Ny/återanvänd dator för musikprodd och spel

Permalänk
Medlem

Ny/återanvänd dator för musikprodd och spel

Då var det dags för en större uppgradering av mitt gamla x99-system. Datorn kommer i första hand användas till musikproduktion (ableton live, reason) och i andra hand till inte så krävande spel som wow classic/retail, civ vi, dirt rally 2.0 etc. Ska inte överklocka i någon nämnvärd omfattning.

Jag har följande saker som får följa med över till nya datorn;

1. Grafikkortet, ett Asus GeForce RTX 2060 super.

2. M.2 Samsung 970 EVO 1TB

3. Corsair ax 1200i nätagg

4. Internt PCIe ljudkort RME Raydat

5. Internt PCIe dsp-kort uad2

Utöver detta har jag två stycken äldre SATA ssd samt 3 SATA hdd som ska få plats.

Jag har tänkt handla nedanstående komponenter och har lite funderingar kring dessa;

* Moderkort - proart verkar passa mig bra främst på grund av thunderboltstödet. Kommer eventuellt att byta ljudkort till ett med TB inom de närmsta åren. I övrigt bra spec.

* Minnen - Dessa finns på qvl-listan och på b-die-listan. Iofs 4x8 och egentligen skulle man väl haft 2x16 men det kanske inte har så stor betydelse?

* Processor - väger mellan denna och 3900x. Enligt andra experter så är enkeltrådig prestanda att föredra när det kommer till musikappar och dessutom verkar tillgången på denna processor finnas tillgänglig. Egentligen vill jag ha en 5900x men den kommer man väl inte att få tag på inom överskådlig framtid.

* Kylare - kört med noctua i tidigare byggen och här helnöjd. Inte mycket att prata om? Får minnena plats under?

* Chassi - Har byggt i antec-lådor innan men fractal design verkar prisvärda och bra. Ska man fördjupa sig ännu mer här?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15187121/amd

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart