Nvidia Geforce RTX 3060 får ny grafikkrets – ska döda mining-prestanda

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att de faktiskt lyckas den här gången. Kanske de äntligen fattat att även om de säljer slut på allt de producerar då är den strategi de haft hittills skadlig för deras varumärke. Miners är ingen trogen kundbas såsom gamers är. Så de ska inte hålla på och göra gamers förbannade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Nedräkning till tredjeparts drivrutiner som möjliggör kryptobrytning: 10, 9, 8, 7...

Att spärra något är ju bara tramseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Lite glädjekalkyl har du där ändå. Du kommer behöva ett par moderkort, några risers, ett par hdds/usb att boota ifrån, bygga några "chassin", kraftfulla PSUer, några CPUer också. Vinsten om man fick loss allt detta i november är såklart kolossal ändå, men det är kostnader som man har om man ska minea.

Nu var ju pratet kring hurvida GPUerna var värda att mina med.
Visst, tar vi med kringutrustning så kommer du undan med i runda slängar 12 000:- till.
Två miningmoderkort, med CPU, Ram och två enklare SSD runt 4000:-, 4st halvbra nätagg på 1200W Nätagg 6000:-.
24 st Risers från Kina runt 300:- + eventuell tull/moms och lite virke för att bygga en ställning. Sen finns det runt 1500:- att köpa chassifläktar för.

Då skall man ha i åtanke att ALL energi som man använder omvandlas till Värme, så bor man i villa har man i princip gratis uppvärmning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Värdet på de kort som kan minea kommer skjuta i höjden.
För övrigt kan det vara en god idé att tänka "undrar hur de grundlurar mig den här gången?".

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Nvidia vill inte att gamers ska kunna köpa mining-kort i andra hand, och se ut som att de gör något bra för oss. I själva verket blir resultatet bara att kretsarna dumpas och blir oanvänt för att driva högre priser på grund av lägre tillgång.

Kan dom inte bara sluta istället?

Permalänk
Medlem

Kan de inte strypa de roligare entusiastkretsarna för kryptobrytning istället för lilleputtgrejorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får hoppas att de faktiskt lyckas den här gången. Kanske de äntligen fattat att även om de säljer slut på allt de producerar då är den strategi de haft hittills skadlig för deras varumärke. Miners är ingen trogen kundbas såsom gamers är. Så de ska inte hålla på och göra gamers förbannade.

Lyckas med vad? Denna nedlåsning drabbar ju gamers i slutänden (sämre tillgång på begagnade kort som går att spela med eftersom CMP kommer säljas istället...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Då skall man ha i åtanke att ALL energi som man använder omvandlas till Värme, så bor man i villa har man i princip gratis uppvärmning.

ptja om man vill ha ett rejält surrande av fläktar och kan fördela värmen i huset dvs
sen har nog inte alla elradiatorer i villor, många har bergvärme/fjärrvärme för uppvärmning

Permalänk
Medlem

Kan denna begränsning påverka GPU-rendering i t ex Blender eller andra kreativa program?

Permalänk
Medlem

Så utöver alla krångliga varianter av namn som redan fanns ute för oss konsumenter att hålla koll på så kommer allt bli ännu jäkligare för oss i framtiden med 2 snarlika namn med 2 specifikationer. UNDERBART!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Alltså. Man ska väl f*n få göra vad man vill med sitt kort. Vill jag donera beräkningskraft till Seti, Folding eller mine:a lite så ska väl tillverkaren skita i det. Det tillverkaren kan göra är att producera lite fler kort. Det enda de behöver bry sig om.

Well man kan ju vända på det: tillverkaren har väl f*n rätt att begränsa sin produkt hur de vill så länge det framgår när du köper den. Gillar du inte det - köp inte produkten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Rena spelet för galleriet: Det här knäcks inom 15 minuter och det vet nVidia, spärren görs säkert för att vara enkel att knäcka. Men det är säkert bra PR. nVidia vet också att de lämnar en gigantisk marknad öppen för AMD (och snart Intel) om de sätter in en spärr som inte går att knäcka (eller läcka).

Att tro att nVidia "bryr sig om" gamers är ju rena tramset. De vet detta lika väl som du och jag vet detta: Om Intel har det mest prisvärda kortet för en viss kund så kommer den kunden att köpa det kortet, alldeles oavsett om kunden känner att nVidia bryr sig om ett visst kundsegment eller inte.

"Det här kortet ger mig mest FPS / krona men jag köper det här andra som ger mig färre FPS / krona "

Eller hur?

.

Stavfel
Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Även med svenska elpriser? Trodde inte att någon minade i sverige i princip.

Mitt 6800XT ger mig ca 70kr om dagen när det drar 165w. Datorn borde ligga på kanske 220w när man mäter från väggen. För mig är det lönsamt. Men får se om jag hinner sälja av och få pengar innan det kraschar för just nu har jag inte plockat ut något ännu så ligger ju bara minus.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Spärra funktioner är bara maktmissbruk! Idiotdrag av lädret!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

För att när nästa mining-krasch kommer, så försvinner en stor del av det kundsegmentet. Har man då gjort sig ovän med spelare, som kanske bytt till AMD i stället, så tappar man en hel del av den försäljningen.

Sen hade det ju varit klädsamt också om Nvidia hade tagit sitt ansvar och helt blockerat all form av mining på korten, för att bidra till att stoppa det vansinnet helt. Jag hoppas ju att all världens länder tar till krafttag och förbjuder kryptovalutor och mining helt.

Helt ointressant. Finns nästan ingen lojalitet. De flesta skaffar mest fps per krona och därefter kommer drivare/stabilitet.

3090 308å 3070 3060ti minar som sjutton och nvidia drar in miljarder. Vad tusan spelar 3060 för roll? Snarare att man inte vill att 3060 ska konkurrera med de dyrare korten bland miners för att man skulle torska försäljning.

Lustigt att du ändå fick så många upvotes trots att din bedömning verkar helt fel.

Ps. Amd korten minar rätt bra också och är lika svåra att få tag på så förstår inte alls din tankegång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Rena spelet för galleriet: Det här knäcks inom 15 minuter och det vet nVidia, spärren görs säkert för att vara enkel att knäcka. Men det är säkert bra PR. nVidia vet också att de lämnar en gigantisk marknad öppen för AMD (och snart Intel) om de sätter in en spärr som inte går att knäcka (eller läcka).

Att tro att nVidia "bryr sig om" gamers är ju rena tramset. De vet detta lika väl som du och jag vet detta: Om Intel har det mest prisvärda kortet för en viss kund så kommer den kunden att köpa det kortet, alldeles oavsett om kunden känner att nVidia bryr sig om ett visst kundsegment eller inte.

"Det här kortet ger mig mest FPS / krona men jag köper det här andra som ger mig färre FPS / krona "

Eller hur?

.

Du har rätt angående att Nvidia inte bryr sej om konsumenterna utan deras plånböckers innehåll på lång sikt.
Däremot tror jag inte att dom försöker göra en spärr som förväntas knäckas, utan dom fyller dessa miningkorts-luckor med gamla kort som det har rapporterats om förut.

För att förstå sej på företag så är det bara att tänka ekonomiskt och i detta fallet känns hela operationen extremt genomskinlig. Nvidia har gammal teknik som inte kan säljas till särskilt hög vinst. Genom denna ändring så kan miners bara köpa gammal teknik att bryta med när väl fler modeller kommer ut. Detta kommer således påverka kostnaden för spelgrafikkort i längden också. Varför?

För er som har kort minne så kunde man få tag i relavtivt billiga kort på begagnadmarknaden för ett par 3 år sedan då senaste mining-boomen gick över och troligen gick därmed försäljningen sämre för nvidia under denna tiden. Jag menar; om du är i behov av en GPU och köper en på begagnadmarknaden så köper du ju inte ett till bara för att det är nytt 😁.

Vad händer då nästa mining-boom går över? För oss som spelar så kan vi drömma om billiga fd miningkort då dessa är gjorda för mining, och för miners så är troligen korten redan betalda i form av vinst i mining. Så vem är den igentliga förloraren och vinnaren här? Att Nvidia (eller nåt annats företag för den delen) skulle vara snälla och göra detta för kunden... ähh... lägg av för tusan!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Har vi inte hört den förut?

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter och låt nu detta Verkligen fungera i praktiken. Dax att sätta åt detta helvete med full kraft!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trihxeem:

Well man kan ju vända på det: tillverkaren har väl f*n rätt att begränsa sin produkt hur de vill så länge det framgår när du köper den. Gillar du inte det - köp inte produkten.

Såna fasoner sker ju bara för att Nvidia har en monopolliknande situation, men visst. Gillar du att bli begränsad av tillverkarna.. fine för dig Jag gillar ju inte produkten, men tur nog så finns det folk som gör det. De köper ju gärna för överpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Att spärra något är ju bara tramseri.

Har du läst något om det som skrivits om varför de gör detta? Du verkar sakna verklighetsuppfattning när du bara skriver att det är trams och att de behöver bara fokusera på att producera mera.

Vad tror du händer när Nvidia beställer massvis med mer kapacitet år i förväg och sedan dör mining helt plötsligt eller liknande och marknaden blir mättad? Även om de helt plötsligt kan avbryta så tar det månader för kort att ta sig ut från fabrik till butik, så helt plötsligt svämmar lagren över. Tänker du då köpa alla dessa miljoner kort? Vem tror du i slutändan åker på en bajsmacka? Jo, vi kunder.

Du får givetvis tycka vad du vill, men verkligheten är helt annan än vad du tycker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Har du läst något om det som skrivits om varför de gör detta? Du verkar sakna verklighetsuppfattning när du bara skriver att det är trams och att de behöver bara fokusera på att producera mera.

Vad tror du händer när Nvidia beställer massvis med mer kapacitet år i förväg och sedan dör mining helt plötsligt eller liknande och marknaden blir mättad? Även om de helt plötsligt kan avbryta så tar det månader för kort att ta sig ut från fabrik till butik, så helt plötsligt svämmar lagren över. Tänker du då köpa alla dessa miljoner kort? Vem tror du i slutändan åker på en bajsmacka? Jo, vi kunder.

Du får givetvis tycka vad du vill, men verkligheten är helt annan än vad du tycker.

Oj.. jag trampade på en öm tå. Jag förstår inte skiftet till att man ska tycka synd om tillverkare. Nvidia täljer smör med guldkniv. Man till och med läcker en liten drivrutin för att "låsa" upp mining. Vad användaren gör med sin hårdvara tycker jag inte är upp till tillverkaren. Som alltid så går det lite upp.. och sen går det ner och sen går det upp igen. Om det svämmar över med 3080, så kan de ju mycket väl sälja för 4000 kr istället för 16000. Eller gillar du att betala 4 ggr mer. Eller varför inte dubbelt så mycket som idag.

Du måste ändå förstå vilka krafter som ligger bakom mining. Det är människor som är k*ta på pengar. Pengar gör att man spenderar resurser för att låsa upp något som är nedlåst. Om Nvidia går omkull så finns det andra som köper upp och ersätter. På samma sätt som 3DFX, Matrox... mm. Så du behöver inte vara orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Oj.. jag trampade på en öm tå. Jag förstår inte skiftet till att man ska tycka synd om tillverkare. Nvidia täljer smör med guldkniv. Man till och med läcker en liten drivrutin för att "låsa" upp mining. Vad användaren gör med sin hårdvara tycker jag inte är upp till tillverkaren. Som alltid så går det lite upp.. och sen går det ner och sen går det upp igen. Om det svämmar över med 3080, så kan de ju mycket väl sälja för 4000 kr istället för 16000. Eller gillar du att betala 4 ggr mer. Eller varför inte dubbelt så mycket som idag.

Du måste ändå förstå vilka krafter som ligger bakom mining. Det är människor som är k*ta på pengar. Pengar gör att man spenderar resurser för att låsa upp något som är nedlåst. Om Nvidia går omkull så finns det andra som köper upp och ersätter. På samma sätt som 3DFX, Matrox... mm. Så du behöver inte vara orolig.

Jag har ingen än tå, jag kommer med synpunkter på varför din geniala plan inte är vettig.

Nej, jag är inte orolig, för tack gode gud styr inte du dessa företag. Det du föreslår är helt enkelt inte reellt. Visst kan de tjäna grova pengar på det, men risken är enorm. Tror du seriöst att de vill chansa hela företaget och riskera gå i konkurs?

Permalänk
Medlem

Det är ju absolut inte första gången man lägger in spärrar för att skilja på produktkategorier. (det är ju tyvärr vanligt) Och är man verkligen ute efter att mine'a så kan man väl köpa ett CMP kort då.
Jag är dock lite tveksam till detta då det möjligtvis kan påverka andra beräkningar och begränsa prestandan i vanliga tillämpningar. (Vi lär ju få se om så är fallet)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Jag har ingen än tå, jag kommer med synpunkter på varför din geniala plan inte är vettig.

Nej, jag är inte orolig, för tack gode gud styr inte du dessa företag. Det du föreslår är helt enkelt inte reellt. Visst kan de tjäna grova pengar på det, men risken är enorm. Tror du seriöst att de vill chansa hela företaget och riskera gå i konkurs?

^^, Det är ju absolut reellt. Tänk minnestillverkarna. Ibland är överflöde - minnespriserna kraschar, ibland är det brist.. då tjänar man pengar. Men visst. Så Nvidia har lyckats väldigt väl att producera alldeles för lite och vi hoppar jämfota och får betala supermycket. Lösningen är ju inte att spärra kryptomining. Utan lösningen är ju producera mer. Lite som att titta på AMD. De producerar för fulla muggar. Ingen kryptoboom här inte, men de kan fortfarande inte tillgodose marknadens behov.

Baksidan med att vara FABless är förmågan att producera. En stor del av världens produktion sker ju hos TSMC. Mycket känsligt för störningar. Apple har ju bokat runt hälften av 5nm-noden hos TSMC. Men vi är helt enkelt inte överens .. det är lugnt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

^^, Det är ju absolut reellt. Tänk minnestillverkarna. Ibland är överflöde - minnespriserna kraschar, ibland är det brist.. då tjänar man pengar. Men visst. Så Nvidia har lyckats väldigt väl att producera alldeles för lite och vi hoppar jämfota och får betala supermycket. Lösningen är ju inte att spärra kryptomining. Utan lösningen är ju producera mer. Lite som att titta på AMD. De producerar för fulla muggar. Ingen kryptoboom här inte, men de kan fortfarande inte tillgodose marknadens behov.

Baksidan med att vara FABless är förmågan att producera. En stor del av världens produktion sker ju hos TSMC. Mycket känsligt för störningar. Apple har ju bokat runt hälften av 5nm-noden hos TSMC. Men vi är helt enkelt inte överens .. det är lugnt...

Ditt enda motargument har ju varit att går de i konkurs så köper någon upp dem. Vet inte vart du vill komma med att AMD producerar för fulla muggar, de får ju ut ännu mindre kort än Nvidia.

Men du har rätt i en sak förmågan och hur verkligheten ser ut att tillverka kretsar är otroligt känslig, fullbokad och leden är upp till år långa, vilket exakt är var jag försöker säga varför det du säger inte är reellt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Ditt enda motargument har ju varit att går de i konkurs så köper någon upp dem. Vet inte vart du vill komma med att AMD producerar för fulla muggar, de får ju ut ännu mindre kort än Nvidia.

Men du har rätt i en sak förmågan och hur verkligheten ser ut att tillverka kretsar är otroligt känslig, fullbokad och leden är upp till år långa, vilket exakt är var jag försöker säga varför det du säger inte är reellt.

Nvidia är superstora så konkurs har jag svårt att se att de går i. Allt handlar om att de inte har fabriker som kan producera kretsar som Intel. Nu blir det väldigt intressant när Intel ger sig in i grafikkortsmarknaden. Balans är ju bra, men det vi är oense om är om de borde döda miningen på grafikkort. Jag tror ju inte på det, att artificiellt begränsa. Göra en krets sämre. Du löser inte problematiken på detta vis. Dessutom så betalar ju miners gärna mer än vad en gamer gör för ett grafikkort, vilket rent business är det helt värdelöst. Man kan ju vända på det. En del ser ju nyttan och det ska avgöra vad man ska använda beräkningskraften till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lyckas med vad? Denna nedlåsning drabbar ju gamers i slutänden (sämre tillgång på begagnade kort som går att spela med eftersom CMP kommer säljas istället...)

Vem vill ha ett begagnat kort som har använts till mining? Fläktarna är ofta slutkörda och livslängden på VRM med mera är förkortad då inte ens premium-korten är gjorda för att köras med full belastning dygnet runt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem vill ha ett begagnat kort som har använts till mining? Fläktarna är ofta slutkörda och livslängden på VRM med mera är förkortad då inte ens premium-korten är gjorda för att köras med full belastning dygnet runt.

Dom körs oftast nedklockade och undervoltade. Kollar man i andra tråden med folk som spelar 5-10 timmar per dag så är det nog inte så mycket snällare direkt...

Jag kan förstå de som inte vill köpa korten, men att de i alla fall kan användas är väl bättre? Det nuvarande med CMP är ju precis det motsatta

Permalänk
Medlem

Vad är det man säger...
"Fool me once, shame on you..."

Fast i detta fall var det ingen som vart lurad, och ingen kommer bli lurad den här gången heller.

Permalänk
Medlem

Underbart! Hoppas verkligen de kan få bort miners från gamingkorten!

Önskar att mining vore mer knuten till CPU så skulle de kunna köpa typ 24 kärninga cpu:er istället

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB