Parallell mining med CPU och GPU

Permalänk

Parallell mining med CPU och GPU

Jag har mine:at ett tag på mitt RTX 3080 nu, och kom på att man kan ju faktiskt minea på min processor också. Jag har en Ryzen 9 5900x, är det värt att minea på, och i sådana fall vad? Vet inte om temperaturen kan vara ett eventuellt problem, men min GPU har hållit sig väldigt sval på låg fläktkraft så borde inte vara så stort problem.

Permalänk
Medlem

Du kan bryta XMR med din CPU. XMRig är den populäraste minern för XMR. Sen behöver du en wallet - MyMonero, Atomic Wallet, Exodus, m.m.
En 5900X drar in strax under 9kr per dag. Inte värt besväret i mitt tycke.

Permalänk

Monero XMR brukar gå bra på cpu. Ca 15 kr per dag på 5900x enligt kalkylator.

Permalänk
Medlem

Temp kommer bli ett problem. Förmodligen ligger din GPU redan och maxar, och sen ska du lägga på värme från CPU på det. Kommer säkert resultera i att din GPU throttlar och du tjänar mindre än du skulle gjort med bara GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Du kan bryta XMR med din CPU. XMRig är den populäraste minern för XMR. Sen behöver du en wallet - MyMonero, Atomic Wallet, Exodus, m.m.
En 5900X drar in strax under 9kr per dag. Inte värt besväret i mitt tycke.

beror på om man har gratis el eller inte, bara låta den jobba på dagen när man jobbar(om man inte jobbar på datorn ifråga).

Har en kompis där elen ingår i hyran, han har skaffat sig väldigt många miningriggar och har nog mineat ganska hårt i nått år och ingen har sagt något om hans höga förbrukning än iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Temp kommer bli ett problem. Förmodligen ligger din GPU redan och maxar, och sen ska du lägga på värme från CPU på det. Kommer säkert resultera i att din GPU throttlar och du tjänar mindre än du skulle gjort med bara GPU.

Värme från CPU och GPU är ju helt skilda system (såvida man inte har custom vattenkylning, eller om man minar på en laptop eller så). Så länge det finns nog med ventilation i chassit så är detta ett ickeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

beror på om man har gratis el eller inte, bara låta den jobba på dagen när man jobbar(om man inte jobbar på datorn ifråga).

Har en kompis där elen ingår i hyran, han har skaffat sig väldigt många miningriggar och har nog mineat ganska hårt i nått år och ingen har sagt något om hans höga förbrukning än iallafall.

Ja, precis. Med gratis el drar en 5900x in ~11kr.

Permalänk

Tja, jag har tyvärr inte gratis el så då blir det nog ingen CPU mining :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ludde_12345:

Tja, jag har tyvärr inte gratis el så då blir det nog ingen CPU mining :/

Vad betalar du för el om det kostar dig över 15 kr per dag för att driva en 5900X egentligen?

Även om vi räknar med att den drar 200W konstant när den minear så hamnar vi bara på 0,2 kW * 24 timmar = 1,2 kWh per dag.

Betalar du över 12,50 kr/kWh eller något? I så fall är det dags att se över ditt elavtal framför allt...