Permalänk

Är datorn bra nog för Fornite?

Köpte en begagnad dator (Acer Predator G3-710) till min son som fyllt 10 år. Han vill använda för att spela ex Fortnite, men spelet krashar efter några minuter varje gång han försöker. Kan det vara att datorn inte är tillräckligt kraftfull?

Kan inte jättemycket om datorer, men gjorde ett benchmark test. Men är lite förvirrad över resultatet... vad säger ni som kan, bör jag byta grafikkort och/eller hårddisk? Har Nvidia GTX 760 och Seagate Desktop SSHD 1TB hybrid...

Bifogar benchmark-resultatet.

Benchmark image 1
Benchmark image 2

Tack!

Permalänk
Medlem

Felmeddelande vid krasch eller stänger det bara ner? Är alla drivrutiner up to date?

Annars skulle jag säga ja till grafikkort och SSD om ni vill ha en behaglig upplevelse. Hade själv ett GTX 660 Ti när fortnite lanserades och det blev snabbt att byta till ett 1060 6gb och en SSD i den burken, gjorde rejäl skillnad och har hängt med länge. Men GPU är svårt att få tag i. Även en extra sticka 8gb ram kan vara att rekommendera om det går att få tag på enkelt.

Rekommenderar:
1050 Ti (https://www.youtube.com/watch?v=l5_tPCJ0JZU)
SSD ~500gb
+8gb Ram
Lägg inte mer än 1500-2000kr på detta imo.

Permalänk
Medlem

Börja med att göra en ren installation av Windows 10. Du laddar ner ett verktyg för att göra en bootbar USB från Microsoft. Om du fortfarande har samma fel efter ren installation så är det nåt annat, exempelvis kanske datorn behöver städas ur. Om det är en gammal dator är det sannolikt mycket damm på kylflänsar o.s.v.

Permalänk
Skrivet av Winbrill:

Felmeddelande vid krasch eller stänger det bara ner? Är alla drivrutiner up to date?

Annars skulle jag säga ja till grafikkort och SSD om ni vill ha en behaglig upplevelse. Hade själv ett GTX 660 Ti när fortnite lanserades och det blev snabbt att byta till ett 1060 6gb och en SSD i den burken, gjorde rejäl skillnad och har hängt med länge. Men GPU är svårt att få tag i. Även en extra sticka 8gb ram kan vara att rekommendera om det går att få tag på enkelt.

Rekommenderar:
1050 Ti (https://www.youtube.com/watch?v=l5_tPCJ0JZU)
SSD ~500gb
+8gb Ram
Lägg inte mer än 1500-2000kr på detta imo.

Tack för svar!

Jo, Fornite bara stängs ner utan förvarning. Eller fryser nog fast när jag tänker efter, så man behöver force quit:a.

Drivrutinerna ska vara uppdaterade. Iaf för grafikkortet och operativsystemet.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Börja med att göra en ren installation av Windows 10. Du laddar ner ett verktyg för att göra en bootbar USB från Microsoft. Om du fortfarande har samma fel efter ren installation så är det nåt annat, exempelvis kanske datorn behöver städas ur. Om det är en gammal dator är det sannolikt mycket damm på kylflänsar o.s.v.

Tack för svar!

Datorn är helt tom då den är rensad från den tidigare ägaren. Men ska testa det du skriver.

Har faktiskt öppnat och dammat lite där jag kom åt. Var inte så farligt.

Permalänk

Datorn är kraftfull nog och det blir kraft över..

Om en dator inte är kraftfull nog säger den oftast till detta innan start av spel.

Överhettning eller behövs minnena ställas på XMP.

Kör DX-runtime.
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35

Bocka bort ''install bing'' på installationen.

Edit såg att det inte var samma PC som Google visade trots samma modell..

Aja, ett GTX760 kan nog ha det kämpigt. vRAM kanske tar slut?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.