Nvidia och Mediatek vill ta Geforce RTX till ARM-baserade datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia och Mediatek vill ta Geforce RTX till ARM-baserade datorer

De båda giganterna går samman för att göra en bärbar dator med ARM-processor och ett dedikerat Geforce RTX-grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu händer grejer ska vi få se! Superspännande.

Men jag väntar fortfarande på den som släpper en sockelbar ARM-processor och motsvarande ATX-moderkort, med prestanda liknande Ryzen 5 eller bättre. Vill kunna bygga dator själv även med ARM Dessutom pinsamt om bästa speldatorn för hög FPS visar sig vara en laptop...

Permalänk
Medlem

Vore fantastiskt om det blir av. Någon gång måste det ske även utanför Apples sfär. Heja Mediatek och Nvdia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu händer grejer ska vi få se! Superspännande.

Men jag väntar fortfarande på den som släpper en sockelbar ARM-processor och motsvarande ATX-moderkort, med prestanda liknande Ryzen 5 eller bättre. Vill kunna bygga dator själv även med ARM Dessutom pinsamt om bästa speldatorn för hög FPS visar sig vara en laptop...

Förhoppningsvis kommer det så småningom.

Min gissning är tyvärr att det dröjer ett tag då en stor del av den marknaden är speldatorer, och då måste kompatibiliteten finnas där för att slå igenom. Det finns större efterfrågan av laptop som bara kan köra de grundlaggande programmen, men väldigt energieffektivt.

Permalänk
Snusfri

Och med Microsofts satsningar på WoA så blir det än mer intressant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Som konsument kommer det här ger oss några fördelar?

Permalänk
Medlem

Blir det en chrombook som inte är en chromebook då den inte uppfyller de krav som finns?

Permalänk
Skrivet av THB:

Och med Microsofts satsningar på WoA så blir det än mer intressant.

Tyvärr har MS inte samma focus eller uthållighet som Apple. Men om Linux och Chromium växer på ARM så kanske MS skärper till sig-

Permalänk
Medlem

@Jacob: "och månader efter att Nvidia klargjort sina intentioner att köpa upp ARM"...
Blir spännande att se om det blir av eller faller igenom..!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Förhoppningsvis kommer det så småningom.

Min gissning är tyvärr att det dröjer ett tag då en stor del av den marknaden är speldatorer, och då måste kompatibiliteten finnas där för att slå igenom. Det finns större efterfrågan av laptop som bara kan köra de grundlaggande programmen, men väldigt energieffektivt.

Det är lite av kycklingen och ägget där, vad ska du utveckla dessa spel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Vore fantastiskt om det blir av. Någon gång måste det ske även utanför Apples sfär. Heja Mediatek och Nvdia!

Vill man ha ARM kan man springa ner till Kjell&co och köpa sig en hallonpaj, Apple är ju knappast först med ARM. Men jag förstår att du menar lite mer standard desktops och laptops. Jag är också för.

Permalänk
Medlem

ARM på persondatorer kommer vara exakt som "vilket år tar Linux över desktops".

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Klart att Nvidia gillar ARM och vill att det ska bli ersättaren till x86. De har ju köpt företaget och vill att vi ska gå från ett monopol till ett annat. Förhoppningsvis så sätter konkurrensmyndigheterna stop för det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tuomi:

@Jacob: "och månader efter att Nvidia klargjort sina intentioner att köpa upp ARM"...
Blir spännande att se om det blir av eller faller igenom..!

Verkligen!

Skrivet av GarfieldPower:

ARM på persondatorer kommer vara exakt som "vilket år tar Linux över desktops".

Linux tar över vilket år som helst.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Linux tar över vilket år som helst.

Linux har redan tagit över. En vanlig dag interagerar du förmodligen mycket mer med grejer som kör Linux än med Windows-dito.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pv2b:

Linux har redan tagit över. En vanlig dag interagerar du förmodligen mycket mer med grejer som kör Linux än med Windows-dito.

Ja, jo, nu var det väl inte riktigt det som avsågs.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Yay, 3090 till rpi, here i come!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Klart att Nvidia gillar ARM och vill att det ska bli ersättaren till x86. De har ju köpt företaget och vill att vi ska gå från ett monopol till ett annat. Förhoppningsvis så sätter konkurrensmyndigheterna stop för det.

Det är väl inte riktigt samma sak. x86 har exakt två fullvärdiga licenser och mer blir det nog knappast. ARM kan vem som helst licensiera. Nvidia kommer inte ändra på det, vad jag förstått är det en del av köpe-kontraktet.

Det har ju hänt förut att teknologier som hotas öppnas upp, och det skulle ju kunna vara en framtid för x86 också.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Lite hönan och ägget för early adopters. Kommer finnas exakt noll spel med nativestöd ett bra tag framöver.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

ARM på persondatorer kommer vara exakt som "vilket år tar Linux över desktops".

Smurf!

Somliga gillar att dra väldigt långtgående slutsatser om persondatorns framtid ur att Apple gått från x86 till teknologier de har mycket mer kontroll över och redan lagt avsevärda resurser på att utveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Klart att Nvidia gillar ARM och vill att det ska bli ersättaren till x86. De har ju köpt företaget och vill att vi ska gå från ett monopol till ett annat.

Är det därför Jensen pushade för fördelarna med ARMs öppna affärsmodell i GTC-keynoten häromdan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Lite hönan och ägget för early adopters. Kommer finnas exakt noll spel med nativestöd ett bra tag framöver.

Både Unity och Unreal kan köra samma spel (med lite krångel) på allt från en Androidtelefon till en riktig desktop, alltså både på ARM och på RTX. Även spelen som rullar på Switch körs på ARM, även om det inte är RTX i en Tegra X1.

Jag håller givetvis med om att det kommer ta ett tag för utvecklare att göra arbetet, men spelutvecklare har motorer som kan rulla på både ARM och med RTX-grafik redan.

Jag tror det kommer kan gå mycket snabbare än man normalt hade tänkt sig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag känner lite sisådär över just valet Mediatek, då deras cpuer på de Chromebooks jag sett inte varit något upphetsande alls, men om Nvidia får styra och ställa lite över designen + RTX grafik lär ju Chromebooks få ett skutt framåt i prestanda.
Tycker min chromebook känns mer rapp än min i5 9600k när man är på webben, trots en mycket sämre processor och grafikenhet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Intressanta tider när alla lägger sina ägg i flera korgar.

Nvidia och Mediatek var lite förvånande, när Nvidia har egna ARM som överlag känns bättre än Mediateks motsvarighet.

Samtidigt så har vi Samsung och Amd, där Samsung kommer att använda Radeon. Aningen mer naturligt då Amd la ner sin ARM satsning.

Spännande

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Otäckt med ännu ett steg av ödeläggande av det lilla västvärlden har kvar.
Varken produktion, teknik, patent eller forskning, snart med andra ord, i ännu ett avseende.
Nvidia må vara "amerikanskt" men likt Google verkar dom ty sig till att stärka dom länderna som redan har tagit allt och lite till, från västvärlden.

Med det sagt, kommer det bli intressant att se prestanda i det som komma skall, även om min moral kommer förhindra mig att införskaffa sådan hårdvara.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är lite av kycklingen och ägget där, vad ska du utveckla dessa spel på?

Visst är det lite höna och ägg problem över det. Precis som alla övergångar som bryter bakåtkompabilitet. Men att utveckla spel för ARM går alldeles utmärkt på x86 hårdvara. Det är ju inte direkt så att telefonappar utvecklas på telefoner.
Däremot försvårar det testande en del. Men när det väl finns laptop med ARM är det ändå en rätt bra utgångspunkt för testande.

Permalänk

Två ord optimering och volymer..

Det är väl ganska självklart att en processorarkitektur (x86) framtagen på 70talet gjort för dåtidens persondatorer, statistisk sett inte är den mest optimala processorarkitekturen år 2020 för Ai beräkning på en stort clusterserver i ett datacenter.

X86an har levt så länge p.g.a. flera saker. Dels inlåsningar, men även att volymer genererar pengar där pengar kan användas till forskning och vidareutveckling.

Utan att vara insatt i Arm så har jag svårt att se hur denna arkitektur kan vara helt "perfekt optimerat" för både mobiltelefon, enklaste klienten, till värsta beräkningsklustret på en server samtidigt. Men jag tror ordet volymer har stort betydelse här.
Även om man kan konstruera en arkitektur som är bättre optimerad för Ai beräkning på en server, så utan höga försäljningsvolymer så lär denna prestera sämre än den arkitekturen som säljs till miljarder enheter och pengar bara öses in för forskning.

*edit*
Angående volymer så köper jag en hel del hårdvara riktad för professionell användning. Och min erfarenhet är att konsumentprodukter oftare är bättre på det mesta. Detta för att den extremt stora volym som de säljs i gör att de kan lägga ner mycket tid på att åtgärda fel. Samma sak är det med processorer. En egen arkitektur så får de dra all last själva.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av johanandersson:

Både Unity och Unreal kan köra samma spel (med lite krångel) på allt från en Androidtelefon till en riktig desktop, alltså både på ARM och på RTX. Även spelen som rullar på Switch körs på ARM, även om det inte är RTX i en Tegra X1.

Jag håller givetvis med om att det kommer ta ett tag för utvecklare att göra arbetet, men spelutvecklare har motorer som kan rulla på både ARM och med RTX-grafik redan.

Jag tror det kommer kan gå mycket snabbare än man normalt hade tänkt sig.

Jo Förvisso, man jag tänker att i teorin är det ganska enkelt att porta sina spel till linux eller macos också men "ingen" gör det

Framförallt att det är svårt att se att de skulle göra det preventivt.
Så när du väl ska punga ut 30k för en laptop med RTX 3080 så kanske du kommer att ha ett spel med native-stöd. Eller "alla" spel om du bara valt en vanlig x86-maskin.

Det gäller ju såklart ALLA teknikövergångar. Men om det är mediatek som haft ganska dålig track record, som ensam leverantör för initiativet och det är relativt nära stundande lansering så ställer jag mig skeptisk just här i denna kombo.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo Förvisso, man jag tänker att i teorin är det ganska enkelt att porta sina spel till linux eller macos också men "ingen" gör det

Jag skulle gissa att de flesta utvecklare inte vill supporta det så även ifall det skulle vara relativt enkelt att porta så att göra det bra och med uppföljande support bedöms som ej prisvärt.