Jag fascineras alltid av fantasilösheten i dessa argument. Kommer ihåg en diskussion med en kollega som tyckte att gränsen var nådd på GPU-sidan ca 2001.
Tillbaka till självkörande fordon. Ta sensordata som behöver koordineras mellan fordon eller analyseras av supekomplexa datorer. Flera närliggande fordon är utrustade med sensorer som tillsammans kan ge en extremt bra bild av faror i närheten, allt från vilt till barn som springer över en motorväg, skador på vägunderlag, hinder på vägbanan etc. Seriekrockar skulle kunna vara ett minne blott. Tänk om en lastbilschaufför får en stroke eller bara rätt och slätt somnar. Mängden data vi kan skicka i realtid avgör systemens möjligheter att minska skador på såväl person som egendom.
Ett konkret exempel, ett fordon kommer fram till att det kommer destrueras om en halv sekund, för att för framtiden kunna analysera datat behöver hela fordonets internminne (och kanske mer därtill) hinna skickas på mindre än 0,5 sekunder. Dels hjälper det till med utredning, dels kan det förhindra liknande olyckor i framtiden.
Ett annat, sökardrönare efter försvunna personer kan använda mobilnätet och blir inte beroende av en operatör på plats.