Körskolorna behöver nya kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Edit: Oops, en hint postades ovan 😎

Nyfiken, finns det någon data över motorcyklarnas kubik på dem som flyger av vägarna?
Man Kan ju tro att det är främst racing modellerna över off-road eller glidare, men jag vet inte, än 🙂

slagvolymen säger ju tyvärr inget om vilken typ av motorcykel det är.

”Glidarna” har oftast större volym än riktiga race-hojar som brukar hålla sig <1000cc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

slagvolymen säger ju tyvärr inget om vilken typ av motorcykel det är.

”Glidarna” har oftast större volym än riktiga race-hojar som brukar hålla sig <1000cc

La just till hästar för att förtydliga men japp, undrar ju om en del hoppar på ett monster till cykel som första-hoj 🙂
Och så är man ju såklart odödlig när man är 20 🙂

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt många år med synnerligen god insyn i körskole-branschen (är dock inte verksam i den själv).
Kan säga direkt att körskolorna tjänar inte några större pengar på körlektionerna i sig, pga. förhållandevis höga kostnader, utan den större förtjänsten ligger i introduktionskurser/inskrivningsavgifter etc. där de har få arbetstimmar per betalande kund.

Så körskolan tjänar alltså mest pengar på att eleven kör så FÅ körlektioner som möjligt, och då kan omsätta fler elever som köper utbildningsmaterial, riskutbildningar etc. Detta kan alla med en miniräknare komma fram till.

Sen finns det garanterat de som är verksamma i branschen som inte lyckats förstå detta, eller inte lyckas marknadsföra sig så de får tillräckligt bra kundunderlag.

Permalänk
Medlem

Generellt sett så skulle många trafikanter behöva ta om körkortet om och om igen och uppdatera sig. Särskilt då det gäller hur de ska förhålla sig till cyklister i trafiken. Lämna företräde m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av easy_j:

Jag har väldigt många år med synnerligen god insyn i körskole-branschen (är dock inte verksam i den själv).
Kan säga direkt att körskolorna tjänar inte några större pengar på körlektionerna i sig, pga. förhållandevis höga kostnader, utan den större förtjänsten ligger i introduktionskurser/inskrivningsavgifter etc. där de har få arbetstimmar per betalande kund.

Så körskolan tjänar alltså mest pengar på att eleven kör så FÅ körlektioner som möjligt, och då kan omsätta fler elever som köper utbildningsmaterial, riskutbildningar etc. Detta kan alla med en miniräknare komma fram till.

Sen finns det garanterat de som är verksamma i branschen som inte lyckats förstå detta, eller inte lyckas marknadsföra sig så de får tillräckligt bra kundunderlag.

Jag betalade 1600kr för 55 minuter lektion förra sommaren för min MC. Körkortet tog ca 25kkr att ta allt som allt inkl riskutbildning och uppkörning. Detta är nog en summa många känner att de inte vill lägga. Bil kostar ju förhållandevis ca 500kr/h beroende på körskola.
Min körskola sade dock att de vill ha så få lektioner som möjligt men ändå tillräckligt för att jag som elev ska klara kortet så den punkten kan jag hålla med dig om.

Men de som oftast skadas allvarligt / dör är också onyktra eller kör utan skyddsutrustning, kanske på en MC som inte borde vara i trafik. Viss statistik visar att nästan 90% av de ej har fullt skydd, nyktra eller MC-kort och det påverkar ju en hel del när man är oskyddad.
Kör man rattfull i en bil och krockar kanske det blir en monetär kostnad för bilen men du överlever.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Precis så här det har blivit i Piteå de senaste åren, dock både höjt och sänkt men på helt orimliga ställen. Vägar som går nära bostadsområden har höjts medan vissa vägar där risken inte är lika stor har stannat på samma eller sänkts. Där blir folk less och kör för fort hela tiden.

Kör man hoj dock så personligen är det inga problem att puttra i 40 för min egen del, även om det känns fånigt.
Gäller ju mer eller mindre fri fart utanför inom rimliga gränser (Kör lugnare om man slipper stirra på hastighetsmätaren och lägger sig mellan 60 - 80 på en 70-väg), men inom centrum etc tycker jag det är helt rätt att sänka, just för att kunna sätta dem som kör för fort i stan ännu hårdare..

Edit*

En förutsättning är ju dock att man, precis som när det kommer till ett lands gränser, upprätthåller och förstärker lagen i dessa områden genom kontinuerliga kontroller.. Min generation (mitten 90 och framåt) har knappt sett en trafikpolis i mindre städer (<30k), så det är klart att det är enklare att sätta sin egna hastighet då, för det finns ändå ingen som kontrollerar
(Haft körkort sedan 2013, A-kort sedan 2019, aldrig blivit stoppad, varken för överträdelse eller kontroll, och då kör jag rätt mycket)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mullvaden83:

Gå du o få sladd på en väg med vajerräcke o åk in i stolparna o vajern. Får se hur glad du är när du är strimlad till köttfärs.

Vajerräcken är bara bra för bilar.

Lastbilar välter över dem. O MC förare blir strimlade.

Det är bra mycket dyrare att sätta upp MC säkra "väggar" som skydd. Finns i Spanien t ex. Men Trafikverket i Sverige vill inte sätta upp nåt sånt för att det är sjukt mycket dyrare. Dem tycker väl de MC förare som råkar åka in i vajerräcken är lite svinn i dödsstatisiken.

Eh, anpassa hastigheten till situationen och låt bli att köra in i dem. Min körskollärare brukade säga att om bensintanken satt framme på stötfångaren och airbagen ersattes med en stor spik, hade vi inte haft några olyckor för alla hade kört som gamla damer på väg till söndagsmässan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Säger inte att öva är fel utan att öva på tex backa runt ett hörn för att det ska bli helt perfekt känns meningslöst. Ingen som har körkort gör det så exakt.
Sen kan läraren påtala vad som kan vara bra att öva och tänka på men att lägga flera tusen på något meningslöst är slöseri med mina pengar.
Om du är körskollärare kan jag förstå att du blir triggad men oavsett så är min observation att skolor gör vad de kan för att mjölka elever. Du behöver inte försvara något. Inte alla körskolor är dåliga...
Sen citera-knappen är en bra funktion;)

Jag tog mitt körkort för mindre än ett år sedan och min körskola var absolut inte ute efter att ta några extra pengar.
Min körskolelärare hon tryckte bara på ännu mera på nästa lektion och fick det att funka på det viset istället.

Fick mina 15 lektioner (som ingick i intensivutbildningen) och inget mer utöver det.
Är läraren bra och effektiv och eleven lyssnar och tar till sig råd så behöver man inte fler lektioner än nödvändigt.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Inaktiv

Det är inte ens dyrt att ta körkort. Det är en investering värd att göra. Är man arbetslös och inte har råd, så får man dessutom ta CSN för att kunna finansiera det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Dyster läsning:
https://www.str.se/globalassets/aktuellt/dokument/rapporter/o...
Bonuspoäng om ni kan räkna ut vilken hojtyp som sticker ut i statistiken!
Min teori är att när medelsvenson sätter sig på en hoj så lämnar han kvar nånting viktigt i garaget: omdömet.

Sidan fyra i denna var lite spännande också. Dödade gångtrafikanter ökar markant 2010, vad hände då?
Min gissning är att då började folk få en smartphone och mp3 spelare i öronen på allvar. Varje dag jag är i trafiken ser man dessa personer som bara går över ett övergångsställe utan att ens titta upp från telefonen och räknar kallt med att alla bilar ska hinna stanna.

Vad det gäller MC-olyckor så är det för många hästkrafter kontra vikt i dessa maskiner och på tok för ovana förare. Du kan gå från att aldrig ha suttit på en hoj ena veckan till att fixa ett körkort på ett par tre veckor med intensivutbildning om du nu får uppkörning och sen susa iväg i 250 km/h helt oskyddad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

1. Kör man hoj dock så personligen är det inga problem att puttra i 40 för min egen del, även om det känns fånigt.
Gäller ju mer eller mindre fri fart utanför inom rimliga gränser (Kör lugnare om man slipper stirra på hastighetsmätaren och lägger sig mellan 60 - 80 på en 70-väg), men inom centrum etc tycker jag det är helt rätt att sänka, just för att kunna sätta dem som kör för fort i stan ännu hårdare..

Edit*

2. En förutsättning är ju dock att man, precis som när det kommer till ett lands gränser, upprätthåller och förstärker lagen i dessa områden genom kontinuerliga kontroller.. Min generation (mitten 90 och framåt) har knappt sett en trafikpolis i mindre städer (<30k), så det är klart att det är enklare att sätta sin egna hastighet då, för det finns ändå ingen som kontrollerar
(Haft körkort sedan 2013, A-kort sedan 2019, aldrig blivit stoppad, varken för överträdelse eller kontroll, och då kör jag rätt mycket)

1. Tycker likadant faktiskt, känns faktiskt bra att bara ta det lugnt. Hatar stress och det är lite därför jag gillar att köra hoj.

2. Har skaffat mig diverse körkort sedan 2015 och kört hoj sedan 2016. Om jag inte minns fel så har jag blivit stannad en enda gång på nykterhetskontroll och det var nog 2017, kör också relativt mycket, bil eller hoj till och från jobbet och sedan många gånger hoj utanför jobbet. Körde väldigt mycket bil i jobbet 2019-2020 och då vart man aldrig kontrollerad heller.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ztenlund:

Nej, du kan inte dra bort 100 personer, eftersom de som hoppar framför tåg inte ingår statistiken över vägtrafikolyckor.

Visst är det fascinerande att man numera exkluderar självmord från statistiken för vägtrafikolyckor. Jag skrev "trafikrelaterade".

Själv trafikerar jag väldigt sällan väg med vajerräcke då jag sett på nära håll vad som kan hända. Kusin vitamin https://femte.se/ sammanfattar det, citat:
"2001 tar mc-kort och dör nästan genast ihop med min motorcykel.
2002 upptäcker att jag kan köra bil med en fot.
2002 upptäcker att jag kan författa med en hand."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/Di...
https://www.trafikverket.se/contentassets/3bcbbdfeef4340c79ca...

Mötesfria vägar är helt enkelt säkrare för alla, inklusive hojåkare.
Finns det bättre lösningar än vajrar? ja såklart.
Men om priset är att det blir mycket färre mötesfria vägar är det såklart inte värt det.

MC är helt enkelt oerhört mycket farligare att köra än bil.
Antalet döda i trafiken minskar år efter år, men MC delen är nästan konstant.
Och merparten av MC olyckor med dödlig utgång är singelolyckor.
D.v.s. folk som inte kan hålla sig kvar på vägen.
Och inte nog med det så i 80% av alla mötesolyckor var MC'n på fel sida av vägen.
I 2/3 av alla dödsolyckor så bedöms hastigheten ha varit över eller mycket över.

Dyster läsning:
https://www.str.se/globalassets/aktuellt/dokument/rapporter/o...
Bonuspoäng om ni kan räkna ut vilken hojtyp som sticker ut i statistiken!
Min teori är att när medelsvenson sätter sig på en hoj så lämnar han kvar nånting viktigt i garaget: omdömet.

Fast att bara se hur många som omkommer mot vajerräcken är kanske inte jätteintressant.

Hur många som krockar med vajerräcke överlever?

Sen är det självklart att trafikverket vill få det att se säkert ut så de slipper göra några åtgärder.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Det är förövrigt ingen MC-åkare som förespråkar att vi ska ta bort mitträcken, men det går att göra dem säkrare med skydd så att det inte går att fastna mellan stolpar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Generellt sett så skulle många trafikanter behöva ta om körkortet om och om igen och uppdatera sig. Särskilt då det gäller hur de ska förhålla sig till cyklister i trafiken. Lämna företräde m.m.

Fast där är det ofta cyklister som inte har en aning om när dem har företräde. Dem tror dem har företräde på varje övergångsställe för gående.
Det är inte ofta en cyklist har företräde framför en bil.
De flesta övergångarna för cyklar är cykelöverfart. Där har INTE cykel företräde vilket alla cyklister tror.
Cyklister har bara företräde på cykelpassage.
Det är skillnad på dem.
Ja jag hatar cyklister i trafiken. Och har inte mycket empati för dem som blir påkörda som cyklar rakt ut i gatan framför bilar för att dem TROR att dem har företräde.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Fast där är det ofta cyklister som inte har en aning om när dem har företräde. Dem tror dem har företräde på varje övergångsställe för gående.
Det är inte ofta en cyklist har företräde framför en bil.
De flesta övergångarna för cyklar är cykelöverfart. Där har INTE cykel företräde vilket alla cyklister tror.
Cyklister har bara företräde på cykelpassage.
Det är skillnad på dem.
Ja jag hatar cyklister i trafiken. Och har inte mycket empati för dem som blir påkörda som cyklar rakt ut i gatan framför bilar för att dem TROR att dem har företräde.

Tror du har blandat ihop begreppen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Förstår inte varför det är så komplicerat. Låt cyklister alltid ha företräde som gångtrafikanter så slipper vi detta.
T ex en cykelpassage vid en rondell och du som bilist ska ur rondellen då ska du lämna företräde, men en annan väg då ska cyklisten lämna företräde även om det verkar vara bilisten som korsar.

Sen har du som bilist en skyldighet att framföra ditt fordon långsamt oavsett passage/överfart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Tror du har blandat ihop begreppen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Förstår inte varför det är så komplicerat. Låt cyklister alltid ha företräde som gångtrafikanter så slipper vi detta.
T ex en cykelpassage vid en rondell och du som bilist ska ur rondellen då ska du lämna företräde, men en annan väg då ska cyklisten lämna företräde även om det verkar vara bilisten som korsar.

Sen har du som bilist en skyldighet att framföra ditt fordon långsamt oavsett passage/överfart.

Ja oftast är det bättre att göra det vettiga än att ha rätt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

@cb99 startade en tråd och försvann utan att ens förklara vad han menade med vissa saker eller?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Sen har du som bilist en skyldighet att framföra ditt fordon långsamt oavsett passage/överfart.

Detsamma gäller även dig som cyklist, bara för att du har företräde så får man inte bara korsa en annan väg utan att du har förvissat dig om att det kan ske utan risk. Om man som gång/cykeltrafikant bara kliver/kör ut i en körbana och tar för givet att korsande trafik skall lämna företräde och det inträffar en olycka då anses du vara vållande och får ta konsekvenserna och det även om du själv blir påkörd...

Att vistas i trafiken kräver ömsesidig respekt från alla trafikanter om man bara hävdar sin egen rätt och anser att andra skall lämna företräde åt en själv så är man en mycket olämplig trafikant oavsett trafikslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tror du har blandat ihop begreppen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Förstår inte varför det är så komplicerat. Låt cyklister alltid ha företräde som gångtrafikanter så slipper vi detta.
T ex en cykelpassage vid en rondell och du som bilist ska ur rondellen då ska du lämna företräde, men en annan väg då ska cyklisten lämna företräde även om det verkar vara bilisten som korsar.

Sen har du som bilist en skyldighet att framföra ditt fordon långsamt oavsett passage/överfart.

Eller så kan gående och cyklister alltid ge bilar företräde. Det är lättare att stanna som cyklist o gående. En bil har bra mycket längre stoppsträcka.
Zebralagen gav fler trafikolyckor än färre som va meningen när den kom.
Dessutom är det bättre för miljön om bilar slipper stanna o starta hela tiden.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Eller så kan gående och cyklister alltid ge bilar företräde. Det är lättare att stanna som cyklist o gående. En bil har bra mycket längre stoppsträcka.
Zebralagen gav fler trafikolyckor än färre som va meningen när den kom.
Dessutom är det bättre för miljön om bilar slipper stanna o starta hela tiden.

Du som förare av ett fordon skall alltid kunna stanna för hinder som kan uppkomma i det området som du kan överblicka framåt, kan du inte stanna innan hindret så kör du helt enkelt för fort oavsett hastighetsgräns och väglag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiinis:

Tror du har blandat ihop begreppen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Förstår inte varför det är så komplicerat. Låt cyklister alltid ha företräde som gångtrafikanter så slipper vi detta.
T ex en cykelpassage vid en rondell och du som bilist ska ur rondellen då ska du lämna företräde, men en annan väg då ska cyklisten lämna företräde även om det verkar vara bilisten som korsar.

Sen har du som bilist en skyldighet att framföra ditt fordon långsamt oavsett passage/överfart.

Skrivet av Lagerlöf:

Ja oftast är det bättre att göra det vettiga än att ha rätt

Problemen kommer när cyklister kommer från bakom buskar eller andra håll där de inte syns på avstånd och sen susar över innan man hinner se dem. Har varit med om det ett par gånger och ska jag då förväntas kunna förutspå alternativ gå ner i krypfart vid varje övergångsställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Detsamma gäller även dig som cyklist, bara för att du har företräde så får man inte bara korsa en annan väg utan att du har förvissat dig om att det kan ske utan risk. Om man som gång/cykeltrafikant bara kliver/kör ut i en körbana och tar för givet att korsande trafik skall lämna företräde och det inträffar en olycka då anses du vara vållande och får ta konsekvenserna och det även om du själv blir påkörd...

Att vistas i trafiken kräver ömsesidig respekt från alla trafikanter om man bara hävdar sin egen rätt och anser att andra skall lämna företräde åt en själv så är man en mycket olämplig trafikant oavsett trafikslag.

Ja absolut, det kunde jag lagt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Problemen kommer när cyklister kommer från bakom buskar eller andra håll där de inte syns på avstånd och sen susar över innan man hinner se dem. Har varit med om det ett par gånger och ska jag då förväntas kunna förutspå alternativ gå ner i krypfart vid varje övergångsställe?

Ja det ska du göra. Kolla länken.

Permalänk
Medlem

Körskolornas priser har alltid varit en debatt.
Men skulle någon sätta sig ner och klura på vad det faktiskt kostar att driva körskola och hur man får det att gå runt så inser man att det inte är så väldigt dyrt.

En körlektion för bil eller MC skulle jag säga ligger mellan 600-1000 kronor per tim i snitt i landet. Mkt handlar ju om var, storstäder är alltid dyrare.
Väg in vilka omkostnader körskolan har och att dom sannolikt inte är fullbokade varje timma på dagen likt en snickare.

Med tanke på vad folk har råd med för bilar eller MC så är nog inte priset för att ta körkort speciellt högt. Slå ut det på en livstid så inser man att det är väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Var fick du detta ifrån?

Hej! Jag är ett levande exempel på detta, jag tog körkort för lätt mc 2008 men jag måste likväl gå deras förbannade riskutbildningar för att få höja min behörighet.
Är det rimligt att jag som kört mc med körkort i 4 år ska ta samma riskutbildning som de som aldrig suttit på en motorcykel?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vad har jag missat? Vilka måste ta ett varv till trots att de har kort?

Hej tex jag som tog lätt mc 2008 måste ta ett helt varv till.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det jag kan tycka är fel och det som jag tror TS menade var att många skolor mjölkar eleverna på körlektioner. Får över på onödiga saker som - om möjligt - du kan göra privat med tex en förälder.
Haft två körskolor där den första sa att jag skulle öva hemma, sen tog jag en paus och fick gå till en annan (för de hade konkat 😋). Den andra mjölkade rejält och var en surgubbe. T ex fick jag backa runt ett hörn tre lektioner. Tröttnade och körde upp privat istället.

Var det med en Goldwing då eller??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Visst är det fascinerande att man numera exkluderar självmord från statistiken för vägtrafikolyckor. Jag skrev "trafikrelaterade".

Själv trafikerar jag väldigt sällan väg med vajerräcke då jag sett på nära håll vad som kan hända. Kusin vitamin https://femte.se/ sammanfattar det, citat:
"2001 tar mc-kort och dör nästan genast ihop med min motorcykel.
2002 upptäcker att jag kan köra bil med en fot.
2002 upptäcker att jag kan författa med en hand."

Det som är spännande är att du försöker skriva ned vägtrafikolyckorna genom att dra av självmord i spårtrafiken, som finns i annan statistik än den du försöker dra av dem ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej! Jag är ett levande exempel på detta, jag tog körkort för lätt mc 2008 men jag måste likväl gå deras förbannade riskutbildningar för att få höja min behörighet.
Är det rimligt att jag som kört mc med körkort i 4 år ska ta samma riskutbildning som de som aldrig suttit på en motorcykel?

Ja för med din taskiga attityd som du ger uttryck för här ovanför så tillhör du kanske den åldersgruppen som anser sig vara en bättre förare än alla andra och därmed tar högre risker i framförandet av sitt fordon även om säkert det finns dom som är betydligt äldre med men som har svårt att inse sina egna begränsningar och tillkortakommanden när det gäller samspelet i trafiken