Nvidia Shield TV och LG Oled - Dolby vision

Permalänk

Nvidia Shield TV och LG Oled - Dolby vision

Hej!

Har precis införskaffat mig en Nvidia Shield TV som jag kopplat in i min LG OLED55B6V (2016) och försöker nu hitta rätt bland de olika inställningarna som finns för upplösning:

Som jag förstår det stöder inte min TV Dolby Vision på 60Hz via HDMI och det är därför inte det alternativet finns tillgängligt. Sen har ju Shielden möjlighet att switcha till Dolby Vision på 24Hz de gånger man ska titta på Dolby Vision. Kör jag 24Hz hela tiden blir ju gränssnittet väldigt laggigt.

De enda gångerna jag kör Dolby Vision är via Netflix, spelar det då någon roll att det är 24Hz eller 60Hz? Har tidigare kört Netflix med Dolby Vision i den inbyggda LG-appen, kör den då via 24 eller 60Hz?

Ett annat alternativ är att köra HDR istället för Dolby Vision, vad är skillnaden mellan dessa två? Går det att ställa in så att HDR ser ut som Dolby Vision och i så fall hur?

Tack!

Permalänk
Medlem

Kör Netflix via TV-appen istället för Shield:en, du vinner både bildkvalitet och att du slipper meckla med inställningarna. Jag har en CX65 som stödjer allt sådant här lull, men kör fortfarande Netflix-appen på TV:n istället för Shield:en just för att kvaliteten blir markant bättre än om jag kör via HDMI.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof