Spelmotorn Unity får stöd för Nvidia DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Antingen skruvar man ner alla inställningar och spelar 8K upplösning utan några effekter i 20-30fps så allt ser ut som ett högupplöst Nintendo 64-spel, eller så kör man DLSS med allt ögongodis på och njuter av hög framerate samtidigt.

Jag vet inte vad alternativen är om man inte gillar DLSS? Skruva ner inställningarna för att köra native men redan då ser det mycket mycket värre ut än DLSS. Man kan ju såklart köra maxa allt utan DLSS men till hög fps kostnad.

🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag vet inte vad alternativen är om man inte gillar DLSS? Skruva ner inställningarna för att köra native men redan då ser det mycket mycket värre ut än DLSS. Man kan ju såklart köra maxa allt utan DLSS men till hög fps kostnad.

🙄

Själv så mår jag nästan illa under 100fps ärligt talat, men om DLSS inte är ett alternativ så går jag hellre ner till 1080P än att börja sänka grafikinställningarna i 1440P

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Skratta du. DLSS är en fantastisk teknologi för de flesta av oss.

Hahahahahahahah!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Jag vet inte vad alternativen är om man inte gillar DLSS? Skruva ner inställningarna för att köra native men redan då ser det mycket mycket värre ut än DLSS. Man kan ju såklart köra maxa allt utan DLSS men till hög fps kostnad.

🙄

Vad sägs om att inte slösa 40% diespace på skräp som DLSS så att man kan få lite fin prestanda native?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag vet inte vad alternativen är om man inte gillar DLSS? Skruva ner inställningarna för att köra native men redan då ser det mycket mycket värre ut än DLSS. Man kan ju såklart köra maxa allt utan DLSS men till hög fps kostnad.

🙄

Man behöver ju inte köra native om man ska vara sån, men skärpan kommer alltid vara som bäst vid native så det beror ju på vad för spel man spelar. DLSS är ju en uppskalningsteknik som är maskininlärnings-stödd, men det finns ju annan uppskalning också. Grejen är ju att skärpan kanske inte är lika bra med de gamla hederliga metoderna som med senaste versionerna av DLSS, men det är ju fortfarande ett alternativ om man vill få schysst FPS samtidigt som grafikinställningarna är schyssta.

Ni som kör DLSS, hur stor skillnad tycker ni det gör mot att helt enkelt dra ner renderingsupplösningen och bara köra vanlig uppskalning resp. native upplösning?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det här är stort. Speciellt om nya versionen av Switch får DLSS stöd då många spel på den plattformen är byggda i unity.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av The Kristoffer:

Hahahahahahahah!

Har du provat DLSS själv? och då menar jag inte stillbilder på YT som zoomar in 1000x på ett objekt för att hitta något fel, utan faktiskt spelat med DLSS igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Har du provat DLSS själv? och då menar jag inte stillbilder på YT som zoomar in 1000x på ett objekt för att hitta något fel, utan faktiskt spelat med DLSS igång?

Känns som de flesta som gnäller på DLSS har en dålig erfarenhet och baserar åsikterna på de eller så har man aldrig testat å bestämt sig för att de är värdelöst. Jag spelar med DLSS i flera titlar och har svårt å förstå kritikken. Framförallt så lyfter de ju svagare kort till nya nivåer.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Skratta du. DLSS är en fantastisk teknologi för de flesta av oss.

kul för er, jag ser fan ingen skillnad när de visade "lego bitarna"..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av WDac:

kul för er, jag ser fan ingen skillnad när de visade "lego bitarna"..

Om du inte gör det så har du ju "vunnit" så att säga. Då verkar DLSS vara något för dig

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Känns som de flesta som gnäller på DLSS har en dålig erfarenhet och baserar åsikterna på de eller så har man aldrig testat å bestämt sig för att de är värdelöst. Jag spelar med DLSS i flera titlar och har svårt å förstå kritikken. Framförallt så lyfter de ju svagare kort till nya nivåer.

Sitter själv på ett 2080ti och jag slår oftast igång DLSS på de titlar det finns bara för att kolla om jag ens ser någon skillnad. Ofta ser man ingen skillnad och då känns det ju otroligt dumt att inte ha DLSS aktiverat när man kan vinna 20+ FPS på det.

Sen brukar jag oftast inte gå runt och kolla på detaljerna när jag spelar.. så länge det flyter bra och ser snyggt ut är jag nöjd. Så ja, jag håller med dig, de flesta som gnäller på DLSS verkar inte ens ha testat det. Känns ju också dumt att gnälla på en funktion som man inte behöver använda om man inte vill.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av wooprat:

Sitter själv på ett 2080ti och jag slår oftast igång DLSS på de titlar det finns bara för att kolla om jag ens ser någon skillnad. Ofta ser man ingen skillnad och då känns det ju otroligt dumt att inte ha DLSS aktiverat när man kan vinna 20+ FPS på det.

Sen brukar jag oftast inte gå runt och kolla på detaljerna när jag spelar.. så länge det flyter bra och ser snyggt ut är jag nöjd. Så ja, jag håller med dig, de flesta som gnäller på DLSS verkar inte ens ha testat det. Känns ju också dumt att gnälla på en funktion som man inte behöver använda om man inte vill.

Jag tycker @The Kristoffer hade en legitim vinkel att t.ex. tensor-kärnorna tar en icke obetydlig del die-space i bruk (nu skulle jag vilja påstå att de mest aktuella rönen är att det rör sig om ~10-15%, eller ~20-25% om man räknar in RT som "skräpet" - och givetvis skulle det inte på långa vägar motsvara en procentuell likvärdig prestandaförbättring om man vigde det åt CUDA-kärnor istället).

Men legitimt som i form av att kretsytan hade kunnat användas till annat.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Xermalk:

DLSS är ok på stillbilder, men på Rörliga bilder ser man direkt hur mycket mer suddigt det blir vs native, Speciellt när man bara kör en 1440p skärm.

För 4k är det inte riktigt lika märkbart då man oftast skalar upp 1440p till 4k. Medans 1440p är uppskalade 700-900p beroende på vilken nivå av dlss man kör.

För mig med en 1440p skärm är det ett blurrfilter som ökar fpsen.

Jag håller inte riktigt med om att det skulle vara värre vid rörliga bilder, eller jag har då inte kunnat se något sånt själv iaf.
Använder du någon sorts blur reduction för din skärm? Utan något sånt kommer du ha mycket svårt att urskilja suddigheter från DLSS. Jag använder ULMB vid 120 Hz i t.ex. Control och det går att urskilja försämringar av bildkvaliten även vid högsta kvalitetsnivån (1707x960 uppskalat till 2560x1440) om man tittar noggrant. Men vid rörelse, med en analogspak på en handkontroll så att rörelsen blir väldigt mjuk och konstant, sker ingen ytterligare försämring. Det kan iofs ha att göra med att Control av någon konstig jäkla anledning är suddigare när kameran är still än när man rör på den. Det märker man tydligt om man använder t.ex. ULMB, annars döljs det av den vanliga suddigheten vid rörelse hos en LCD-skärm.

Jag borde kolla något annat spel egentligen...

Vad är det för spel du upplevt suddighet i vid rörelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag håller inte riktigt med om att det skulle vara värre vid rörliga bilder, eller jag har då inte kunnat se något sånt själv iaf.
Använder du någon sorts blur reduction för din skärm? Utan något sånt kommer du ha mycket svårt att urskilja suddigheter från DLSS. Jag använder ULMB vid 120 Hz i t.ex. Control och det går att urskilja försämringar av bildkvaliten även vid högsta kvalitetsnivån (1707x960 uppskalat till 2560x1440) om man tittar noggrant. Men vid rörelse, med en analogspak på en handkontroll så att rörelsen blir väldigt mjuk och konstant, sker ingen ytterligare försämring. Det kan iofs ha att göra med att Control av någon konstig jäkla anledning är suddigare när kameran är still än när man rör på den. Det märker man tydligt om man använder t.ex. ULMB, annars döljs det av den vanliga suddigheten vid rörelse hos en LCD-skärm.

Jag borde kolla något annat spel egentligen...

Vad är det för spel du upplevt suddighet i vid rörelse?

Borde nog själv kolla något annat spel ...

Enda spelet jag behövt använda DLSS i var Cyberpunk för att nå 144hz (utan allt rtx godis).
I princip allt annat kör ju i 144hz utan några problem med ett 3080, så Alphapunk kanske inte är årets bästa spel att använda som referens.

I Cyberpunk var det iallafall riktigt noterbart om man tittade på saker på avstånd.

Permalänk
Skrivet av Xermalk:

Borde nog själv kolla något annat spel ...

Enda spelet jag behövt använda DLSS i var Cyberpunk för att nå 144hz (utan allt rtx godis).
I princip allt annat kör ju i 144hz utan några problem med ett 3080, så Alphapunk kanske inte är årets bästa spel att använda som referens.

I Cyberpunk var det iallafall riktigt noterbart om man tittade på saker på avstånd.

Okej, vilken nivå av DLSS kör du då?
Det finns mycket ingående jämförelser från GamersNexus och det finns såklart en del skillnader men de högre kvalitetsnivåerna är det inte så märkbart och det finns t.o.m. ibland vissa förbättringar. Fast det kanske bara va 4K som det fanns vissa saker som blev bättre...?

Jag har inte spelat igenom Cyberpunk, bara lite i början för att testa lite.
För ovanlighetens skull valde jag att spela det med absolut högsta inställningarna, "cinematix_RTX" som inte är tillgängligt från spelets menyer. Har inte helt bestämt mig för vilken nivå av DLSS jag tänkt använda men jag har inget hopp om att nå stabila 100 fps så istället för att använda ULMB och lida varje gång det blir en för lång frametime så blir det g-sync den här gången, och så får jag leva med den oundvikliga suddigheten vid rörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du inte gör det så har du ju "vunnit" så att säga. Då verkar DLSS vara något för dig

jag trodde de var att jag förlorade stort?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.