Det är klart att det har en effekt också, framför allt i lägre hastigheter och i vissa specifika situationer. Och vi har alla varit tvungna att lära oss diverse ekvationer i körskolan om hastighet och stoppsträckor som vi sen snabbt har glömt. Men samtidigt finns det ju statistik (som jag har svårt att hitta dock) som visar att sänkt hastighet på en specifik väg inte minskar antalet olyckor på den vägen, däremot konsekvenserna av dem.
Jag säger inte att man ska köra snabbare eller för fort, men man kan inte hitta på eller grovt vinkla statistik bara för att få den att passa in i målbilden liksom. Teoretiska beräkningar har absolut ett värde, men andra aspekter kan ju göra att de teoretiska resonemangen inte alls ger den effekt som teorin antar liksom.
Om någon kör i 150 på motorvägen och ett träd ramlar ner över vägen X meter framför bilen är det förstås jobbigare för den att stanna i tid än någon som kör i 100. Men hur ofta händer något sånt? Kör man fortare så kanske man också är mer fokuserad exempelvis, eller är tvungen att se längre fram på vägen och därmed saktar ner tidigare när man observerar något "vid horisonten".
Nollvisionen är ju ett beundransvärt mål, men funkar det? Problemet är förstås inte visionen i sig utan hur man försöker nå den. Hittills har det varit enkla och billiga åtgärder, lägre hastighetsbegränsningar och fler fartkameror typ. Det har inte riktigt haft önskad effekt enligt statistiken. Sannolikt för att det är mer komplext än bara lägre hastighet = mindre risk. En ökad variation i hastighet mellan bilarna på en väg ger exempelvis rätt mycket högre risk för olyckor än en generellt högre men jämnare hastighet. Låg kvalitet på vägen är värre för trafiksäkerheten än en högre hastighet.
Nollvisionen kom runt 2009 någon gång och sedan dess har inte antalet döda minskat egentligen, förrän förra året men det har ju andra anledningar. En del hävdar att den ändå har haft effekt för antalet bilar har ju ökat under denna tid, samtidigt har ju bilarna blivit rätt mycket säkrare sedan 2009 liksom, så är det nollvisionen eller exempelvis autobroms och att fler bilar har fler airbags som har hållit antalet döda på en jämn nivå? Jag vet förstås inte förstås, men vi kan väl i alla fall vara överens om att nollvisionen inte har varit en succé liksom.
https://www.transportstyrelsen.se/49787d/globalassets/global/bilder/vag/statistik/omkomna-vagtrafik-mars-2021-webb.png