Huawei: "Vi lanserar 6G år 2030 – 50 gånger snabbare än 5G"

Permalänk
Medlem

Haha men seriöst, i vilka lägen behövs så höga hasigheter?
När man vill göra backups av extrema mängder data? Ja jo då vill man ha höga hastigheter.. men det gör man inte via mobilnäten!
Jag ser inte ens behovet av 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Haha men seriöst, i vilka lägen behövs så höga hasigheter?
När man vill göra backups av extrema mängder data? Ja jo då vill man ha höga hastigheter.. men det gör man inte via mobilnäten!
Jag ser inte ens behovet av 5G.

Jag tror det är bra om man tänker lite utanför enbart sina egna behov. För att nämna en annan applikation bara som exempel så kan vi nämna självkörande fordon av alla de slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är lustigt (eller skrämmande) att folk som är på ett datorteknikforum kan så lite om teknik. Radiovågor i de frekvenser som används är totalt ofarliga så länge vi inte snackar om flera hundratals watt per kubikmeter och då pratar vi om uppvärmingseffekten (lex mikrovågsugn).

Jag är radioingenjör och utvecklar dessa produkter och skulle de vara skadliga skulle folk på mitt jobb ramla av i tid och otid vilket de ej gör. Vi har ingen som helst överdödlighet, snarare tvärtom då högutbildade i genomsnitt tar bättre hand om sina kroppar.
Jag sitter med 6 basstationer någon meter ifrån mig i mitt labb på 50 kvadratmeter. Jag har allt från 3G till 5G i labbet och de pumpar ut 3kW när grejerna snurrar på för fullt. Det är garanterat många magnituder högre effekt i luften där än vad vanliga människor blir utsatta för.

3kW signaleffekt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Haha men seriöst, i vilka lägen behövs så höga hasigheter?
När man vill göra backups av extrema mängder data? Ja jo då vill man ha höga hastigheter.. men det gör man inte via mobilnäten!
Jag ser inte ens behovet av 5G.

Tur att de som jobbar med det vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag tror det är bra om man tänker lite utanför enbart sina egna behov. För att nämna en annan applikation bara som exempel så kan vi nämna självkörande fordon av alla de slag.

Hmm okej, självkörande fordon.
I vilket läge skulle ett självkörande fordon ha behov av denna mängd bandbredd?

Du kan inte påstå att jag inte tänkte utanför mitt egna behov när jag hänvisar till att backuper av stora mängder data har behov av stor mängd bandbredd för att få ned tiden som överföringen tar. Men detta är inte något som man använder mobilt bredband för. Skulle vara intressant att veta om det finns något område där behovet av så hög bandbredd finns. Jag är personligen inte emot 5G/6G etc etc jag ser bara inte vart behovet för tekniken finns.

Permalänk
Medlem

Bandbredd och latens som är låg lär vara viktigt för en sådan applikation som exempel. Allehanda kameror och radar och annat som kommer skicka data och ta emot data. (Drönare, lastbilar, flyg, bilar, en gruvborrmaskin som sköts från ytan etc)

En annan är väl en robot som utför en operation från Tokyo där en expert finns på plats på en patient i Sverige. Då lär 8k video med superlåg latens behövas för att styra instrument och se klokt. Visst det kan ju lika gärna ha fiber kan man säga då men det blir inte smidigt och möjligt att dra fiber överallt.

Men har du redan bestämt dig för att det inte behövs så lär inte jag kunna övertyga dig. Om tekniken ska avstanna när du tycker det är lagom så kunde vi ju lika gärna stannat på 2G och 486:or ? Eller varför inte på 3G och 32nm cpus enbart ? För mer behövs ju liksom inte ? Eller vad anser du vara lagom så vi kan pausa utvecklingen då ?

Fanns det någon som tyckte vi behövde 3090s med 24gb minne och 10 000 kärnor för 20 år sedan ? Varför utvecklade vi det ? 640x480 i 16 färger var ju helt okay.

Permalänk
Medlem

Många som behöver foliehattar, det här måste vara enda situationen där de faktiskt gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag är radioingenjör och utvecklar dessa produkter

Har då en fråga till dig:

Varför måste 5G och troligtvis även kommande 6G nät installeras tätare än t.ex. 2G/3G/4G nät? För mig känns det inte som någon utveckling utan snarare ett sätt att lösa ett problem istället för att utveckla något nytt på riktigt.

Mvh Nyfiken

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har då en fråga till dig:

Varför måste 5G och troligtvis även kommande 6G nät installeras tätare än t.ex. 2G/3G/4G nät? För mig känns det inte som någon utveckling utan snarare ett sätt att lösa ett problem istället för att utveckla något nytt på riktigt.

Mvh Nyfiken

5G är inte EN frekvens utan en samling tekniker som kan användas i olika frekvensområden, behöver inte byggas tätare än 4G om man inte är ute efter att använda dom högre frekvenserna. Bor du i en by som täcks av en mast idag så kommer det förmodligen inte att byggas fler om inte invånarantalet ökar kraftigt.

Hög frekvens möjliggör hög bandbredd men hög frekvens har kortare räckvidd. Detta är en fysikalisk begränsning.
Vad skulle din vison om "något nytt" vara som trumfar högre bandbredd och kapacitet till lägre latens?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Hmm okej, självkörande fordon.
I vilket läge skulle ett självkörande fordon ha behov av denna mängd bandbredd?

Du kan inte påstå att jag inte tänkte utanför mitt egna behov när jag hänvisar till att backuper av stora mängder data har behov av stor mängd bandbredd för att få ned tiden som överföringen tar. Men detta är inte något som man använder mobilt bredband för. Skulle vara intressant att veta om det finns något område där behovet av så hög bandbredd finns. Jag är personligen inte emot 5G/6G etc etc jag ser bara inte vart behovet för tekniken finns.

Jag fascineras alltid av fantasilösheten i dessa argument. Kommer ihåg en diskussion med en kollega som tyckte att gränsen var nådd på GPU-sidan ca 2001.

Tillbaka till självkörande fordon. Ta sensordata som behöver koordineras mellan fordon eller analyseras av supekomplexa datorer. Flera närliggande fordon är utrustade med sensorer som tillsammans kan ge en extremt bra bild av faror i närheten, allt från vilt till barn som springer över en motorväg, skador på vägunderlag, hinder på vägbanan etc. Seriekrockar skulle kunna vara ett minne blott. Tänk om en lastbilschaufför får en stroke eller bara rätt och slätt somnar. Mängden data vi kan skicka i realtid avgör systemens möjligheter att minska skador på såväl person som egendom.

Ett konkret exempel, ett fordon kommer fram till att det kommer destrueras om en halv sekund, för att för framtiden kunna analysera datat behöver hela fordonets internminne (och kanske mer därtill) hinna skickas på mindre än 0,5 sekunder. Dels hjälper det till med utredning, dels kan det förhindra liknande olyckor i framtiden.

Ett annat, sökardrönare efter försvunna personer kan använda mobilnätet och blir inte beroende av en operatör på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Bandbredd och latens som är låg lär vara viktigt för en sådan applikation som exempel. Allehanda kameror och radar och annat som kommer skicka data och ta emot data. (Drönare, lastbilar, flyg, bilar, en gruvborrmaskin som sköts från ytan etc)

En annan är väl en robot som utför en operation från Tokyo där en expert finns på plats på en patient i Sverige. Då lär 8k video med superlåg latens behövas för att styra instrument och se klokt. Visst det kan ju lika gärna ha fiber kan man säga då men det blir inte smidigt och möjligt att dra fiber överallt.

Men har du redan bestämt dig för att det inte behövs så lär inte jag kunna övertyga dig. Om tekniken ska avstanna när du tycker det är lagom så kunde vi ju lika gärna stannat på 2G och 486:or ? Eller varför inte på 3G och 32nm cpus enbart ? För mer behövs ju liksom inte ? Eller vad anser du vara lagom så vi kan pausa utvecklingen då ?

Fanns det någon som tyckte vi behövde 3090s med 24gb minne och 10 000 kärnor för 20 år sedan ? Varför utvecklade vi det ? 640x480 i 16 färger var ju helt okay.

Som jag skrev så är jag inte emot utvecklingen men jag såg bara inte nyttan med den då jag personligen anser att mobilt nätverk inte är något som vi kanske skall basera känslig trafik över så som exempelvis en operation via robot där experten sitter på andra sidan världen, där måste man ha en uppkoppling som absolut inte får ha några som helst avbrott under själva operationen då det kan avgöra om personen överlever eller dör.

Men det finns säkert områden som det kan vara bra, jag ser bara just nu inte vilka det skulle vara. iofs som redunant uppkoppling för företag, där kan det säkert vara av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag fascineras alltid av fantasilösheten i dessa argument. Kommer ihåg en diskussion med en kollega som tyckte att gränsen var nådd på GPU-sidan ca 2001.

Tillbaka till självkörande fordon. Ta sensordata som behöver koordineras mellan fordon eller analyseras av supekomplexa datorer. Flera närliggande fordon är utrustade med sensorer som tillsammans kan ge en extremt bra bild av faror i närheten, allt från vilt till barn som springer över en motorväg, skador på vägunderlag, hinder på vägbanan etc. Seriekrockar skulle kunna vara ett minne blott. Tänk om en lastbilschaufför får en stroke eller bara rätt och slätt somnar. Mängden data vi kan skicka i realtid avgör systemens möjligheter att minska skador på såväl person som egendom.

Ett konkret exempel, ett fordon kommer fram till att det kommer destrueras om en halv sekund, för att för framtiden kunna analysera datat behöver hela fordonets internminne (och kanske mer därtill) hinna skickas på mindre än 0,5 sekunder. Dels hjälper det till med utredning, dels kan det förhindra liknande olyckor i framtiden.

Ett annat, sökardrönare efter försvunna personer kan använda mobilnätet och blir inte beroende av en operatör på plats.

Jag ser inte anledningen till ditt sätt att bemöta mig men okej.
Dock tack för exemplet, är villig att hålla med. I ett sådant läge kan den typen av bandbredd behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Jag ser inte anledningen till ditt sätt att bemöta mig men okej.
Dock tack för exemplet, är villig att hålla med. I ett sådant läge kan den typen av bandbredd behövas.

Sorry, onödigt otrevligt, det är bara ett så återkommande fenomen. Ingen teknik har nått färdigstatus. Samma diskussion med antal pixlar ögat kan se, här kanske vi ligger nära, jag kan ändå se behov av mångfalt högre upplösningar än dagens, kanske stora displayer man kan gå nära för att se mer detaljer, ja min fantasi sätter gränser här. Bandbredd är dock en bristvara i alla led delvis pga bildskärmars ökande upplösning, sensorers ökade hastighet och upplösning etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Ja alltså ibland har man otur, täckningen kan inte vara "bra" överallt, dom pengarna vill ingen lägga ut.
En extern antenn på ex hustaket kan dock göra ganska mycket på dom där 2Mbit.
Vi har sjukt flyt i stugan som ligger ~3 mil från närmsta samhälle i södra lappland, 1km att gå från närmsta grusväg, men får ändå ut 40Mbit, utanför turistsäsong då. Här kommer 5G att hjälpa, då fler samtidiga användare kan få högre kapacitet.

Sen skiljer operatörer stort mellan platser. Här hemma i lägenheten fick jag 20Mbit på tele2, 200 på telia.
Och ja, dålig täckning äter ström som inget annat då uteffekten skruvas upp max för att upprätthålla kontakt.

Mjo sant, men då har jag haft otur på alla dom 4-5 ställen jag frekventerar.
En riktantenn hjälper ju tyvärr inte mobilen.

Jag har börjat kolla på en "förstärkare" men verkar en djungel, både att hitta nått som funkar, licensplikt etc.

Där jag har problem nu så har jag nästan exakt samma täckning på både Tre, Telia och Tele2, förmodligen för dom alla har sin utrustning i samma mast, det finns bara 2 master på flera kilometer.

Jag bryr mig egentligen inte om datahastighet (har fiber i kåken), men just att den ligger och drainar batteriet är värdelöst, man borde utveckla en teknik där "ALLT" kan gå över WIFI vid dålig täckning.

Skälet till att jag inte tror att 5G kommer hjälpa här, är ju för att det kommer vara för dålig täckning(?). Har man 1 stapel 4G så lär ju en 5G-antenn i samma mast inte nå fram öht.

Sen förstår jag att det inte är bra överallt, men deras täckningskartor är ju helt värdelösa, på gränsen till lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

5G är inte EN frekvens utan en samling tekniker som kan användas i olika frekvensområden, behöver inte byggas tätare än 4G om man inte är ute efter att använda dom högre frekvenserna. Bor du i en by som täcks av en mast idag så kommer det förmodligen inte att byggas fler om inte invånarantalet ökar kraftigt.

Hög frekvens möjliggör hög bandbredd men hög frekvens har kortare räckvidd. Detta är en fysikalisk begränsning.
Vad skulle din vison om "något nytt" vara som trumfar högre bandbredd och kapacitet till lägre latens?

Tack för förklaringen.

Min vision ligger i linje med att man skulle uppfinna en pryl som ger mer energi än vad man matar prylen med, men det känns som att det är lite för mycket begärt i skrivande stund .

Men eftersom jag är varken matematiker eller fysiker så kan jag inte uppfinna lösningen åt dig gällande radio.

Kolla om Du kan koka ihop något med osynligt ljus som går igenom fast materiel och som man kan spridas 360 från en mast eller en apparat högre upp i skyarna.

Bara för att en hel flock blandras-apor som lärt sig gå upprätt påstår att något inte går betyder inte att det inte går.

Hela idén med forskning är att bryta barriärer istället för att följa "begränsningar".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Nu är vi inne på scifi spåret, intressant absolut men kanske inget att hoppas på kortsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Nu är vi inne på scifi spåret, intressant absolut men kanske inget att hoppas på kortsiktigt.

En del av det som är tillgängligt för gemene man idag har varit Sci-Fi en gång i tiden .
Allt är frågan om just tid. Och en del kapital.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Och räckvidden blir som Wi-Fi eller?

Plot twist: 6G är trådat, enbart.