Körskolorna behöver nya kronor?

Permalänk
Medlem

Körskolorna behöver nya kronor?

Krafttag för ökad kunskap bland mc-förare,
Motorcyklister är extra utsatta i trafiken. Nu tar mc-utbildarna och körkortsmyndigheterna ett gemensamt krafttag för att förbättra säkerheten för förarna.
https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/krafttag-for-okad-...

---

Nästan hälften av MC-förarna i dödsolyckor saknade körkort,
https://sverigesradio.se/artikel/nastan-halften-av-mc-forarna...
Statistik från trafikverket visar att 43 procent av förarna i dödsolyckor på motorcykel förra året saknade körkort, det är den högsta siffran på åtminstone 15 år.....mera

Min personliga åsikt är att körskoleindustrin är en av de starkaste när det gäller lobbyverksamheten, blivit så dyrt att ta körkort nuförtiden så att behålla de som tar så länge som möjligt på körskolan gäller, eller som nu plocka in de som redan klarat kortet för ett varv till med kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

eller som nu plocka in de som redan klarat kortet för ett varv till med kostnader.

Var fick du detta ifrån?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att man skippar körkortet för att det är så sjukt dyrt att skaffa mc-kort idag.
Och att polisens närvaro på vägar är nästan obefintlig numer.

Permalänk
Medlem

Frågan borde väl mer bli om olagligt och självförvållat i kombination är något problem...
(Åsyftar då att enbart föraren blir skadad/dör)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Frågan borde väl mer bli om olagligt och självförvållat i kombination är något problem...
(Åsyftar då att enbart föraren blir skadad/dör)

Om de smäller med min bil och repar (eller än värre, bucklar) lacken så är det jävlar i mig ett problem.

Permalänk
Medlem

Har du hört talas om Nollvisionen? Trafikverket och Transportstyrelsen gör allt för att få bort olyckor från vägarna, inklusive att bygga säkrare vägar, ställa högre krav på fordon, och ställa högre krav på förarna. ALLA i trafiken ska köra säkert och känna sig säkra.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olyc...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nollvisionen

Permalänk
Medlem

att det blir dyrare/svårare att ta mc kort lär ju inte få fler av dem som kör UTAN mc kort att ta körkortet...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Frågan borde väl mer bli om olagligt och självförvållat i kombination är något problem...
(Åsyftar då att enbart föraren blir skadad/dör)

Problemet kan nog bli stort för både personen, personens familj och vänner, och Sverige i sig. Det är inte direkt billigt med sjukvård bara för att det är "gratis"

Permalänk
Medlem

Många av de som kör ihjäl på MC och utan körkort är i sådan tillstånd de inte skall sitta i någon fordon alls och köra.

dom påverkas inte av priset för körlektioner eller ens planerar för det...

Körskolor är företag precis som alla andra där man måste dra in pengar för att betala löner, hyror av fastighet, fordon, försäkring, moms mm. Ni som gastar över höga priser men samtidigt gärna ser en löneförhöjning för er egen lön - var tror ni pengarna kommer ifrån - sedeltryckeri eller ?? - det är nästan alltid privatpersoners köp av varor/tjänster som startar kedjan av pengaflöde mellan olika företag som köper varor och tjänster efter varandra i en lång kedja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Många av de som kör ihjäl på MC och utan körkort är i sådan tillstånd de inte skall sitta i någon fordon alls och köra.

dom påverkas inte av priset för körlektioner eller ens planerar för det...

Körskolor är företag precis som alla andra där man måste dra in pengar för att betala löner, hyror av fastighet, fordon, försäkring, moms mm. Ni som gastar över höga priser men samtidigt gärna ser en löneförhöjning för er egen lön - var tror ni pengarna kommer ifrån - sedeltryckeri eller ?? - det är nästan alltid privatpersoners köp av varor/tjänster som startar kedjan av pengaflöde mellan olika företag som köper varor och tjänster efter varandra i en lång kedja.

Japp.
Plus att en oproportionerligt stor del nog är "kända av polisen sedan tidigare".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drickz:

Har du hört talas om Nollvisionen? Trafikverket och Transportstyrelsen gör allt för att få bort olyckor från vägarna, inklusive att bygga säkrare vägar, ställa högre krav på fordon, och ställa högre krav på förarna. ALLA i trafiken ska köra säkert och känna sig säkra.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olyc...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nollvisionen

Det gäller ju dock inte för MC-förare eftersom de vägrar göra nåt åt alla vägar med vajerräcken som är bokstavliga dödsfällor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cb99:

eller som nu plocka in de som redan klarat kortet för ett varv till med kostnader.

Vad har jag missat? Vilka måste ta ett varv till trots att de har kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Många av de som kör ihjäl på MC och utan körkort är i sådan tillstånd de inte skall sitta i någon fordon alls och köra.

dom påverkas inte av priset för körlektioner eller ens planerar för det...

Körskolor är företag precis som alla andra där man måste dra in pengar för att betala löner, hyror av fastighet, fordon, försäkring, moms mm. Ni som gastar över höga priser men samtidigt gärna ser en löneförhöjning för er egen lön - var tror ni pengarna kommer ifrån - sedeltryckeri eller ?? - det är nästan alltid privatpersoners köp av varor/tjänster som startar kedjan av pengaflöde mellan olika företag som köper varor och tjänster efter varandra i en lång kedja.

Det jag kan tycka är fel och det som jag tror TS menade var att många skolor mjölkar eleverna på körlektioner. Får över på onödiga saker som - om möjligt - du kan göra privat med tex en förälder.
Haft två körskolor där den första sa att jag skulle öva hemma, sen tog jag en paus och fick gå till en annan (för de hade konkat 😋). Den andra mjölkade rejält och var en surgubbe. T ex fick jag backa runt ett hörn tre lektioner. Tröttnade och körde upp privat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kan ju vara så att man skippar körkortet för att det är så sjukt dyrt att skaffa mc-kort idag.
Och att polisens närvaro på vägar är nästan obefintlig numer.

Räcker inte ens med priset, helt jävla omöjligt att få tid med en körskola också.
Mina närmaste är bokade så att hösten 2022 kanske det finns plats om jag skriver upp mig nu.

Permalänk
Medlem

Precis som där man handlar mat eller datordelar så finns det bra körskolor och de som inte är så bra - men också kanske att de ser brister som du inte är medveten eller vill erkänna då att köra på samma ställen/slinga om och om igen är mycket bra indikation att du gör något fel - tex. att ditt huvud inte sitter som på en lös kulled och tittar noga och tom. vrider huvudet snabbt för att titta snett bakåt i aktuella riktningar hela tiden innan man kör ut etc. (har man inte skaffat vanan i bilkörning så skaffar man den vanan vid motorcyckelkörning efter ett antal hjärtsnörp vid väldigt nära gjorda incidenter... man tittar snabbt noga åt sidorna med hela huvudet - inte med bara ögona) - det är sådana grejor de tittar på och bedömmer om man blir bättre och mer uppmärksam - det är också träning och rutin som behövs och det klämmer man inte in på enstaka 10-tal lektioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det gäller ju dock inte för MC-förare eftersom de vägrar göra nåt åt alla vägar med vajerräcken som är bokstavliga dödsfällor.

Trots att statistiken säger att vajerräcken inte är farligare än andra räcken?
Och att säkerheten på dessa vägar har ökat för både bilister och MC förare?

Plus att som någorlunda laglydig trafikant så tycker jag att det är väldigt skönt att även MC's måste hålla sig på sin sida av vägen.
2+1 vägarna är nog näst efter rondeller det bästa som hänt trafiksäkerheten i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Precis som där man handlar mat eller datordelar så finns det bra körskolor och de som inte är så bra - men också kanske att de ser brister som du inte är medveten eller vill erkänna då att köra på samma ställen/slinga om och om igen är mycket bra indikation att du gör något fel - tex. att ditt huvud inte sitter som på en lös kulled och tittar noga och tom. vrider huvudet snabbt för att titta snett bakåt i aktuella riktningar hela tiden innan man kör ut etc. (har man inte skaffat vanan i bilkörning så skaffar man den vanan vid motorcyckelkörning efter ett antal hjärtsnörp vid väldigt nära gjorda incidenter... man tittar snabbt noga åt sidorna med hela huvudet - inte med bara ögona) - det är sådana grejor de tittar på och bedömmer om man blir bättre och mer uppmärksam - det är också träning och rutin som behövs och det klämmer man inte in på enstaka 10-tal lektioner.

Säger inte att öva är fel utan att öva på tex backa runt ett hörn för att det ska bli helt perfekt känns meningslöst. Ingen som har körkort gör det så exakt.
Sen kan läraren påtala vad som kan vara bra att öva och tänka på men att lägga flera tusen på något meningslöst är slöseri med mina pengar.
Om du är körskollärare kan jag förstå att du blir triggad men oavsett så är min observation att skolor gör vad de kan för att mjölka elever. Du behöver inte försvara något. Inte alla körskolor är dåliga...
Sen citera-knappen är en bra funktion;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drickz:

Har du hört talas om Nollvisionen? Trafikverket och Transportstyrelsen gör allt för att få bort olyckor från vägarna, inklusive att bygga säkrare vägar, ställa högre krav på fordon, och ställa högre krav på förarna. ALLA i trafiken ska köra säkert och känna sig säkra.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olyc...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nollvisionen

Här kan man också läsa lite:
https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/

Nollvisionen utgår ofta efter bilister. Man gör ändringar som att sätta upp fartkameror eller farliga räcken och har inte alls med motorcyklister i sin planering. Man struntar i att försöka utbilda bättre, vara hårda mot personer som använder mobil och annat under körning, se till att vägarna har god kvalitet så det inte ligger grus här och var.

Skrivet av Lagerlöf:

Det gäller ju dock inte för MC-förare eftersom de vägrar göra nåt åt alla vägar med vajerräcken som är bokstavliga dödsfällor.

Precis. Norge har haft förbud för vajerräcke sedan 2006, eftersom de är så farliga. https://www.bike.se/nyheter/fortsatt-forbud-mot-vajerracken-i...

Jag vet att man också gjort studier kring säkrare räcken, även för motorcyklister. Jag vill minnas att man kom fram till att de skulle vara billigare att underhålla samt fungerade även i vinterväder men inget har hänt fastän det flyger in motorcyklister i vajerräcken som tappar kroppsdelar eller dör.

Skrivet av Svensktiger:

Trots att statistiken säger att vajerräcken inte är farligare än andra räcken?
Och att säkerheten på dessa vägar har ökat för både bilister och MC förare?

Plus att som någorlunda laglydig trafikant så tycker jag att det är väldigt skönt att även MC's måste hålla sig på sin sida av vägen.
2+1 vägarna är nog näst efter rondeller det bästa som hänt trafiksäkerheten i Sverige.

Kom med lite källor för dina påståenden nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Trots att statistiken säger att vajerräcken inte är farligare än andra räcken?
Och att säkerheten på dessa vägar har ökat för både bilister och MC förare?

Plus att som någorlunda laglydig trafikant så tycker jag att det är väldigt skönt att även MC's måste hålla sig på sin sida av vägen.
2+1 vägarna är nog näst efter rondeller det bästa som hänt trafiksäkerheten i Sverige.

Vilken statistik är det?

Känns helt orimligt att vajerräcken skulle vara säkra på något sätt. Möjligtvis för att MC-åkare undviker vägar med vajerräcken så gott det går.

Notera alltså att det är själva stolparna som är farliga, inte vajern. Säger ju sig själv vad som händer om man glider in en metallstolpe i hög hastighet.

Fan vad jag får spader på folk som hänvisar till "statistiken" och sen inte ens länkar något.. Internetkörkort nästa.

Permalänk
Medlem

Korrelation. Vilka slutsatser kan man dra att så många som dör saknar körkort?
Nu har jag ingen statistik, men låt oss gissa att majoritet är män mellan 20 och 40år, om fallet är sådant, vilka slutsatser kan man dra av detta? Min gissning är att många som kör utan körkort också är väldigt riskbenägna individer, att ens köra utan körkort visar det lite.
Misstolka dock inte vad jag skriver. Självklart är körkort skitbra, men att det är en så otroligt stor andel utan körkort som dör, tror jag beror lite på hur riskbenägna dessa individer är och orsaken är inte enbart avsaknad av körkort.

Med det sagt så är det självklart bra med körkort. Idag är det såklart lätt att köra utan, men det som hindrar är tillgång till fordonet. Vem lånar ut sin motorcykel till någon utan körkort? Vem köper en motorcykel utan att ha körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vem köper en motorcykel utan att ha körkort.

Håller med om ditt inlägg i övrigt så citerar detta bara för att ge ett konkret svar.

Jag antar att de som vill ta MC kort kan köpa en MC att övningsköra på.
När jag tog mitt körkort så köpte jag en billig bil för just det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

2+1 vägarna är nog näst efter rondeller det bästa som hänt trafiksäkerheten i Sverige.

"Nog" ? Vem har rätt, Sverige eller Norge (där vajerräcken är förbjudna)? Vad gör vi åt de 100 som dör i trafikrelaterade situationer och som räknas in i statistiken, dvs självmord genom att t.ex. hoppa framför tåg? Helt plötsligt blev det bara drygt 100 personer kvar som inte frivilligt vill ta sitt eget liv att rädda i trafiken - jämfört med över 1200 som tar livet av sig på annat sätt. Var gör skattepengarna mest nytta, på dyra 2-1 vägar eller på annat samhällsnyttigt - som att t.ex. förhindra självmord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Trots att statistiken säger att vajerräcken inte är farligare än andra räcken?
Och att säkerheten på dessa vägar har ökat för både bilister och MC förare?

Plus att som någorlunda laglydig trafikant så tycker jag att det är väldigt skönt att även MC's måste hålla sig på sin sida av vägen.
2+1 vägarna är nog näst efter rondeller det bästa som hänt trafiksäkerheten i Sverige.

Gå du o få sladd på en väg med vajerräcke o åk in i stolparna o vajern. Får se hur glad du är när du är strimlad till köttfärs.

Vajerräcken är bara bra för bilar.

Lastbilar välter över dem. O MC förare blir strimlade.

Det är bra mycket dyrare att sätta upp MC säkra "väggar" som skydd. Finns i Spanien t ex. Men Trafikverket i Sverige vill inte sätta upp nåt sånt för att det är sjukt mycket dyrare. Dem tycker väl de MC förare som råkar åka in i vajerräcken är lite svinn i dödsstatisiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

"Nog" ? Vem har rätt, Sverige eller Norge (där vajerräcken är förbjudna)? Vad gör vi åt de 100 som dör i trafikrelaterade situationer och som räknas in i statistiken, dvs självmord genom att t.ex. hoppa framför tåg? Helt plötsligt blev det bara drygt 100 personer kvar som inte frivilligt vill ta sitt eget liv att rädda i trafiken - jämfört med över 1200 som tar livet av sig på annat sätt. Var gör skattepengarna mest nytta, på dyra 2-1 vägar eller på annat samhällsnyttigt - som att t.ex. förhindra självmord?

Det är helt uppenbart att vajerräckena fått bort massor med allvarliga mötesolyckor på högtrafikerade eller relativt högtrafikerade vägar. Att sådana vägar har varit ett stort problem är ingen hemlighet, bl a delar av flera av Europavägarna, men även vissa riksvägar. Sedan finns det en del av dessa vägar som givet trafikvolymen snarare borde vara motorväg än 2+1, då trafikrytmen blir väldigt knepig. Vägtypen är inte problemfri, men den är effektiv vad gäller att hindra en av de allvarligaste olyckstyperna, precis som andra typer av mötesseparerade vägar är det. Och poängen är att man kan åstadkomma mer mötesseparerad väg per (initialt investerad) krona jämfört med andra alternativ för att uppnå samma sak.

Nej, du kan inte dra bort 100 personer, eftersom de som hoppar framför tåg inte ingår statistiken över vägtrafikolyckor.

Om vajerräckena faktiskt orsakade motorcyklisters död i någon väsentlig utsträckning så borde detta synas i statistiken, men det gör det inte. Tvärtom syns snarare en svag minskning. En av de mest effektiva åtgärderna förefaller dock vara en riktig skitsommar, eftersom dödsolyckorna är tämligen väderberoende. Märk väl att vajerräcken också, vare sig de är ett problem för motorcyklister som kör omkull eller ej i vissa avseenden, faktisk hindrar även dem från att råka ut för mötesolyckor. Det blir ju inte bättre av att inte skadas av ett vajerräcke, men istället hamna i andra körbanan och bli påkörd av en bil som kommer i 70-90 km/h eller köra huvudet före in i en stenbumling i vägrenen. Kalkylen är knappast så enkel som att säga att vajerräcken är livsfarlig skit som borde förbjudas för att man tycker att det finns en viss risk att skadas av räcket som sådant. I en fantasivärld kan man förstås tycka att alla vägar borde se ut som en modern F1-bana, men det kommer inte att hända.

Permalänk
Medlem

Såg senast idag en man som var ute och övningskörde i bil själv.
Han tränade på att backa runt gathörn och körde väldigt sakta runt runt i område med lite trafik. Han körde dessutom som en kratta.
Säkerligen många som gör samma sak med motorcykel men det är så mycket farligare för dig själv. I en bil så är du iallafall lite skyddad.

Ja, jag hade kunnat anmäla övningsföraren men då jag vet hur polisen funkar så sket jag i det. Orkade inte sitta i deras telefonkö då jag inte såg brottet som tillräckligt allvarligt för 112.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kom med lite källor för dina påståenden nu.

Skrivet av Lagerlöf:

Vilken statistik är det?

Känns helt orimligt att vajerräcken skulle vara säkra på något sätt. Möjligtvis för att MC-åkare undviker vägar med vajerräcken så gott det går.

Notera alltså att det är själva stolparna som är farliga, inte vajern. Säger ju sig själv vad som händer om man glider in en metallstolpe i hög hastighet.

Fan vad jag får spader på folk som hänvisar till "statistiken" och sen inte ens länkar något.. Internetkörkort nästa.

Skrivet av hasenfrasen:

"Nog" ? Vem har rätt, Sverige eller Norge (där vajerräcken är förbjudna)? Vad gör vi åt de 100 som dör i trafikrelaterade situationer och som räknas in i statistiken, dvs självmord genom att t.ex. hoppa framför tåg? Helt plötsligt blev det bara drygt 100 personer kvar som inte frivilligt vill ta sitt eget liv att rädda i trafiken - jämfört med över 1200 som tar livet av sig på annat sätt. Var gör skattepengarna mest nytta, på dyra 2-1 vägar eller på annat samhällsnyttigt - som att t.ex. förhindra självmord?

Skrivet av Mullvaden83:

Gå du o få sladd på en väg med vajerräcke o åk in i stolparna o vajern. Får se hur glad du är när du är strimlad till köttfärs.

Vajerräcken är bara bra för bilar.

Lastbilar välter över dem. O MC förare blir strimlade.

Det är bra mycket dyrare att sätta upp MC säkra "väggar" som skydd. Finns i Spanien t ex. Men Trafikverket i Sverige vill inte sätta upp nåt sånt för att det är sjukt mycket dyrare. Dem tycker väl de MC förare som råkar åka in i vajerräcken är lite svinn i dödsstatisiken.

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/Di...
https://www.trafikverket.se/contentassets/3bcbbdfeef4340c79ca...

Mötesfria vägar är helt enkelt säkrare för alla, inklusive hojåkare.
Finns det bättre lösningar än vajrar? ja såklart.
Men om priset är att det blir mycket färre mötesfria vägar är det såklart inte värt det.

MC är helt enkelt oerhört mycket farligare att köra än bil.
Antalet döda i trafiken minskar år efter år, men MC delen är nästan konstant.
Och merparten av MC olyckor med dödlig utgång är singelolyckor.
D.v.s. folk som inte kan hålla sig kvar på vägen.
Och inte nog med det så i 80% av alla mötesolyckor var MC'n på fel sida av vägen.
I 2/3 av alla dödsolyckor så bedöms hastigheten ha varit över eller mycket över.

Dyster läsning:
https://www.str.se/globalassets/aktuellt/dokument/rapporter/o...
Bonuspoäng om ni kan räkna ut vilken hojtyp som sticker ut i statistiken!
Min teori är att när medelsvenson sätter sig på en hoj så lämnar han kvar nånting viktigt i garaget: omdömet.

Permalänk
Medlem

Edit: Oops, en hint postades ovan 😎

Nyfiken, finns det någon data över motorcyklarnas kubik/hästar på dem som flyger av vägarna?
Man Kan ju tro att det är främst racing modellerna över off-road eller glidare, men jag vet inte, än 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Antalet döda i trafiken minskar år efter år, men MC delen är nästan konstant.

KÄLLA: SVMC baserat på straedit:

Halvering typ sedan 2006 och ökning på ~20-25% fler fordon, sedan när vi pratar <50 personer så är en person ganska stor del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Har du hört talas om Nollvisionen? Trafikverket och Transportstyrelsen gör allt för att få bort olyckor från vägarna, inklusive att bygga säkrare vägar, ställa högre krav på fordon, och ställa högre krav på förarna. ALLA i trafiken ska köra säkert och känna sig säkra.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olyc...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nollvisionen

IMHO så det mesta de gör är att sänka hastigheten överallt. Ser inga förbättrade vägar eller förbättrade belysningar i trafiken. Säger inte att lägre hastighet är fel, säkert helt rätt på vissa ställen. Men på många ställen är den nu så låg att folk inte bryr sig om skylten för det blir fånigt. Antar att det är det billigaste alternativet dock, att skylta lägre hastighet.

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

IMHO så det mesta de gör är att sänka hastigheten överallt. Ser inga förbättrade vägar eller förbättrade belysningar i trafiken. Säger inte att lägre hastighet är fel, säkert helt rätt på vissa ställen. Men på många ställen är den nu så låg att folk inte bryr sig om skylten för det blir fånigt. Antar att det är det billigaste alternativet dock, att skylta lägre hastighet.

Mvh Lazze

Precis så här det har blivit i Piteå de senaste åren, dock både höjt och sänkt men på helt orimliga ställen. Vägar som går nära bostadsområden har höjts medan vissa vägar där risken inte är lika stor har stannat på samma eller sänkts. Där blir folk less och kör för fort hela tiden.