Högskoleingenjör + master = Civilingenjör?

Permalänk
Medlem

Högskoleingenjör + master = Civilingenjör?

Hej,

Ja, jag vet att det finns trådar om detta men folk ger så himla olika svar. Men det kanske har ändrat sig med tiden, det är ju trots allt 2021 nu och inte 2010.

Som jag uppfattat det är det en ytterst liten om inte ingen skillnad mellan högskoleingenjör + master och civilingenjör om man ska söka jobb utomlands. Men hur är det i Sverige? Som jag uppfattar det är arbetsgivare så jäkla insatta i just civilingenjörstiteln.

Jag har nog bestämt mig för mitt universitetsval. Jag har tyvärr inte tillräckligt med poäng så jag förväntar mig att jag kommer in på högskoleingenjör datateknik LiU (det är den staden jag bor närmast som erbjuder utbildningen). Jag kommer även med all sannolikhet läsa en master (kanske i AI eller datalogi), antingen på Chalmers eller KTH.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att civilingenjörsprogramen är specifikt utformade medan Master är lite annat, i praktiken är dock skillnaden minimal och jag tror mer det är att folk i Sverige är isf vana vid ordet civilingenjör.

Att komma in på Masterprogrammen är dock inte helt lätt, du tävlar med många utländska studenter och andra om de platser som inte är reserverade för de som går 5-årigt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Civilingenjörer kännar i snitt mer än högskoleingenjörer. När det gäller själva utbildningen, civ.ing program är mer teoretiska, medans hög.ing program är mer konkreta, och gjort för att du ska kunna jobba efter 3 år.
Jag hade samma fråga som du förra år, och valde ett civ.ing program.

Permalänk
Medlem

I utlandet så läser man en bachelor först på tre år och kan sen läsa till mastern på två år. I Sverige brukade "Master of Science" vara 4.5 år men är nu 5 år också. Civil engineer på engelska håller på med byggnader

I Sverige brukade högskoleingenjörutb vara mer hands-on /praktiskt medans civilingenjörutb är mer teoretiskt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Ja, jag vet att det finns trådar om detta men folk ger så himla olika svar. Men det kanske har ändrat sig med tiden, det är ju trots allt 2021 nu och inte 2010.

Som jag uppfattat det är det en ytterst liten om inte ingen skillnad mellan högskoleingenjör + master och civilingenjör om man ska söka jobb utomlands. Men hur är det i Sverige? Som jag uppfattar det är arbetsgivare så jäkla insatta i just civilingenjörstiteln.

Jag har nog bestämt mig för mitt universitetsval. Jag har tyvärr inte tillräckligt med poäng så jag förväntar mig att jag kommer in på högskoleingenjör datateknik LiU (det är den staden jag bor närmast som erbjuder utbildningen). Jag kommer även med all sannolikhet läsa en master (kanske i AI eller datalogi), antingen på Chalmers eller KTH.

Som civilingenjör har jag själv inte hört att folk skulle sållas bort för att de har en högskoleingenjörsutbildning + master istället för en civilingenjörsutbildning. Eftersom jobbannonser är så amerikaniserade numera delvis p.g.a. LinkedIn så är min uppfattning att det görs allt mindre skillnad på de två utan ofta är annonserna på engelska och då efterfrågas just en master. Hur har du fått den uppfattningen?

Skrivet av Ferrat:

Skillnaden är att civilingenjörsprogramen är specifikt utformade medan Master är lite annat, i praktiken är dock skillnaden minimal och jag tror mer det är att folk i Sverige är isf vana vid ordet civilingenjör.

Att komma in på Masterprogrammen är dock inte helt lätt, du tävlar med många utländska studenter och andra om de platser som inte är reserverade för de som går 5-årigt.

Förstår inte riktigt vad du menar med ditt första påstående? Ett masterprogram ingår i en Civilingenjörsutbildning och samma msaterprogram kan läsas av både studenter på civilingenjörsprogrammet och högskoleingenjörer som antagits till det. Det är alltså ingen skillnad vad gäller mastern utan skillnaden ligger i kandidatutbildningen som t.ex. innehåller mer matematik för civilingenjörer.

Permalänk
Medlem

Jag är själv civilingenjör och kan komma på några mindre nackdelar med att läsa högskoleingenjör + master istället för civ.ing:

- Du måste troligen avsluta grundutbildningen först för att kunna börja en master. Civilingenjörer kan ofta börja mastern även om man har en kurs eller två som släpar.

- Som nämnt ovan är du inte garanterad en masterplats.

- Civilingenjörsutbildningar har ofta mycket större fokus på matematik i grundutbildningen än utbildningar för högskoleingenjör. Läser du en master med mycket teori kanske det blir tuffare än för civ.ing-studenterna

Med det sagt så tror jag absolut inte att det är någon skillnad när du väl är färdig. Nästan alla juniora jobbannonser jag läst i min bransch frågar efter "Master's degree or bachelor's degree + relevant work experience". De är skrivna på engelska och nämner inte ens den svenska titeln civilingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag är själv civilingenjör och kan komma på några mindre nackdelar med att läsa högskoleingenjör + master istället för civ.ing:

- Du måste troligen avsluta grundutbildningen först för att kunna börja en master. Civilingenjörer kan ofta börja mastern även om man har en kurs eller två som släpar.

- Som nämnt ovan är du inte garanterad en masterplats.

- Civilingenjörsutbildningar har ofta mycket större fokus på matematik i grundutbildningen än utbildningar för högskoleingenjör. Läser du en master med mycket teori kanske det blir tuffare än för civ.ing-studenterna

Med det sagt så tror jag absolut inte att det är någon skillnad när du väl är färdig. Nästan alla juniora jobbannonser jag läst i min bransch frågar efter "Master's degree or bachelor's degree + relevant work experience". De är skrivna på engelska och nämner inte ens den svenska titeln civilingenjör.

Kan bara instämma med nackdelarna ovan. En till punkt jag kan nämna är att om du är ute efter en chefsposition i framtiden så kan en civilingenjörsexamen väga tyngre än högskoleinngenjör + master.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Ja, jag vet att det finns trådar om detta men folk ger så himla olika svar. Men det kanske har ändrat sig med tiden, det är ju trots allt 2021 nu och inte 2010.

Som jag uppfattat det är det en ytterst liten om inte ingen skillnad mellan högskoleingenjör + master och civilingenjör om man ska söka jobb utomlands. Men hur är det i Sverige? Som jag uppfattar det är arbetsgivare så jäkla insatta i just civilingenjörstiteln.

Jag har nog bestämt mig för mitt universitetsval. Jag har tyvärr inte tillräckligt med poäng så jag förväntar mig att jag kommer in på högskoleingenjör datateknik LiU (det är den staden jag bor närmast som erbjuder utbildningen). Jag kommer även med all sannolikhet läsa en master (kanske i AI eller datalogi), antingen på Chalmers eller KTH.

Högskoleingenjör + Master är inte samma sak som Civilingenjör. För att få kalla dig Civilingenjör så behövs det att programmet är utformat för detta.

På skolorna som har Högskoleingenjör + Civilingenjör så brukar det oftast gå att komplettera för att få kalla sig civilingenjör om man väljer att gå en master. Om det går att komplettera så att man får kalla sig Civilingenjör om man går kandidat på en skola och master på en annan vågar jag inte svara på.

Master + kandidat är normen i resten av EU och Civilingenjörsprogram i Sverige är just en teoretiskt grundad kandidat och en master för att följa Bologna-ackordet. Du går samma mastersprogram som de som skulle komma från Högskoleingenjörsprogrammen. (I Brasilien så är en kandidatingenjörsutbildning 5 år lång så utbildningarna utanför EU är inte garanterat uppbyggda på samma sätt).

Jag gjorde resan Högskoleingenjör + Master och det enda som egentligen är tråkigt är mentaliteten hos många som går Civilingenjörsprogrammen anser att Högskoleingenjör är slackers och sämre. Det är ju säkert inte normen på många skolor men detta upplevde jag på Chalmers tyvärr.

Jag har ingen ambition att komplettera för att få kalla mig Civilingenjör då skillnaden är marginell. Om en arbetsgivare väljer en "Civilingenjör" över en "Mastersingenjör" på grund av titeln så ser jag det bara som ett sanitetstecken att jag troligen inte vill jobba för denna arbetsgivare om petitesser är av vikt.

Idag jobbar jag hos en arbetsgivare som norm inte anställer högskoleingenjörer utan bara Civilingenjörer. Att jag "bara" titulerar mig Mastersingenjör är inga konstigheter.

Lycka till med utbildningen!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Förstår inte riktigt vad du menar med ditt första påstående? Ett masterprogram ingår i en Civilingenjörsutbildning och samma msaterprogram kan läsas av både studenter på civilingenjörsprogrammet och högskoleingenjörer som antagits till det. Det är alltså ingen skillnad vad gäller mastern utan skillnaden ligger i kandidatutbildningen som t.ex. innehåller mer matematik för civilingenjörer.

Ja och att ta en Civilingenjör innebär att ta en Master men att ta en Master innebär inte att ta en Civilingenjör dvs
Civilingenjör != Master

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Litet sidospår, men tycker det är intressant med människor säger att de jobbar som civilingenjör. Ungefär lika intetsägande som nån skulle säga att de jobbar som "tagit studenten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Ja, jag vet att det finns trådar om detta men folk ger så himla olika svar. Men det kanske har ändrat sig med tiden, det är ju trots allt 2021 nu och inte 2010.

Som jag uppfattat det är det en ytterst liten om inte ingen skillnad mellan högskoleingenjör + master och civilingenjör om man ska söka jobb utomlands. Men hur är det i Sverige? Som jag uppfattar det är arbetsgivare så jäkla insatta i just civilingenjörstiteln.

Jag har nog bestämt mig för mitt universitetsval. Jag har tyvärr inte tillräckligt med poäng så jag förväntar mig att jag kommer in på högskoleingenjör datateknik LiU (det är den staden jag bor närmast som erbjuder utbildningen). Jag kommer även med all sannolikhet läsa en master (kanske i AI eller datalogi), antingen på Chalmers eller KTH.

Civilingenjör är ett eget examina som kallas MSc.E. på internationell plan, Master of Science in Engineering.

Det beror på vilken branch du söker till och vilka arbetsgivare. Vissa arbetsgivare vill ha civilingenjörer specifikt, vissa vill ha "motsvarande" utbildning.

Kommer du in på högskoleingenjör datateknik bör du utan problem kunna läsa en masters som ger dig en civ.ing. examen också, tala med syv-en sen när du kommit in.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Litet sidospår, men tycker det är intressant med människor säger att de jobbar som civilingenjör. Ungefär lika intetsägande som nån skulle säga att de jobbar som "tagit studenten".

Jag brukar säga att jag jobbar som "civilingenjör i elektronikbranschen" när folk frågar eftersom min riktiga titel nog inte säger så mycket för någon som inte är insatt.

Permalänk
Medlem

Som nämnts är det värt att kolla upp hur svårt det är att komma in på de masterutbildningarna du är sugen på. Kan tänka mig att det är stor konkurrens för masterprogrammen på Chalmers och KTH.

Permalänk
Medlem

Kan ge exempel på vad du tävlar mot, KTH hade HT2017; 15602 sökande till sina 54 Master program och tog in ungefär 15% av dem dvs runt 2300-2400 personer.
Jag tror detta är utanför programstudenter men ja det är inte helt lätt att komma in på Master, ska du in på ett data eller elektro kopplat blir det troligen fler sökande per plats då det är dit de flesta från utlandet söker sig på KTH.
Däremot om du kommer in på Högskoleingenjör, snacka direkt med SYV så om någon hoppar efter år ett kan du med lite tur beredas plats.

Ska tillägga att det inte är något fel på LiU, ett antal av de som undervisar på KTH har läst där och två jag plugga med bytte dit efter år ett av olika anledningar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja och att ta en Civilingenjör innebär att ta en Master men att ta en Master innebär inte att ta en Civilingenjör dvs
Civilingenjör != Master

Absolut, det jag inte förstod i ditt påstående var "medan Master är lite annat" vilket jag tolkade som att du menade att masterutbildningen skiljer sig i ett civilingenjörsprogram jämfört med om man läser en master efter sin högskoleinjengörsutbildning. Verkar som att jag missförstod dig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Absolut, det jag inte förstod i ditt påstående var "medan Master är lite annat" vilket jag tolkade som att du menade att masterutbildningen skiljer sig i ett civilingenjörsprogram jämfört med om man läser en master efter sin högskoleinjengörsutbildning. Verkar som att jag missförstod dig.

Frågan jag besvara var i titeln på tråden, om Civilingenjör var samma som att ta en Master när man har en Högskoleingenjör.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Litet sidospår, men tycker det är intressant med människor säger att de jobbar som civilingenjör. Ungefär lika intetsägande som nån skulle säga att de jobbar som "tagit studenten".

Min fru vet fortfarande inte riktigt vad jag jobbar med. Är konstruktör med betonginriktning.