AMD lanserar Ryzen 5000G "Cezanne" – Zen 3 med integrerad grafik

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Ryzen 5000G "Cezanne" – Zen 3 med integrerad grafik

Med den nya serien får arkitekturen Zen 3 sällskap av integrerad Vega-grafik och TDP-värden från 35 till 65 W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte först det lät synd att återanvända supergamla Vega, nu när Intel har Xe integrerat i 11-serien CPU:er, som jag trodde skulle mycket bättre (från vad man sett på bärbara).

Tyvärr visade sig Intel Xe (UHD 750) vara ganska obetydligt bättre på desktop-CPU:erna, så Vega är fortfarande bästa iGPU för desktop. Det blir riktigt spännande när RDNA kommer som iGPU!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tyckte först det lät synd att återanvända supergamla Vega, nu när Intel har Xe integrerat i 11-serien CPU:er, som jag trodde skulle mycket bättre (från vad man sett på bärbara).

Tyvärr visade sig Intel Xe (UHD 750) vara ganska obetydligt bättre på desktop-CPU:erna, så Vega är fortfarande bästa iGPU för desktop. Det blir riktigt spännande när RDNA kommer som iGPU!

Lite of topic. Men det vore roligt om AMD gjorde en CPU med lite mer kraftfull iGPU. Typ 4-6 cores så man får plats med bättre iGPU. Hade varit roligt att bygga en liten dator för medium 1080p spelande till syskonen och sonen.

Permalänk
Medlem

Men kom igen, den breda massan behöver verkligen en 35-45W CPU med minst 8 kärnor till sin trötta hemmaserver...

Föhoppningsbis gör dem ett större hopp i gpu-prestanda än vad det ser ut som..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Navi 1 ändrar precis två saker mot (7nm) Vega - de uppdaterar texturfiltrering något så att prestandan vid 16-bitars texturer dubbleras (samma som Nvidia har), men framförallt organiseras själva shaderna om så att man behöver en fjärdedel så många trådar för att hålla GPUn sysselsatt. Det är detta som gör den stora skillnaden - man kan uttnyttja den hårdvara man har bättre, istället för att som Vega (och Polaris, och framförallt Fiji) se på när halva shaderbanken står outnyttjad).

Poängen med detta är att effekten blir större ju större och bredare chip man har. Vega 64 hade 64 CU, och då var effekten stor. Polaris 10 (20/30) hade 36, och då gick det ändå OK att utnyttja grejerna. Cezanne har bara 8 CU. Vinsten med att gå till Navi 1 blir således ganska liten.

Navi 2, däremot, med sin nya cache och en del andra förbättringar, kan vara något att vänta på. iGPUer lider alltid av brist på minnesbandbredd när det är vanlig DDR istället för GDDR, och den där cachen kan vara guld värd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Lite of topic. Men det vore roligt om AMD gjorde en CPU med lite mer kraftfull iGPU. Typ 4-6 cores så man får plats med bättre iGPU. Hade varit roligt att bygga en liten dator för medium 1080p spelande till syskonen och sonen.

Ryktas ju om chiplets för kommande generationer GPU, kanske kan APU vara baserade på dessa i framtiden (med en HBM-kapsel på)

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det bara är PCIE 3.0 i dessa. Var sugen att ersätta min 3800X med något som har inbyggd grafik. Nu när nyare generationer grafikkort kommer vid ett senare tillfälle så vill jag inte sitta på PCIE 3.0.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag tyckte först det lät synd att återanvända supergamla Vega, nu när Intel har Xe integrerat i 11-serien CPU:er, som jag trodde skulle mycket bättre (från vad man sett på bärbara).

Tyvärr visade sig Intel Xe (UHD 750) vara ganska obetydligt bättre på desktop-CPU:erna, så Vega är fortfarande bästa iGPU för desktop. Det blir riktigt spännande när RDNA kommer som iGPU!

Jag funderar lite på om det faktiskt är DDR4 som sätter stopp för prestandan? Det har ju stått still sen 2400G lanserades för 3 år sedan.

Permalänk
Hjälpsam

Väldigt tråkigt att de ligger en siffra för högt jämfört med vanliga Ryzen 4000.
Detta var väldigt olyckligt, för de skulle köpa en 4000G och då förleddes att tro att den fungerade på ett B550 moderkort, eftersom vanliga 4000 serien gjorde det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Tråkigt att det bara är PCIE 3.0 i dessa. Var sugen att ersätta min 3800X med något som har inbyggd grafik. Nu när nyare generationer grafikkort kommer vid ett senare tillfälle så vill jag inte sitta på PCIE 3.0.

Själv ser jag det som en ökad möjlighet att mitt gamla x370 kan få stöd😉

I övrigt synd att de inte ökade antalet gpu kärnor. 3400g hade ju 11 st (visserligen med mycket lägre klockfrekvenser) hade varit fint med 11-12 st här, men det sabbar väl TDP på 65W gissar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Väldigt tråkigt att de ligger en siffra för högt jämfört med vanliga Ryzen 4000.
Detta var väldigt olyckligt, för de skulle köpa en 4000G och då förleddes att tro att den fungerade på ett B550 moderkort, eftersom vanliga 4000 serien gjorde det.

Vilken ’vanliga’ 4000-serie menar du då?

B550 fungerar dessutom med både 3000 och 4000G (finns ingen 4000 utan G vad jag vet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tyckte först det lät synd att återanvända supergamla Vega, nu när Intel har Xe integrerat i 11-serien CPU:er, som jag trodde skulle mycket bättre (från vad man sett på bärbara).

Tyvärr visade sig Intel Xe (UHD 750) vara ganska obetydligt bättre på desktop-CPU:erna, så Vega är fortfarande bästa iGPU för desktop. Det blir riktigt spännande när RDNA kommer som iGPU!

Precis. Det hade varit fin om dom satsat på att få ut en CPU som t.ex. bara hade quad core, och kanske en basfrekvens på 2.0-2.4Ghz och sedan maximerat utrymme för den integrerad grafik. Det är ju inte lika mycket hastigheten på CPUn som avgör i spel vad gäller grafik när man ändå behöver skruva ner prestandan i spelen. Precis som på Intel CPUs kan man spela spel men man måste skruva ner prestanda i spelen etc. Frågan är hur stor skillnad i prestanda flera beräkningsenheter kan ge.

Men frågan är om det var gångbart och ekonomiskt möjligt, det kan ju vara så att efterfrågan på detta inte är tillräckligt för att motivera att satsa på en sådan variant av cpun. Åtminstone så är ju försprånget i grafiken fortfarande samma eller bättre precis som det var när dom kom ut med Ryzen 5 2400GE cpun. Det finns en hel del videos på YT för denna cpu och prestandan är faktiskt riktigt bra i spel för vad det är.

Marknaden för dessa cpus är ju riktigt små system som typ Intel NUC liknande lådor och olika varianter av laptops och andra basic dekstop system. Men det är i alla fall bra att AMD slår Intel på fingrarna vad gäller deras integrerade grafik, dessutom ska man inte glömma att de största marknadsandelarna faktiskt tillfaller Intels integrerade grafik. Men det är ju just för att det är inbyggt och så otroligt många datorer som använde detta som inte är till för spel.

Den enda fördelen med Intels integrerade grafik som har uppdaterats är mer stöd för video encoding och decoding samt stöd för bättre DP och HDMI

Nu vet jag inte om den nya grafiken i de nya AMD serien CPUs har samma typ av stöd som i Intels CPUs. Helt klart intressant bygga ett mikrosystem med integrerad grafik som är bättre än Intels grafik för lite video redigering etc. Men är det värt pengarna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makramundi:

Jag funderar lite på om det faktiskt är DDR4 som sätter stopp för prestandan? Det har ju stått still sen 2400G lanserades för 3 år sedan.

I länken till Gamers Nexus test så var skillnaden minimal, eller i vissa fall sämre, när de använde högre klockade minnen (3200 vs 3600). Det var ju dock för Intel Xe, så det kanske inte gäller för Vega.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

I bästa fall går dessa att köra på ett B450 kort.
Då har man en väldigt trevlig grund för en virtualiseringsserver

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Så förmodligen kommer 3400G med sin Vega 11 fortfarande vara APU'n som är bäst för spel. Lite besviken att dom verkar satsa på clockspeeds nu istället för iGPU.

En 5600G med Vega 11 eller bättre hade ju varit drömmen.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Entusiast

Hade hoppats på 5300G med 8 cu och givetvis lansering så den går att köpa löst. Suck. AMD forstätter med sitt tråkiga spår på APUer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av medbor:

Vilken ’vanliga’ 4000-serie menar du då?

B550 fungerar dessutom med både 3000 och 4000G (finns ingen 4000 utan G vad jag vet)

Jag blandade ihop serierna, de fungerar med 3000 serien utan G (den vanliga), men inte för 3000G serien.

Edit Nu blir jag osäker, här anger de att bara Pro G-serien stöds.

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-f-...

Men nu när jag tänker efter, hoppade ju AMD över "den vanliga" 4000 serien, så nu ligger de nog i synk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag blandade ihop serierna, de fungerar med 3000 serien utan G (den vanliga), men inte för 3000G serien.

Edit Nu blir jag osäker, här anger de att bara Pro G-serien stöds.

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-f-...

Men nu när jag tänker efter, hoppade ju AMD över "den vanliga" 4000 serien, så nu ligger de nog i synk.

Ja de enda APUer som säljs (3000G) stöds inte av B550, men detta är pga OEM-exklusivitet på alla nyare APUer. 4000G ska dock gå bra om du får tag i en...

Permalänk
Medlem

Var lite spännande tills jag läste att det år sama grafikkrets i.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz