råkade radera 2 videofiler, hur får man tillbaks det?

Permalänk
Medlem

Permalänk
Samsung Sverige

Var det nyligt? Undvik i så fall att skriva till samma disk och installera Recuva på en annan enhet och kör programmet.

Permalänk
Medlem

Låg dom på SSD/NVMe - ge upp, windows kör TRIM efter radering av filen och GC i SSD har redan städat bort den inom minuten efter detta (och om det skulle vara kvar kan du ändå inte komma åt den på något sätt via SATA och ATA-protokollet)

Sektorerna där filen låg kommer bara visa 0-fyllda sektorer vid läsning senare.

kolla shadow copy och/eller filhistoria att du inte har kopior kvar trots allt ändå.

Skall man ha vettig chans att rädda raderade filer med diskräddningsprogram (som recuva) så är det på snurrdisk eller enkla filsystem som (V)FAT på SD-minne...

Permalänk
Medlem

Det är normalt själva katalogen som visar vilka filer man har på disken som filnamnet raderas på. Själva filen ligger kvar tills något annat skrivs över filen. Att ta bort filen är något som man gör om man ska kassera disken och göra det svårare för någon annan att se vad som finns på den. Så prova programmet Recuva och har du inte gjort för mycket på disken har du goda möjligheter att få igen raderade filer.

Jag brukar använda ett program som heter något med pure i namnet men min ordinarie PC väntar på nya delar, har snart tagit ett helt år. Har svårt att bestämma mig och väljer delar som är svåra att få tag på. Men prel i månadsskiftet kan jag se vad programmet heter.