1 eller 2 kablar för 2x8pin PCIE

Permalänk
Medlem

1 eller 2 kablar för 2x8pin PCIE

Hej!
Kommer så småningom driva Asus TUF RTX3080 OC och Ryzen 5900x med ett Corsair RM850x.
Vad jag förstår så har den en 12V rail.

Det medföljer 3st PCIE kablar med splitter dvs varje kabel har 1st 8pin till nätaggregat och 2st 8pin ut till grafikkort.

Vad tror ni, räcker det att använda en kabel med 2x8pin PCIE för grafikkortet eller måste jag använda 2 kablar? Ser inte så kul ut i chassiet med 2st oanvända PCIE kontakter. Att köpa nya kablar med 1 kontakt känns lite onödigt om man inte måste.

Permalänk
Medlem

En kabel med 2 kontakter går bra.

Permalänk
Viking

Det är absolut bäst att använda två enskilda kablar. Att använda en som delar sig i två skulle betyda att den minst belastas med 250W vid användning, vilket är för mycket.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Hej!
Ungefär så som jag tänker oxå. Varför har dom 2 kontakter om det inte skulle funka, samt att det är bäst att använda 2 kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Hej!
Kommer så småningom driva Asus TUF RTX3080 OC och Ryzen 5900x med ett Corsair RM850x.
Vad jag förstår så har den en 12V rail.

Det medföljer 3st PCIE kablar med splitter dvs varje kabel har 1st 8pin till nätaggregat och 2st 8pin ut till grafikkort.

Vad tror ni, räcker det att använda en kabel med 2x8pin PCIE för grafikkortet eller måste jag använda 2 kablar? Ser inte så kul ut i chassiet med 2st oanvända PCIE kontakter. Att köpa nya kablar med 1 kontakt känns lite onödigt om man inte måste.

Kör med två kablar från PSUn.

Skrivet av Sions:

En kabel med 2 kontakter går bra.

Om man gillar micro-stutter, fps drops, bluescreens och andra trevligheter så är ju en kabel att rekommendera.

Skrivet av Donnerstal:

Det är absolut bäst att använda två enskilda kablar. Att använda en som delar sig i två skulle betyda att den minst belastas med 250W vid användning, vilket är för mycket.

Instämmer

Skrivet av GBGTias:

Hej!
Ungefär så som jag tänker oxå. Varför har dom 2 kontakter om det inte skulle funka, samt att det är bäst att använda 2 kablar.

Det fungerar för grafikkort som är mindre törstiga än 3080.
Om du vill slippa huvudvärk så kör du med två kablar helt enkelt.

Jag har kört med en kabel med Radeon VII och på 3080. Båda resulterade i random bluescreens, detta från ett Corsair RMX850 och ett 1200W.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är precis på gränsen. 3 st. 12 V-ledare kan leverera 324 W (3x12Vx9A) totalt. Om du kör en tredjepartsmodell med högre effekt än FE-kortet kan du nog komma mycket nära 320 W via enbart PCI-E-kontakterna.

Troligtvis kommer det inte vara några problem att köra båda på en kabel, men onödigt att ta risker enligt mig.

Permalänk
Medlem

Hej!
Tack för era svar, jag följer nog magkänslan och kör med 2 kablar.

Permalänk

inga problem med en kabel! Om kortet ligger på 320w så kommer 75w från pcie platsen, då hamnar 245w på kabeln vilket den klarar

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

inga problem med en kabel! Om kortet ligger på 320w så kommer 75w från pcie platsen, då hamnar 245w på kabeln vilket den klarar

jo men det kortet kan dra upp emot 370w om inte mer, och lär inte toppa 75w från pcie platsen^^

TS: Finns absolut ingen anledning att köra 1 kabel, du har ju 2 över.

edit: stoppa in de innersta kontakterna i kortet och fäll ihop ihop kablarna och sätt ett litet buntband runt dem så ser det slick ut, eller klipp cablemod kablar^^

Permalänk
Medlem

Nvidia har varit supertydliga att för 3080 ska man ha två separata kablar

Permalänk
Medlem

Hittar inte den riktiga källan, men enligt wikipedia (dålig källa, jag vet) Länk
"Optional connectors add 75 W (6-pin) or 150 W (8-pin) of +12 V power for up to 300 W total (2 × 75 W + 1 × 150 W). "

Dem specificerar kontakten till 150W, inte kabeln.
Så då vår vi räkna på vad kabeln kan hantera.

Jag mätte på en överbliven PCI-e kabel, här är mina förutsättningar (dina kan vara annorlunda):
Kabelarea 1,5mm2
Kabellängd 60cm
Kabel material: koppar

Då ditt grafikkort drar ca 350W (siffra taget från toms hardware Länk ).

Det ger 29,2 Ampere (vid 12V).
Då 8-pin kontakt använder 3st +12V (samt 3 GND), så kan vi dela strömmen med 3 och räkna på en kabel.

Så ca 9,8 Ampere per 1,5mm2 kabel.
Med en voltage drop calculator länk
blir det ett spänningsfall på ca 0.12V.
Samt att effekten över kabeln (det som gör den varm/risk för att smälta) blir 1,18 W.

Använder du 2 kablar blir siffrorna ovan hälften.
Alltså spänningsfall på 0.06V samt effekt som värmer kabeln 0,6 W

De jag hittar om ATX specifikationen är +/-5% för +12V, alltså +/-0,6V bör komponenterna hantera utan problem.

De flesta PSUer har idag betydligt bättre än 5% tolerans.

Så rent elektriskt är det bättre att ha 2 kablar, men om du har ett bra nättagregat (PSU) så kommer du troligen inte märka någon skillnad.
Vad gäller värmen/ brandrisk så har du troligen tillräckligt med luftcirkulation i chassit för att hantera 1,2 W (fördelat över 60 cm).

Där har du matematiken, men sen var den någon som sa att Nvidia skriver att man skall använda 2 kablar.
Så lämnar beslutet till er om vilket som är bäst/snyggast/mest praktiskt, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Hittar inte den riktiga källan, men enligt wikipedia (dålig källa, jag vet) Länk
"Optional connectors add 75 W (6-pin) or 150 W (8-pin) of +12 V power for up to 300 W total (2 × 75 W + 1 × 150 W). "

Dem specificerar kontakten till 150W, inte kabeln.
Så då vår vi räkna på vad kabeln kan hantera.

Jag mätte på en överbliven PCI-e kabel, här är mina förutsättningar (dina kan vara annorlunda):
Kabelarea 1,5mm2
Kabellängd 60cm
Kabel material: koppar

Då ditt grafikkort drar ca 350W (siffra taget från toms hardware Länk ).

Det ger 29,2 Ampere (vid 12V).
Då 8-pin kontakt använder 3st +12V (samt 3 GND), så kan vi dela strömmen med 3 och räkna på en kabel.

Så ca 9,8 Ampere per 1,5mm2 kabel.
Med en voltage drop calculator länk
blir det ett spänningsfall på ca 0.12V.
Samt att effekten över kabeln (det som gör den varm/risk för att smälta) blir 1,18 W.

Använder du 2 kablar blir siffrorna ovan hälften.
Alltså spänningsfall på 0.06V samt effekt som värmer kabeln 0,6 W

De jag hittar om ATX specifikationen är +/-5% för +12V, alltså +/-0,6V bör komponenterna hantera utan problem.

De flesta PSUer har idag betydligt bättre än 5% tolerans.

Så rent elektriskt är det bättre att ha 2 kablar, men om du har ett bra nättagregat (PSU) så kommer du troligen inte märka någon skillnad.
Vad gäller värmen/ brandrisk så har du troligen tillräckligt med luftcirkulation i chassit för att hantera 1,2 W (fördelat över 60 cm).

Där har du matematiken, men sen var den någon som sa att Nvidia skriver att man skall använda 2 kablar.
Så lämnar beslutet till er om vilket som är bäst/snyggast/mest praktiskt, osv.

Risken är väl snarare att kontakten på nätaggregatssidan blir överbelastad. Ofta är det bara 3x12 V som kan hantera 9 A styck på nätaggregatssidan, för max 324 W totalt (förutsatt att det är ett modulärt nätaggregat då).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sions:

Hittar inte den riktiga källan, men enligt wikipedia (dålig källa, jag vet) Länk
"Optional connectors add 75 W (6-pin) or 150 W (8-pin) of +12 V power for up to 300 W total (2 × 75 W + 1 × 150 W). "

Dem specificerar kontakten till 150W, inte kabeln.
Så då vår vi räkna på vad kabeln kan hantera.

Jag mätte på en överbliven PCI-e kabel, här är mina förutsättningar (dina kan vara annorlunda):
Kabelarea 1,5mm2
Kabellängd 60cm
Kabel material: koppar

Då ditt grafikkort drar ca 350W (siffra taget från toms hardware Länk ).

Det ger 29,2 Ampere (vid 12V).
Då 8-pin kontakt använder 3st +12V (samt 3 GND), så kan vi dela strömmen med 3 och räkna på en kabel.

Så ca 9,8 Ampere per 1,5mm2 kabel.
Med en voltage drop calculator länk
blir det ett spänningsfall på ca 0.12V.
Samt att effekten över kabeln (det som gör den varm/risk för att smälta) blir 1,18 W.

Använder du 2 kablar blir siffrorna ovan hälften.
Alltså spänningsfall på 0.06V samt effekt som värmer kabeln 0,6 W

De jag hittar om ATX specifikationen är +/-5% för +12V, alltså +/-0,6V bör komponenterna hantera utan problem.

De flesta PSUer har idag betydligt bättre än 5% tolerans.

Så rent elektriskt är det bättre att ha 2 kablar, men om du har ett bra nättagregat (PSU) så kommer du troligen inte märka någon skillnad.
Vad gäller värmen/ brandrisk så har du troligen tillräckligt med luftcirkulation i chassit för att hantera 1,2 W (fördelat över 60 cm).

Där har du matematiken, men sen var den någon som sa att Nvidia skriver att man skall använda 2 kablar.
Så lämnar beslutet till er om vilket som är bäst/snyggast/mest praktiskt, osv.

Är du på riktigt? Du hade inte ens nåt källa att komma med om dina påstående.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Är du på riktigt? Du hade inte ens nåt källa att komma med om dina påstående.

Så du förstår inte grundläggande teori om el?
En sak han missade var att ju varmare kablarna blir, ju mer resistans blir det. Och resistansen skiljer sig alltid, tror det han räknat på är 100% ren koppar. Finns nog inga nätagg med 100% ren koppar i kablarna.

GN släppte precis en intressant pjäs om belastning på enstaka PSU kablar i mining-scenarion. Där de lägger extremt last på en Sata kabel. PCI-E kablarna har mycket tjockare koppar och tål mycket mer.

Permalänk
Medlem

Man ska inte över övertänka det här. Jag har samma PSU RM850x och har tre 8-pin PCIe kablar dragna till kortet och varje kabel har en splitter. Ser löjligt ut faktiskt men det fungerar.

Permalänk
Medlem

Tack för nerdinformationen! och, jag visste inte att tillverkare tom skulle rekommendera detta (officiellt) på dem mer krävande GPUerna?
Har tänkt tanken, men köpte ett starkare agg istället, tänker nog göra det endå nu om något i lådan uppskattar det, why not..

*done!* 😉

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Så du förstår inte grundläggande teori om el?
En sak han missade var att ju varmare kablarna blir, ju mer resistans blir det. Och resistansen skiljer sig alltid, tror det han räknat på är 100% ren koppar. Finns nog inga nätagg med 100% ren koppar i kablarna.

GN släppte precis en intressant pjäs om belastning på enstaka PSU kablar i mining-scenarion. Där de lägger extremt last på en Sata kabel. PCI-E kablarna har mycket tjockare koppar och tål mycket mer.
https://www.youtube.com/watch?v=z83hvvjTTC8

Jag får ta och be om ursäkt, var på lyset och minns inte alls att man hade skrivit det där.. Nåja..

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk

Förlåt att jag pumpar tråden, så med detta https://www.inet.se/produkt/5411686/msi-geforce-rtx-3070-8gb-... går det bra med en delad kabel då Strömförbrukning endast är 220 W? Har ett rm850x https://www.inet.se/produkt/6904964/corsair-rm850x-850w-v3

Fast ett 3070 verkar dra 250 watt ibland,,, kanske lika bra att köpa ett 4070 rtx som bara behöver en pin då och sälja mitt 3070

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none