Permalänk
Medlem

Köksfläktsdjungeln

Hej Sweclockers! Som vanligt när jag inte begriper något söker jag mig till er.

Jag ska byta köksfläkt i min lägenhet och det är viktigt att det är en vägghängd kolfilterfläkt. Har ni tips på sådana?

Tack på förhand!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Avstängd

Råd och rön testar sådant. Hoppa på en provprenumeration på Readly så kan du läsa alla gamla nummer utan kostnad.

Permalänk
Medlem

Franke Tender i kolfilterutförande är en av de bättre kolfilterfläktarna under 10k. De har även andra fläktar med samma högpresterande filter om du inte gillar just denna design.

Skulle föreslå att du beger dig till en Elon-butik (eller möjligen Electrolux Home men de har inte lika vånga varumärken) och ber att få prata med någon som är duktig på kolfilterfläktar. Då får du förhoppningsvis bra hjälp. Att besöka Elgiganten eller Mediamarkt i detta ärende är slöseri med tid...

Kollat med föreningen om du får ha en spiskåpa? Dvs fläkt utan motor som ansluts till kanal, vanligt i lägenheter och ger bättre resultat än många kolfilterfläktar.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Franke 231. Kolfiltret är tvättbart och man kör det i diskmaskinen lite då och då. Funkar bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera IKEAs kolfilterfläktar. Hade det innan, men de filtren är inte tvättbara utan man måste köpa nya filter. När IKEA byter design på fläkten, slutar de sälja de gamla filtren, så man måste byta fläkten. Dessutom blir det snart dyrt att köpa nya filter även om de finns. Tvättbara filter är vida överlägset.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ikeas fläktar är inte särskilt bra och med kolfilter är det som bäst mediokra.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Tack allesammans! Blir nog en från Franke.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.