Letar filmtips baserat på....

Permalänk
Medlem

Letar filmtips baserat på....

Total Recall
Edge of tomorrow
Oblivion
Equilibrium
In time
Adjustment Bureau
The island

Ni hajar nog
Futuristisk sci-fi/action
Bara ösa på med förslag, jag läser tråden vid mån av tid

Tack på förhand

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Minority report
looper
sen är väl blade runner en klassiker

är det sånna typer av filmer?

Permalänk
Avstängd

Bara filmer?

Altered Carbon på Netflix var riktigt häftig. Passar väl in bra i din där högen.

District 9
Elysium
Children of Men

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Upgrade
https://www.imdb.com/title/tt6499752/

Life. Även om det är lite mer åt rymdskräckis hållet. Toppenunderhållning.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk

Repo Men
Dredd
Starship Troopers
Priest

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Minority report
looper
sen är väl blade runner en klassiker

är det sånna typer av filmer?

Skrivet av Lagerlöf:

Bara filmer?

Altered Carbon på Netflix var riktigt häftig. Passar väl in bra i din där högen.

District 9
Elysium
Children of Men

Sett allihopa, bra tips dock! 😃
Ultraviolet och children of men är dock länge sedan jag såg, kanske vore dags att fräscha upp minnet.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk

Existenz

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera:

I Am Mother
Ex Machina
Arrival

Kanske inte så mycket action men bra ändå tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbw:

Skulle rekommendera:

I Am Mother
Ex Machina
Arrival

Kanske inte så mycket action men bra ändå tycker jag!

Första gången man såg arrival va riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Alla dessa kanske inte faller inom ramen för dina önskemål men jag tycker personligen att alla är riktigt bra.
The Matrix trilogin
Oblivion
V for Vendetta
Babylon A.D
War of the Worlds
Super 8
Cloverfield
10 Cloverfield Lane
Signs

Sedan finns det ju en hel drös med zombie filmer som jag kan tänka är lite "futuristisk action" även om det inte är sci-fi. Dock vill jag bara lista några som man inte får missa om det är OK för TS
I am Legend
World War Z
28 days later

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Första gången man såg arrival va riktigt bra!

Andra gången då?

Permalänk
Medlem

Ghost in the shell
Life
One Point O
Moon
2010 The Year We Make Contact
Interstellar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Andra gången då?

tappar den lite charmen, men bra ändå

Permalänk
Medlem

Arrival
interstellar (illa om man inte sett)

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Predestination. Inte så actionfylld som dina önskemål, men passar ändå in i det du målat upp.

Permalänk
Medlem

Project Power
Code 8
Lucy
Love And Monsters
Outside the Wire
Timetrap
IO Last on Earth

Limitless
Divergent
Maze Runner
Mad Max
Pacific Rim
Jupiter Ascending
Spectral
Battleship

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Några flertips.

Contact
Code 46
Returner

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Inaktiv

Dark City
(hade premiär ett år innan The Matrix)
https://www.imdb.com/title/tt0118929/?ref_=nm_flmg_act_61
Bra skådisar och en extra bonus i form av att en av Hollywoods absolut vackraste skådespelerskor (Jennifer Connelly) är med.

Sedan får du inte missa kultklassikerna
Delicatessen
https://www.imdb.com/title/tt0101700/?ref_=fn_al_tt_1
och
De förlorade barnens stad
https://www.imdb.com/title/tt0112682/?ref_=vp_back
som är briljant bisarra och lite mer åt dramahållet även om de innehåller en hel del komiska element! De är mycket speciella och kanske inte rätt filmer för alla …
Den ena av de båda regissörerna till dessa två filmer gjorde senare Amelie från Montmartre.
Tänk dig absolut raka motsatsen till Amelie – extremt mörka och apokalyptiska miljöer, men med samma galna infall fast i nattsvarta toner och med många skådespelare som är så långt från det Hollywoodvackra du kan komma.
De förlorade barnens stad var en av Frankrikes dyraste filmer någonsin på sin tid och alla kostymerna skapades av det underbart galna modegeniet Jean-Paul Gaultier. Den var cyberpunk redan långt innan uttrycket myntats! Ron Perlman har dessutom en av huvudrollerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbw:

Skulle rekommendera:

I Am Mother
Ex Machina
Arrival

Kanske inte så mycket action men bra ändå tycker jag!

Dom är bra! Inte sett I am Mother dock. Ska se om den finns på stream

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Kan rekommendera Predestination. Inte så actionfylld som dina önskemål, men passar ändå in i det du målat upp.

Hahaha den där filmen alltså, sjukt bra. Fick lite huvudvärk av den först gången jag såg den, hyfsat rörigt

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Dark City
(hade premiär ett år innan The Matrix)
https://www.imdb.com/title/tt0118929/?ref_=nm_flmg_act_61
Bra skådisar och en extra bonus i form av att en av Hollywoods absolut vackraste skådespelerskor (Jennifer Connelly) är med.

Dark City är riktigt bra, och directors cut är klart att föredra.
(Bioversionen avslöjar för mycket direkt i inledningen)

Fast den klassar inte in som action direkt, utan är mer film noir (neo noir)

Angående The Matrix, så sålde man flera kulisser till produktionen av just The Matrix.
Och det finns fler likheten mellan filmerna än bara kulisser.

Permalänk
Bildexpert

Stalker och Solaris av Tarkovskij kanske passar in, men du har nog redan sett dem också. Fruktansvärt bra filmer om inte annat.

Ska man kika på lite mer obskyra öststatsfilmer så är Brev från en död man väldigt speciell. Riktigt skitig "framtidsvision". Sen har du också Piotr Szulkins filmer såsom O-Bi, O-Ba. Många år sedan jag såg den men minns att det var mycket blått ljus.

Permalänk
Medlem

De jag kommer på på rak arm är de som redan nämnts i tråden men jag vill tipsa om några filmer som ändå är i närheten av sådant du tycks leta efter utifall du sett slut på de andra.

Cloud Atlas 2012
Firefox 1982
Gattaca 1997
Passengers 2016
Rogue One 2016
Terminator Salvation 2009
The Final Cut 2004
The Manchurian Candidate 2004
The Sum of All Fears 2002
Tron Legacy 2010
Valerian and the City of a Thousand Planets 2017
Waterworld 1995
Ad Astra 2019
Tenet 2020
Twelve Monkeys 1995

Permalänk
Medlem

Self/less.
Screamers.

Permalänk
Medlem

I brist på annat kan du alltid ta en titt på:
Immortal (2004, av Enki Bilal -bara en sån sak)
https://www.imdb.com/title/tt0314063/

Eller så kan du roa dig med:
A boy and his dog (om du undrade var Fallout-serien hämtade inspiration från)
https://www.imdb.com/title/tt0072730/?ref_=nv_sr_srsg_0

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Source code är en bra film i "Måndag-hela-veckan" genren (dvs samma som Edge of Tomorrow).
Inte lika mycket action som Edge of tomorrow, men Rekommenderas ändå!

Permalänk
Medlem

Har en film och serie som kanske passar?

I Am Mother och serien Raised by Wolves

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av hypermode:

Twelve Monkeys 1995

Det är fördelaktigt om man ser La Jetée av Chris Marker först, som den trots allt är baserad på. Filmen är bara en halvtimme lång så det passar rätt bra att se dem i samma veva.

En personlig favorit som jag kom på är Till världens ände av Wim Wenders. Absolut bäst är om man ser kompletta director's cut som är strax över fem timmar lång. Det är fascinerande just hur pass väl filmen skildrar den moderna människans beroende av teknologi och ständig uppkoppling. Definitivt en film som var före sin tid.