Nån som kan rekommendera en bra extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Nån som kan rekommendera en bra extern hårddisk

Hej!

Tänkte köpa en ny extern hårddisk då min gamla är sönder.
Nån som kan rekommendera en?

/ Klasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klas-Jan:

Hej!

Tänkte köpa en ny extern hårddisk då min gamla är sönder.
Nån som kan rekommendera en?

/ Klasse

Jag kan rekommendera den jag har, fast det är en SSD.

Samsung 870 QVO 8 TB kör jag. Via en vagga eller vad det heter och USB C in i datorn.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Vad använder du den till?

Lite beroende på användningsområde så kanske 7k för ovan nämnda ssd inte riktigt är motiverat.

Tillfälligt pluggas in för t. Ex. Semesterbilder eller annat som inte behöver någon speciell accesstid eller direkt raketfart för att flytta filer? Mekanisk disk.

Spel? Ssd eller mekanisk bägge funkar lite bättre laddtider med ssd.

Budget?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

lagring med QLC är heller inget bra för arkivroll och halvårsinkoppling typ då de måste vara spänningssatta med inte allt för lång mellanrum (typ var 14 dag eller så i mellanrum) om man inte skall riskera bitrot. - det är naturen med QLC-celler att man ökat lagringstäthet (fler bit per cell) på bekostnaden av långtidshållbarhet (rentension-tid). med TLC-celler är det runt 1 år innan risk för läsfel inträffar (själv har jag råkat på bara 11 månader), MLC-celler > 5 år och SLC-celler > 10 år.

Skall du ha för långtidslagring och det är sällan inkopplat, köp en vanlig 3.5" USB USB-snurrdisk som Seagates 10 TB expansion för dryga 2000:- (inte 8 TB och lägre då de är SMR) en sådan kan du glömma i 10 år i rad och ändå läsa datan felfritt efteråt.

Skall du ha 2.5" format är största diskarna på 5TB och alla tillverkaren har bara SMR-diskar där i samtliga storlekar utom möjligen de allra minsta (ingen vinst med SMR där liksom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad använder du den till?

Lite beroende på användningsområde så kanske 7k för ovan nämnda ssd inte riktigt är motiverat.

Tillfälligt pluggas in för t. Ex. Semesterbilder eller annat som inte behöver någon speciell accesstid eller direkt raketfart för att flytta filer? Mekanisk disk.

Spel? Ssd eller mekanisk bägge funkar lite bättre laddtider med ssd.

Budget?

Ja, så sant. Den enda nackdelen med min är att det bara är 8 TB. Önskar det dubbla egentligen. Helst mer, men då får en vänta till storage gått ned lite mer i pris. Denna kände jag var rätt billig dock, en tusenlapp per TB, ungefär.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K