Intermittent fungerade ljud vid spel på äldre system

Permalänk
Medlem

Intermittent fungerade ljud vid spel på äldre system

Hej!

Har ett lite komplicerat problem med min dator. Problemet har egentligen funnits i flera år utan att jag hittat lösningen på det, men nu gör jag ett sista försök.

När jag startar "äldre" spel så fungerar ljudet endast 1/3 till 1/4 av gångerna, resterande gånger är det helt tyst. Ljudet fungerar om jag tabbar ut och testar med "test" knappen i windows. Men ljudet finns inte i spelet. Problemet verkar inte alls uppstå när jag startar nyare titlar. Det spelar ingen roll om jag startar spelen i fullscreen eller windowed ljudet kommer inte fram ändå.

Youtube videos har också lite samma problem. Ljudet fungerar i ca 2 sekunder, sedan försvinner det helt resten av videon om jag inte bara startar om uppspelningen en gång.

Äldre titlar som ljudet sällan fungerar med:
Minecraft
Magicka 1
Dolphin Emulator

Nyare titlar som fungerar
Hades
COD Warfare
Crusader Kings 3
Hitman 2
Stick Fight The Game
GTA 5

Äldre titlar som fungerar:
Left for Dead 2

Ljudet går via en HDMI-kabel från datorn till en LG Oled C9 55'' och kör 1920x1080 i 120Hz

Spec på datorn som är byggd ca 2015:
i5 6600K
MSI Z170A-S02 (MS-7998)
AMD r9 390
Windows 10 x64
16GB ram

Såhär ser det ut i ljudinställningar: https://imgur.com/a/CuYouAc

Vad jag har testat:
Uppdatera windows
Uppdatera BIOS
Uppdatera grafikkortsdrivrutiner
Uppdatera alla drivrutiner på moderkortet inklusive inbyggda ljuddrivrutin.
Stänga av alla andra outputs i ljudinställningar.
Avinstallera alla andra outputs i ljudinställningar
Avinstallera ljudoutput från grafikkortet.
Ändra namn på outputen så den ligger överst i listan (börjar bli desperat).

Vad som löste problemet delvis var att jag avinstallerade grafikkortets ljuddrivrutin och istället körde via bluetooth hörlurar. Då fungerade ljudet felfritt. Men det är lite tråkigt då jag har datorn kopplad till TVn.

Jag tror det kan ha något att göra med att output inte är helt stabil. Märker om jag högerklickar på den och sedan väntar några sekunder innan jag trycker på t.ex. properties så kan den säga att den inte finns kvar. Trots att när jag trycker där igen så finns den i listen. Som om att den har kopplats i och ur snabbt och blinkar till i listen.

Någon annan som haft liknande problem? Är min enda chans att göra en helt ren installation av windows? (Hade helst undvikit det då jag inte orkar flytta runt alla filer)

Permalänk
Medlem

Hej
Eftersom det funkar via blåtand, har du testat flera olika hdmi kablar av olika fabrikat?

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Hej
Eftersom det funkar via blåtand, har du testat flera olika hdmi kablar av olika fabrikat?

Tack, det hade jag inte testat innan. Men verkar inte spela någon roll tyvärr. Har testat olika kablar från olika tillverkare och med olika HDMI standard men problemet kvarstår.

Ljudet verkar fungera om jag har något som spelar upp ljud i bakgrunden när jag startar spelet t.ex. en youtube video. Det är en temporär(permanent) lösning tills jag kommer på vad som orsakar det här.

Det känns som att om jag skrämmer datorn med att abrupt sätta på ljud så hänger den inte riktigt med. Windows notifikationer låter endast andra halvan av ljudet och ljudtestet missar första delen i melodin.