Hjälp felsökning av BSOD - DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

Permalänk
Medlem

Hjälp felsökning av BSOD - DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

Hej!

Min dator har börjat blåskärma ofta. Jag tror att detta började efter den 30:e mars då jag flashade ett nytt VBIOS, F62, för mitt Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master. Jag gjorde detta för att kunna dra nytta av resizable BAR. Vid koll av loggarna går det se att Windows har kraschat ett antal gånger sedan den 31:a mars. Jag gör inget speciellt när detta händer. Det har skett när jag använt Chrome, startat ett spel och använt AutoCAD.

Verken CPU eller GPU är överklockad. Jag har nu precis testat att slå av XMP-profilen för att se om systemet blir mer stabilt, och jag kommer att återkomma i tråden om det har hjälpt. Sedan får ni gärna förslå andra saker att testa.

Datorns specifikationer (exklusive chassi och CPU-kylare):
CPU - Intel i5 10600K
MOBO - Z490I AORUS ULTRA
RAM - Crucial Ballistix Red DDR4 3600MHz 2x8GB
SSD - WD Blue SN550 1TB
GPU - Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master
PSU - Corsair SF600 Platinum

Jag har för närvarande de senaste drivrutinerna installerade, förutom att jag struntat i att installera drivrutiner för SATA RAID/AHCI för moderkortet.

Drivrutiner installerade:
Realtek HD Audio Driver - 6.0.9126.1
Intel Management Engine Firmware - 2102.100.0.1044
Intel i225 LAN driver - 1.0.2.8
Intel WIFI driver - 20.20.0.6
Intel Bluetooth Driver - 22.20.0.3
BIOS - F20d
Nvidia Geforce 466.11 Game Ready (även testat 465.89)
VBIOS - F62 (på båda VBIOS-profilerna)

Permalänk
Medlem

Har du testat att återställa CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Har du testat att återställa CMOS?

Nej, men gjorde det nu så får vi se.

Permalänk
Medlem

Intressant inlägg då jag har ett liknande problem med mitt grafikkort. För mig kommer dock felet när jag sätter load på systemet med spel. Följer med intresse denna tråd.
Har ett Asus 3080 Strix OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickypod:

Intressant inlägg då jag har ett liknande problem med mitt grafikkort. För mig kommer dock felet när jag sätter load på systemet med spel. Följer med intresse denna tråd.
Har ett Asus 3080 Strix OC.

Jag har hittat en tråd på Asus ROG forum där det är två personer som också verkar ha problem.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?123418-Resizable-BA...

Se inlägg #32 och #34.

Permalänk
Medlem

Hittade ytterligare en tråd om stabilitetsproblem efter flash av ny VBIOS. https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/mieeyu/warning_new...

Så det är rätt mycket som talar för att det är de nya VBIOS:arna som orsakar detta. Ska forska i hur man kan flasha tillbaka till ursprungliga versionen. Alternativt att det räcker att stänga av inställningarna i BIOS som aktiverar resizable bar.

Permalänk
Medlem

Att stänga av R-BAR inställningarna i BIOS/EUFI hjälpte inte. Datorn blåskärmade nu när jag satt med Excel...

Permalänk
Medlem

Flashade nu en ny BIOS för Z490I AORUS ULTRA, F20, som släpptes 2021-04-20. Får se om den löser detta.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför har du inte installerat drivrutiner för AHCI?

Jag har uppfattat det som att det inte behövs när jag googlat runt. AHCI används av SATA-enheter, och eftersom jag inte använder någon SATA-enhet så behövs inte drivrutiner för AHCI (rätta mig om jag har fel).

Permalänk
Medlem

Blåskärm igen. Att uppdatera till BIOS-version F20 hjälpte alltså inte. Nu tror jag att jag måste ta kontakt med Gigabyte om ursprungliga VBIOS-filer att flasha.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av alex5555:

Blåskärm igen. Att uppdatera till BIOS-version F20 hjälpte alltså inte. Nu tror jag att jag måste ta kontakt med Gigabyte om ursprungliga VBIOS-filer att flasha.

Låter jäkligt märkligt, men allt pekar väl mot VBIOS tycker jag nog. Hade själv tänkt uppdatera men väntar nog då. Följer med intresse, hoppas det löser sig för dig. Sjukt surt med märkliga BSODs.