EU vill se hårdare reglering av artificiell intelligens

Permalänk
Sötast

Undrar hur många 60plussare som skall sitta i detta rådet, såklart helt utan kunskap om vad IT ens är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Undrar hur många 60plussare som skall sitta i detta rådet, såklart helt utan kunskap om vad IT ens är!

Spelar i sig ingen större roll. Antagligen blir det så att man får ett AI-råd där medlemsländerna skickar fram en parlamentariker med antingen hemmavid fokus på datafrågor, eller tilldelas en kabinett från hemlandet som gör underrättsliga grovjobbet. Där deltagarna från kommissionen och dataskyddsstyrelsen sätter takten, med en gemensam enorm administration i ryggen, medan medlemsländernas representanter i huvudsak ger röst åt deras hemländers tankar, eventuella hinder och ambitioner.

Syftet med att alla medlemsländer har representation är dels för att skapa legitimitet åt den gemensamma politik man hoppas uträtta, men också så att enskilda medlemsländers problembeskrivningar kommer till tals. Där kommissionen finns på plats för att övervaka arbetet och snabba på ett eventuellt lagstiftningsförslag om rådet är överens, och dataskyddsstyrelsen agerar balans genom EU-oberoende spetskompetens (om det är Europeiska dataskyddsstyrelsen som avses i artikeln).

Fokuset på ålder känns lite felriktat. Det är nog något som präglar lokalpolitiken i större utsträckning. Samtidigt är urvalet klent. Väldigt få 30-åriga IT-tekniker som seglar in på en politisk karriär, allra minst på regeringsuppdrag till storpolitikens Bryssel.

Permalänk
Medlem

Någon annan som vägrar tala med telefonväxlarnas digitala (AI-)kärringar? Jag brukar släppa en eller ett par mun-fjärtar, sen får jag knappa mig fram:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Undrar hur många 60plussare som skall sitta i detta rådet, såklart helt utan kunskap om vad IT ens är!

Jag hade gärna suttit i rådet

Skrivet av NutCracker:

Någon annan som vägrar tala med telefonväxlarnas digitala (AI-)kärringar? Jag brukar släppa en eller ett par mun-fjärtar, sen får jag knappa mig fram:)

Fjärtar har jag inte släppt, men kommer nog aldrig att glömma felias första försök.
Det var i stil med, "jag förstår inte, reppetera. jag förstår inte, reppetera. jag förstår inte, reppetera. jag förstår inte, reppetera..." å inte hade dom möjligheten att knappa sig fram

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Jag hade gärna suttit i rådet

Fjärtar har jag inte släppt, men kommer nog aldrig att glömma felias första försök.
Det var i stil med, "jag förstår inte, reppetera. jag förstår inte, reppetera. jag förstår inte, reppetera. jag förstår inte, reppetera..." å inte hade dom möjligheten att knappa sig fram

Och jag väntar bara på frågan "Fes du?", då jäklar har AI tagit över

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Och jag väntar bara på frågan "Fes du?", då jäklar har AI tagit över

Fick bara lite högre blodtryck den gången

Det ihop med annat dumt från felia, resulterade i att jag sade upp allt med dom av ren princip.

Edit: För att förekomma frågan, nej jag fes inte! Då...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Och DÄR förlorade EU striden i A.I kriget! Kina o USA lär bli bäst men tror Kina vinner. Flest smarta typer.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv

EU:
Vill förbjuda sociala kreditsystem.

Också EU:
Har arbetat på vaccinpass sedan 2018, vilket är ett socialt kreditsystem liknande Kinas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hörde en bra beskrivning på detta för ett tag sedan angående EUs sätt att hantera introduktionen av banbrytande teknologier i samhället (fritt återgivet):

Hela världen befinner sig i medeltiden, och är i krig med varandra när någon plötsligt uppfinner de moderna skjutvapnen. Alla tar till sig av den nya teknologin för att kunna försvara sig effektivare -- förutom EU som invänder att "men skjutvapen kan ju faktiskt vara farliga, vi måste utreda detta först", samtidigt som kriget rasar och EU-medborgare faller som käglor för den överlägsna teknologin.

Innan eurokraterna i Bryssel malt färdigt på sina papperskvarnar så kommer slaget om AI att vara över.

Sedan har ju EU visat att dom kan i nödlägen köra med undantagstillstånd, såsom COVID vaccin tillexempel som inte att alls har testats under lika lång period som tidigare varit tvunget. Samma gäller förmodligen krig.

Det är viktigt att saker så kraftfullt som AI reds ut och implementeras på ett hållbart sätt. Tycker i alla fall jag som bryr mej om integritet som redan nu tas av företag i tron om att det är deras rätt att göra vad dom vill med. Om någon kan tjäna pengar att använda AI och dej som produkt så kommer dom göra de.