Permalänk
Medlem

Ta genvägen via diskmaskinen

Efter ett decennium så av tillfälliga lösningar så tyckte jag det var tid att byta ut den silikon tätade pumpen mot en jag ropade in på tradera och även fixa till allting annat som borde gjorts redan för 5 år sedan

Se bygg blogg för förklaringar på ibland anat varför det ligger ett löst grafikkort i datorn

Det är inte helt klart då visa delar inte kommit, Härnäst:

  1. Fixa power pin kabeln till fjär knapp

  2. Fästa gallret och Dra om kablar under skrivbordet

  3. byta löst tejpat vattenblock mot Inno3D RTX 3080 iCHILL Frostbite

  4. Nya slangar och kopplingar där det behövs

  5. Belysning och anat smått

  6. Något jag glömt

Komponenter
Låda SilverStone TJ06 från 2003 Moddad i omgångar
Mkort MSI MPG Z390 Gaming Edge AC
CPU Intel Core i7 9700K
RAM 64gb G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 4x16GB
CPU Block aqua computer cuplex PRO Rev. 3 Sockel 115x/1366
Fläkt 3 st SilverStone Air Penetrator AP181 180mm
Radiator Phobya Xtreme 400
Tank Watercool HEATKILLER® Tube 200
Pump Watercool WCP D5-PWM
PSU Super Flower Golden Silent 500 W väntat på be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W sedan 2020-12-30
GPU Gainward GeForce RTX 3070 Phoenix Väntar på Inno3D RTX 3080 iCHILL Frostbite
Bortmonterat
Eheim 1048 21 993
EK-FC7950
en okänd reservoar

Besök galleriet här

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Japp! Diskmaskinen gör oväntat rent och fint ibland. ^^

Permalänk
Medlem

haha, med så påkostade komponenter bara köp ett nytt chassi

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

haha, med så påkostade komponenter bara köp ett nytt chassi

Jo funderat på det men problemet är att 200x440mm radiatorn passar på millimetern i TJ06 lådan Samtidigt har jag inte hittat någon bättre låda som; är mindre, rymmer radiatorn och allt, Har ett bra luft flöde, är minst lika tyst.

Edit: Nu 13:39 beställde jag precis Samsung 49" Curved Odyssey G9 för 10495 kr så lär inte bli några chassin inköp på närmsta tiden

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Jo funderat på det men problemet är att 200x440mm radiatorn passar på millimetern i TJ06 lådan Samtidigt har jag inte hittat någon bättre låda som; är mindre, rymmer radiatorn och allt, Har ett bra luft flöde, är minst lika tyst.

Edit: Nu 13:39 beställde jag precis Samsung 49" Curved Odyssey G9 för 10495 kr så lär inte bli några chassin inköp på närmsta tiden

Det är såklart en viktig poäng. Bara för att ett chassi är nytt med extra allt, bling bling, högsta klass etc. betyder det inte att den faktiskt kan klara av det en behöver ha själv.

En gång fick jag i uppgift att leta rätt på ett EE-ATX-kompatibelt chassi, vilket visade sig vara högt knepigt eftersom i stort sett alla chassin slutar precis efter högsta punkten på standard ATX-formfaktorn. Antingen behövdes det beställas ett special för mer än 500$ från USA eller så fick en köpa ett rackchassi vilket är olämpligt när det gäller ljudnivå. Slutade med att jag hittade ett gammalt CoolerMaster fulltowerchassi, högst otympligt, som fick fräsas och svetsas i för att få komponenterna på plats. Fult som stryk och totalt urbota korkad formfaktor för hårddiskar, men det gick. Kostnad: 150 kr + ett par timmars bearbetning. Vad jag vet används chassit fortfarande för personen i fråga älskar servermoderkort från Supermicro.