Behöver jag ändra nått i bios vid bygge av dator?

Permalänk

Behöver jag ändra nått i bios vid bygge av dator?

Hej.

Har precis byggt ny dator.

Min fråga är behöver jag ändra nått i bios för att öka prestandan,
Jag har förstått att man måste ändra XMP för att få ut mer effekt fram ram-minnena.

Specs:

Intel core i7 10700k

Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1903191/asus-prime-z490m-plus#spe...

2 m2 diskar (samsung)

3070 RTX grafikkort

Corsair hydro h60 AIO ( har dock en Noctua NH-u12A som jag funderar på att sätta in istället)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har byggt några datorer men är långt ifrån expert på detta men mitt tips är att du först ser till att uppdatera bios till senaste version och se till att du installerat chipset drivers. Sedan kan du kolla i bios vilken hastighet ram-minnen kör i. Ev behöver du ställa in Xmp profil.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte senaste bios, det som kommer från början kommer funka bra. Slå på XMP och call it a day om du inte tycker att överklockning är roligt. Tycker du att det verkar kul med överklockning finns det mängder med guider på youtube om hur man överklockar en cpu.

Jag ska dock ärligt säga att du nog inte kommer se någon större märkbar skillnad på om du överklockar din processor eller inte, det är nu för tiden mest för att det är kul som man överklockar processorer även om det så klart kan ge en lite prestandaökning så är den ökningen oftast så liten att den är knappt märkbar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Du behöver inte senaste bios, det som kommer från början kommer funka bra. Slå på XMP och call it a day om du inte tycker att överklockning är roligt. Tycker du att det verkar kul med överklockning finns det mängder med guider på youtube om hur man överklockar en cpu.

Jag ska dock ärligt säga att du nog inte kommer se någon större märkbar skillnad på om du överklockar din processor eller inte, det är nu för tiden mest för att det är kul som man överklockar processorer även om det så klart kan ge en lite prestandaökning så är den ökningen oftast så liten att den är knappt märkbar.

Ah jag har märkt att det gör väldigt liten skillnad!