Intel imponeras inte av Nvidias processor

Permalänk
Melding Plague

Intel imponeras inte av Nvidias processor

Nvidias nya processor Grace är ett svar på Intel, inte tvärtom. Det anser företagets nytillträdde VD Pat Gelsinger.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Öppet mål för Nvidia, ser fram emot reaktionen.

Permalänk
Medlem

Kloka ord från Pat får man väl ändå säga.

Permalänk
Administrativ avgift

Med Intels R&D budget så bör de ha något o visa särskilt då det är här mest pengar har gått åt (AI) så vi får se helt enkelt om de levererar vad dom säger !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Vänta, så om jag tar honom på orden så announcade Intel ice lake förra veckan, och nVidia kastade ihop en arkitektur på den tiden som svar? Jag tycker intel borde vara rädd om så är fallet. Tänk vad nvidia kan kasta ihop på 2 veckor då (Ja jag skämtar, Intel gör det lätt).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Vänta, så om jag tar honom på orden så announcade Intel ice lake förra veckan, och nVidia kastade ihop en arkitektur på den tiden som svar? Jag tycker intel borde vara rädd om så är fallet. Tänk vad nvidia kan kasta ihop på 2 veckor då (Ja jag skämtar, Intel gör det lätt).

Ja skämta går ju. Men Nvidias processor ligger ju två år bort i tiden. Det han syftar på är valet att presentera den nu veckan efter Intel.

Permalänk
Medlem

Mycket snack från intel men när det kommer till AI så i media i alla fall framstår Nvidia som mer på framfötterna.
Sedan tillåter nvidias implementation bättre intergration med sina övriga hårdvarulösningar.

Och andra ISA än x86 på superdatorer är ju inget ovanligt så x86 lär knappast ha samma fördel där som på desktop med en saka trogna användare som vill ha kompatibilitet i all evighet.

Permalänk
Medlem

- "V-v-vi är inte r-rä-rädda!"
Nej Intel, men ni kanske _borde_ vara det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Snusfri

<SARCASM>
Intel måste ligga i fosterställning och gråta.

För det kan ju inte vara så att ett företag gör sådana här uttalanden för att blidka investerare och styrelse.
</SARCASM>

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Då allt en VD säger påverkar aktiekursen så tror jag inte han kan säga något annat. Undrar vad konsekvenserna skulle bli om han sagt:
"Ujuj, nu är vi efter det här kan vi inte möte. Detta kommer bli två svettiga år som kommer kräva stora investeringar och från våra anställda kommer det krävas stor personlig uppoffring....."

Permalänk
Medlem

Detta handlar ju mer om att intel kommunicerar till investerare än till konsumenter. Intel måste som företag svara på nvidias påståenden/release (har inte full koll men nvidia presenterar väl i princip ett koncept som är ett par år ifrån att realiseras? Ett par powerpoint slides är väl doable på ett par veckor?).
Klart han säger att de har fått otroligt positiv respons yadda yadda - det måste han som VD göra.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Nästa år så släpper Nvidia en konsument arm med windows 10 stöd. Samt en ai - recompiler som gör om x86 kod till arm-kod

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nästa år så släpper Nvidia en konsument arm med windows 10 stöd. Samt en ai - recompiler som gör om x86 kod till arm-kod

Drömma kan man göra
Måste ligga ett halvt decennium bort i tiden eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Drömma kan man göra
Måste ligga ett halvt decennium bort i tiden eller?

de är en bit bort men ARM är rätt beprövat, så jag tror inte det.

Själv så väntar jag på PC ARM CPU:er, de kommer bli 90-tals feeling igen efter att man själv körde RISC CPU ett tag.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Måste ligga ett halvt decennium bort i tiden eller?

Det händer samtidigt som Linux slår igenom på desktop.

Permalänk
Medlem

Det märks verkligen att Gelsinger är från Intels gamla skola.

Permalänk
Medlem

Intel för några år sedan: -Vi är inte imponerade av AMDs CPU satsning.
Inte nul: -Vi är inte imponerade av Nvidias CPU satsning.

the definition of insanity

Permalänk
Medlem

Blir en spännande framtid! Intel har väl typ kört på "Ohotade" sen sjuttiotalet till nu... en liten bump med Motorola där på nittiotalet kanske. Så det är väl dags för "change". Kan Äpplet gå över till Arm på så kort tid, så borde väl Microsoftorna kunna komma med en normal Windows Arm inom 2 år iallafall... o då menar jag inte WinArm 2Go mini för bara webbappar...

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag måste nog hålla med Intel här.
Intel har ju produkter ute redan idag för servermarknaden medan nVidia Grace kommer inte ut förrän tidigast 2023.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av employed:

Intel för några år sedan: -Vi är inte imponerade av AMDs CPU satsning.
Inte nul: -Vi är inte imponerade av Nvidias CPU satsning.

the definition of insanity

Samt:

Intel senaste tiden troligen: -Vi är inte imponerade av Apples CPU satsning.

Permalänk
Medlem

Om Intel dissar den så är den ett hot. Tror att nVidia, med flera, har framtiden för sig här. Apple har visat vägen, AMD och Intel ska nog se upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackZam:

Jag måste nog hålla med Intel här.
Intel har ju produkter ute redan idag för servermarknaden medan nVidia Grace kommer inte ut förrän tidigast 2023.

Hur tänker du här?Varje Superdator har ju AMD eller OFTAST Nvidia GPGPU's för compute, processorerna är ju mer slavar för dessa än nåt annat.

Nvidia har ju varit i server spacet ganska länge nu. En egen CPU innebär att dom helt kan styra utvecklingen och därmed prestanda och features för sina kunder.

Intel har inte haft någon vettig GPGPU lösning på server sidan hittills.

Och lösningarna nvidia riktar sig mot där är inte ISA som x86 lika relevant för valet av hårdvara.