu under året vill jag minnas och produkter som använder dem lär väl dyka upp nästa år, då lär jag slå till tror jag.

För drömmen, 21:9 skärm med OLED, orkar jag inte vänta på, vem vet om det någonsin kommer såna skärmar ens.

#19030361

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, detta är också en faktor också som gör att vänta på en 21:9 är bara onödigt. Är det någon typ av skärm man inte lider av blackbars så är det ju på en OLED liksom

Tanken är faktiskt att köra 21:9 där jag föredrar det, tex FPS, så lär jag säkert köra vanlig 16:9 i resten. Får se. Är ju trevligt att ha valmöjligheten faktiskt.

Hade det funnits en färdig 21:9 hade jag ju köpt det allra helst. Men det är verkligen inget måste, bara köra custom upplösning som sagt så får man ju tillgång till båda världarna

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, detta är också en faktor också som gör att vänta på en 21:9 är bara onödigt. Är det någon typ av skärm man inte lider av blackbars så är det ju på en OLED liksom

Tanken är faktiskt att köra 21:9 där jag föredrar det, tex FPS, så lär jag säkert köra vanlig 16:9 i resten. Får se. Är ju trevligt att ha valmöjligheten faktiskt.

Hade det funnits en färdig 21:9 hade jag ju köpt det allra helst. Men det är verkligen inget måste, bara köra custom upplösning som sagt så får man ju tillgång till båda världarna

Ja precis, ville bara belysa att möjligheten finns.