Wi-Fi kopplar ifrån flera gånger per dag

Permalänk
Medlem

Wi-Fi kopplar ifrån flera gånger per dag

Hej!

Ny här och ganska desperat.

Arbetar som många andra hemifrån och är beroende utav en stadig internetuppkoppling dagligen.
Har fungerat felfritt senaste året men de senaste veckorna har Wi-Fi-anslutningen varit riktigt svajjig.

Samtliga enheter (PC, mobiltelefon, ipad) kopplar ifrån och under inställningar > wifi står det "ingen internetuppkoppling" under wifi-namnet.
I arbetet är jag uppkopplad mot VPN som också då kopplar ifrån.

Har varit i kontakt med fiberleverantören som inte hittar några fel, internetleverantören kräver att man är utan uppkoppling upp emot 24h för att felsöka, vilket jag inte har möjlighet till.

Routern jag använder har 3-4 år på nacken, dual-band, det är båda alternativen som är svajjiga.
Fabrikat TP-Link, osäker på modell.

Det jag vill kolla med er som är mer kunniga, finns det någon inställning eller liknande, eller behöver jag rent av köpa en ny router?
Jag har ingen kunskap alls på området men behöver ha uppkoppling dagligen.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Forumledare

@grothes1: Det är svårt att säga vad det kan bero på utan att veta exakt modell på routern, men det jag skulle testat är att låsa kanalerna på båda banden till något som alla enheter oavsett ålder (nåja) kan hantera.

Sen kan det vara bra att kolla om där finns någon ny firmware till routern, eventuellt återställa hela routern och konfigurera på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@grothes1: Det är svårt att säga vad det kan bero på utan att veta exakt modell på routern, men det jag skulle testat är att låsa kanalerna på båda banden till något som alla enheter oavsett ålder (nåja) kan hantera.

Sen kan det vara bra att kolla om där finns någon ny firmware till routern, eventuellt återställa hela routern och konfigurera på nytt.

Hej, tack för ditt svar.

Modellen är TP-Link Archer C50.

Permalänk
Medlem

Här är länk till firmware: Länk till firmware

OBS!!! Detta är för V.6 av routern.

Kolla på din router vilken version det är och välj på sidan högst upp rätt version så ser du om du kan ladda ner något nytt firmware.