Permalänk
Medlem

Prisvärd 55-65 tums TV

Hej, är student och kollar lite efter en 55-65 tums TV, helst så stor som möjligt (65) och undrar om någon billig och prisvärd modell kan rekommenderas. Jag har tills nu haft en Samsung TV från 2012-2013 som hade 3D (en funktion som dock inte användes).

Jag kollar främst på film från 1080P blu rays samt Netflix eller HBO från Apple TV och vill helst ha en bra bild för film.

Har kollat på dessa från Elgiganten ich Mediamarkt:
Samsung 65" TU6905 4K UHD Smart TV UE65TU6905
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/197115/samsung-6...

TCL 65" P610 4K UHD LED Smart TV 65P610
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/189935/tcl-65-p6...

SONY 65" Smart 4K LED-TV KD65X7055BAEP
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-65-smart-4k-led-tv...

Jag skulle helst inte betala mer än 6000-7000kr så budgeten är inte hög. Är de här apparaterna bra eller finns andra i liknande prisklass som är bättre? Tänkte nog köpa på sommarrean.

Funderar också på om en 4K blu ray spelare är bättre att köpa än en vanlig 1080P spelare, även om alla filmer jag har är blu ray 1080P.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr-123:

Hej, är student och kollar lite efter en 55-65 tums TV, helst så stor som möjligt (65) och undrar om någon billig och prisvärd modell kan rekommenderas. Jag har tills nu haft en Samsung TV från 2012-2013 som hade 3D (nåt som dock inte användes).

Jag kollar främst på film från 1080P blu rays samt Netflix eller HBO från Apple TV och vill helst ha en bra bild för film.

Har kollat på dessa från Elgiganten ich Mediamarkt:
Samsung 65" TU6905 4K UHD Smart TV UE65TU6905
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/197115/samsung-6...

TCL 65" P610 4K UHD LED Smart TV 65P610
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/189935/tcl-65-p6...

SONY 65" Smart 4K LED-TV KD65X7055BAEP
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-65-smart-4k-led-tv...

Jag skulle helst inte betala mer än 6000-7000kr så budgeten är inte hög. Är de här apparaterna bra eller finns andra i liknande prisklass som är bättre? Tänkte nog köpa på sommarrean.

Funderar också på om en 4K blu ray spelare är bättre att köpa än en vanlig 1080P spelare, även om alla filmer jag har är blu ray 1080P.

Tacksam för svar!

Ingen TV men Blu ray 4K - Sony UDP - X700, har själv denna modell men checka nätet för problem. Netflix, Youtube + några andra värdelösa förinstallerade appar, går inte att installera fler. 2 HDMI portar Jag har/hade problem att köra Netflix appen med WiFi (combort), kollade på nån serie på Netflix - efter ett par avsnitt sedda å skulle ladda nästa "frös" den, går att köra trådat osså. Kör Netflix/SVT Play (WiFi) på TVappen å funkar kanon.

Undvik Panasonic DP - UP 450 4K spelaren. Bra bild men riktigt lågbudget skrot.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ingen TV men Blu ray 4K - Sony UDP - X700, har själv denna modell men checka nätet för problem. Netflix, Youtube + några andra värdelösa förinstallerade appar, går inte att installera fler. 2 HDMI portar Jag har/hade problem att köra Netflix appen med WiFi (combort), kollade på nån serie på Netflix - efter ett par avsnitt sedda å skulle ladda nästa "frös" den, går att köra trådat osså. Kör Netflix/SVT Play (WiFi) på TVappen å funkar kanon.

Undvik Panasonic DP - UP 450 4K spelaren. Bra bild men riktigt lågbudget skrot.

Kan rekommendera denna starkt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4773484

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Tack men min Sony X700 är i alla fall bättre än min skrot Panasonic DP - UP 450 som vägrade att spela/läsa en ny oöppanad 4K Blu ray film hämtad för några månader sen, testar i Sony:n å inga problem alls. Som sagt bra bild men riktig extra lågbudget skit, ingen "Subtitle" knapp på fjärren, ingen "Display" knanpp, alldeles för lång strömsladd (ironi).

Har en LG 4K 55 tum TV budget utgången modell, mycket nöjd med den men har förnuvarande en Panasonic 4K TX -58HX810E.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ingen TV men Blu ray 4K - Sony UDP - X700, har själv denna modell men checka nätet för problem. Netflix, Youtube + några andra värdelösa förinstallerade appar, går inte att installera fler. 2 HDMI portar Jag har/hade problem att köra Netflix appen med WiFi (combort), kollade på nån serie på Netflix - efter ett par avsnitt sedda å skulle ladda nästa "frös" den, går att köra trådat osså. Kör Netflix/SVT Play (WiFi) på TVappen å funkar kanon.

Undvik Panasonic DP - UP 450 4K spelaren. Bra bild men riktigt lågbudget skrot.

Sony UDP - X700 Låter riktigt bra, men den är nog lite över min prisklass. Försöker hålla mig till under 2000kr for blu ray spelaren så kan du rekommendera en spelare i den prisklassen? Kommer framförallt spela 1080p Blu ray skivor så är en 4K spelare en bra ide eller är en vanlig blu ray spelare tillräckligt, om TV har OK upskalning till 4K. Har i nuläget inga planer på att uppgradera min filmkollektion till UHD så kommer framförallt kolla på 1080p blu ray skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har en LG 4K 55 tum TV budget utgången modell, mycket nöjd med den men har förnuvarande en Panasonic 4K TX -58HX810E.

Skulle du rekommendera LGs lågbudget TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr-123:

Sony UDP - X700 Låter riktigt bra, men den är nog lite över min prisklass. Försöker hålla mig till under 2000kr for blu ray spelaren så kan du rekommendera en spelare i den prisklassen? Kommer framförallt spela 1080p Blu ray skivor så är en 4K spelare en bra ide eller är en vanlig blu ray spelare tillräckligt, om TV har OK upskalning till 4K. Har i nuläget inga planer på att uppgradera min filmkollektion till UHD så kommer framförallt kolla på 1080p blu ray skivor.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Jag köpte denna modell innan jag bytte till X700:an. Den har sjunkit i pris sen jag köpte den på Elgiganten förra året i mars.

Bl.a trådat/WiFi, Bluetooth, uppskalning till 4K, 1st HDMI port (X700:an har 2), Netflix, Youtube + några andra värdelösa förinstallerade appar, tror tillåmed att den har fler appar än X700:an. Går inte att installera fler heller (vad jag vet).

Angående att uppgradera filmsamling till 4K, har mest DVD filmer + några 4K å vanliga Blu ray filmer. Vissa finns inte i 4K av dom DVD filmer jag har.

Senaste köpta 4K "Sagan om ringen" boxen, vilka filmer alltså - ljudet - Dolby Atmos kanon jämfört med dom gamla utgåvorna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Jag köpte denna modell innan jag bytte till X700:an. Den har sjunkit i pris sen jag köpte den på Elgiganten förra året i mars.

Bl.a trådat/WiFi, Bluetooth, uppskalning till 4K, 1st HDMI port (X700:an har 2), Netflix, Youtube + några andra värdelösa förinstallerade appar, tror tillåmed att den har fler appar än X700:an. Går inte att installera fler heller (vad jag vet).

Angående att uppgradera filmsamling till 4K, har mest DVD filmer + några 4K å vanliga Blu ray filmer. Vissa finns inte i 4K av dom DVD filmer jag har.

Senaste köpta 4K "Sagan om ringen" boxen, vilka filmer alltså - ljudet - Dolby Atmos kanon jämfört med dom gamla utgåvorna.

Var inne på Elgiganten idag och tror jag kommer satsa på: Sony 3D Smart Blu-ray spelare BDP-S6700.

Har i nuläget inte råd med att uppgradera några filmer till 4K (har en rätt stor blu ray collection med bland annat Sagan om ringen, Dark Knight trilogin, Gudfadern, GOT etc) så kommer nog att fortsätta med vanliga bli ray tillsvidare. Uppskalnkngen är ju tydligen bra på Sonyn så det lär bli en sådan.

Sen rekommenderade han i affären TU8000 serien från Samsung och tycker bilden ser bra ut så kommer antagligen försöka satsa på en sådan i sommar på rean. Lite osäker på 55 eller 65 tum men 55an verkar rätt stor så det kanske räcker.