Permalänk
Medlem

"Flickering" vid 144Hz

Efter att skärmen har varit på i 1-2 timmar så börjar den med "flickering". Detta verkar bara hända vid 144 Hz. I början händer det varje 2-3 minuter sedan händer det mer eller mindre varje sekund.

Jag har testat: olika kablar, olika portar från GPU, två olika operativsystem, stängt av g-sync, stängt av adaptive-sync, återställt till fabriksinställningar, olika drivrutiner, testat kablarna och portarna till GPU på en annan skärm utan problem.

Några idéer?

https://streamable.com/ouyku6

Skärm: lg27gl850

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnfn:

Efter att skärmen har varit på i 1-2 timmar så börjar den med "flickering". Detta verkar bara hända vid 144 Hz. I början händer det varje 2-3 minuter sedan händer det mer eller mindre varje sekund.

Jag har testat: olika kablar, olika portar från GPU, två olika operativsystem, stängt av g-sync, stängt av adaptive-sync, återställt till fabriksinställningar, olika drivrutiner, testat kablarna och portarna till GPU på en annan skärm utan problem.

Några idéer?

https://streamable.com/ouyku6

Skärm: lg27gl850

Det är det där "hoppandet" du menar?

Har ingen aning, men kan slänga in förslaget att installera "drivrutinen" för skärmen om du inte gjort det.
Är väl ingen drivrutin i egentlig mening även om tillverkarna brukar kalla det för en drivrutin, men den definierar väl iaf parametrarna som ska användas.
Tänker om Windows hittar på något annat 2560x1440@144-mode än det LG tänkt sig och att det är lite gränsfall om det faktiskt funkar.

Permalänk
Medlem

Det är antagligen något med drivrutiner till skärm/gpu. Tror inte det är nåt fel på skärmen.

Permalänk
Medlem

Kan det vara någon kalllödning i något kretskort på skärmen?
Och när skärmen blir varm ordentligt så börjar den lödningen att "glappa".
Sätt örat mot skärmen när den fungerar och lyssna efter högfrekventa ljud.
Gör samma sak när den flimrar och hoppar och se om det hörs någon skillnad i ljud?

edit: såg videon nu.. ser lite ut som freesync flimmer med AMD grafikkortet jag hade för länge sedan.
Blev sådär i windows då, men aldrig i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnfn:

Efter att skärmen har varit på i 1-2 timmar så börjar den med "flickering". Detta verkar bara hända vid 144 Hz. I början händer det varje 2-3 minuter sedan händer det mer eller mindre varje sekund.

Jag har testat: olika kablar, olika portar från GPU, två olika operativsystem, stängt av g-sync, stängt av adaptive-sync, återställt till fabriksinställningar, olika drivrutiner, testat kablarna och portarna till GPU på en annan skärm utan problem.

Några idéer?

https://streamable.com/ouyku6

Skärm: lg27gl850

Vad lustigt! Jag bytte ut samma modell i torsdags förra veckan efter att ha haft exakt samma problem som dig. Jag testade, förutom det du testat, att byta GPU men fortfarande samma problem. Fick till slut återlämna skärmen (som jag annars var riktigt nöjd med) och passade då på att byta modell.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har dock inte lyckats lösa problemet.

Skrivet av Gabe:

Vad lustigt! Jag bytte ut samma modell i torsdags förra veckan efter att ha haft exakt samma problem som dig. Jag testade, förutom det du testat, att byta GPU men fortfarande samma problem. Fick till slut återlämna skärmen (som jag annars var riktigt nöjd med) och passade då på att byta modell.

Om jag inte löser problemet snart kommer jag också att försöka reklamera skärmen, tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande flimmer (men inte exakt så) med en samsung skärm, det löste sig med en ny displayport kabel. Jag vet att du testat att byta kablar men eftersom du inte gick in mer på detalj så bistår jag med den erfarenheten endå. Ska tilläggas att den skärmen inte behövde köras varm innan den fick problem.

Med det sagt hade jag lämnat tillbaka den. Är den såpass ny att den fortfarande har öppet köp bör det vara väldigt enkelt att bara få den utbytt eller återbetalning vilket kanske är det enklaste. Annars ta det på garantin.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Efter många försök att lösa problemet så skickade jag skärmen till service. Nu har jag fått tillbaka den och problemet kvarstår. Företaget som kontrollerade skärmen har inte hittade något fel.

Jag nämnde det inte tidigare men jag har testat att köra skärmen i 144hz via min processors integrerade grafikkort (Z390-F, I9 9900k) där jag får samma problem som när jag kör med mitt vanliga grafikkort (RTX 2070 Super).

All hjälp uppskattas.

https://streamable.com/ouyku6

Permalänk
Medlem

Jag har lite liknande grejer ibland men det beror nog snarare på att jag har ojordade uttag.

Permalänk
Medlem

Är det samma problem i olika upplösningar?

Permalänk
Medlem

om du fortfarande kan så lämna tillbaka på öppet köp, många kör ju 30 dagar. Har inte alls svårt att tro att man inte testat skärmen ordentligt. Det kan till och med gälla datumet som du felanmälde, prata med återförsäljaren.

Har själv lämnat tillbaka en skärm med uppemot tusen skadade pixlar (röda pixlar vid svart bakgrund) som garanti ärende. Skickade med bilder och tydlig beskrivning på utskrivet papper men fick efter några veckor ett svar där dom inte hittat något fel. Dom kan inte ha gjort mer än att snabbt startat skärmen. I det fallet gällde dock 14 dagars ångerrätt från datumet som min felanmälan gjordes.

Permalänk
Medlem

Kör du HDR aktiverat i Windows? Testa stänga av HDR.

Är skärmen överklockad?
Har du möjlighet att testa skärmen på en annan dator?

Kolla också så du har ställt in 144hz i windows under ”display adapter”.

Permalänk
Medlem

Återigen tusen tack för alla svar!

Idag lyckades jag stundvis få felet att dyka upp genom att stänga av och sätta på skärmen men flimret varade då endast i ett par sekunder innan det försvann.

Skrivet av Chromatic:

Jag har lite liknande grejer ibland men det beror nog snarare på att jag har ojordade uttag.

Jag har testat olika uttag.

Skrivet av Goedendag:

Är det samma problem i olika upplösningar?

Ja, olika upplösningar vid 144Hz.

Skrivet av Ragin Pig:

om du fortfarande kan så lämna tillbaka på öppet köp, många kör ju 30 dagar. Har inte alls svårt att tro att man inte testat skärmen ordentligt. Det kan till och med gälla datumet som du felanmälde, prata med återförsäljaren.

Har själv lämnat tillbaka en skärm med uppemot tusen skadade pixlar (röda pixlar vid svart bakgrund) som garanti ärende. Skickade med bilder och tydlig beskrivning på utskrivet papper men fick efter några veckor ett svar där dom inte hittat något fel. Dom kan inte ha gjort mer än att snabbt startat skärmen. I det fallet gällde dock 14 dagars ångerrätt från datumet som min felanmälan gjordes.

Köpte skärmen i februari så jag har tyvärr inte öppet köp längre.

Det känns som att de inte gjorde en superbra felsökningen men det är svårt att kontrollera.

Skrivet av xSean145:

Kör du HDR aktiverat i Windows? Testa stänga av HDR.

Är skärmen överklockad?
Har du möjlighet att testa skärmen på en annan dator?

Kolla också så du har ställt in 144hz i windows under ”display adapter”.

HDR ska vara avstängt. Överklockar inte. Kan i nuläget tyvärr inte testa skärmen på en annan dator. Ja, skärmen är i 144Hz under "display adapter".