Permalänk
Medlem

Höga temps i5-11600k

Hej. Har precis byggt ihop min nya dator men tycker att det är otroligt höga temps på min CPU.

Sitter med följande specs:
Chassi: Fractal Design Define 7 Compact
Fläkar: 2st 140mm Corsair LL insug, 1st 120mm Corsair LL utblås
CPU: Intel i5-11600k
CPU-kylare: Noctua NH-D15s (använde medföljande kylpasta)
(Asus TUF RTX 3080)

Rumstemperatur är väl typ 22C, vet inte exakt.

Det är ju inte det bästa luftflödet i chassit pga ljuddämpning men inte superdåligt heller. Har ju också 3 chassifläktar och en ruskigt bra cpu-kylare.

Idle ligger typ på 50C, när jag lirade lite Rainbow Six Siege så toppade den 83C. Det var då jag började fundera lite då jag tyckte det var extremt högt så laddade ner Prime95 och körde stress test med 12 rundor, och enligt HWinfo så maxade den 100C på package vid ett tillfälle.

Har läst lite att 11th gen i5 blir varm och betydligt varmare än tidigare generationer, men det här känns väldigt extremt? Vad kan jag göra för att åtgärda det? Svårt att skaffa bättre cpu-kylning tänker jag.

Bomba med förslag!

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem

Låter som att du kan ha applicerat kylpasta felaktigt, för lite kanske? Eller att kylflänsen inte sitter som den bör?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Låter som att du kan ha applicerat kylpasta felaktigt, för lite kanske? Eller att kylflänsen inte sitter som den bör?

Så kanske det är. Får kanske ta bort kylaren och kolla hur det ser ut där under, ta bort eller lägga till kylpasta och sen sätta tillbaka den igen. Tänkte om det kunde vara så att kylaren inte är ordentligt tilltryckt mot cpun, drog åt så mycket som instruktionerna sa men vet inte om man ska dra lite extra för säkerhets skull?

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Så kanske det är. Får kanske ta bort kylaren och kolla hur det ser ut där under, ta bort eller lägga till kylpasta och sen sätta tillbaka den igen. Tänkte om det kunde vara så att kylaren inte är ordentligt tilltryckt mot cpun, drog åt så mycket som instruktionerna sa men vet inte om man ska dra lite extra för säkerhets skull?

Du ska absolut inte behöva ta i nar du spänner fast den, du känner när den plötsligt tar emot. Alternera du mellan skruvarna? Eller drog du åt ena mycket eller helt och sen den andra? Så att du fått ojämnt tryck mot IHS? 🤔

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Du ska absolut inte behöva ta i nar du spänner fast den, du känner när den plötsligt tar emot. Alternera du mellan skruvarna? Eller drog du åt ena mycket eller helt och sen den andra? Så att du fått ojämnt tryck mot IHS? 🤔

Okej, kanske ska som sagt ta bort den och återmontera där jag alternerar mer, skruvade lite i taget på båda sidorna men kanske ändå blev ojämnt.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem

Låter lite högt, men jag antar att du har Multicore Enhancement påslaget i bios? Kolla hur många watt processorn vid belastning (också med HWiNFO).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Låter lite högt, men jag antar att du har Multicore Enhancement påslaget i bios? Kolla hur många watt processorn vid belastning (också med HWiNFO).

Ska kolla om det är påslaget, ska det vara det eller inte? Kan kolla watten vid belastning också och se vad den ligger på.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Ska kolla om det är påslaget, ska det vara det eller inte? Kan kolla watten vid belastning också och se vad den ligger på.

Dina temps låter lite höga oavsett kanske, men finns många variabler. Jag testade en 11600K och den gick upp till 210 watt vid Prime95-load (AVX2). Tror tempen låg runt 80 c då med en D14.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Dina temps låter lite höga oavsett kanske, men finns många variabler. Jag testade en 11600K och den gick upp till 210 watt vid Prime95-load (AVX2). Tror tempen låg runt 80 c då med en D14.

Ja jag har iallafall efter tidigare tips monterat bort kylaren. Det var lite glest med kylpasta så fyllde på liiite så det precis täcker allt nu, och skruvade tillbaka den med ett skruvdrag i taget på varje sida så den sitter jämnt.

Ska testa kolla watten iallafall.

En sak som är värt att nämna är att jag har ställt in fläktprofil silent på CPU fläkt och chassifläktar, så kanske inte ska förvänta mig mycket lägre temp, antar att tester men läser på internet testar med full Speed på alla fläktar

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Ja jag har iallafall efter tidigare tips monterat bort kylaren. Det var lite glest med kylpasta så fyllde på liiite så det precis täcker allt nu, och skruvade tillbaka den med ett skruvdrag i taget på varje sida så den sitter jämnt.

Ska testa kolla watten iallafall.

En sak som är värt att nämna är att jag har ställt in fläktprofil silent på CPU fläkt och chassifläktar, så kanske inte ska förvänta mig mycket lägre temp, antar att tester men läser på internet testar med full Speed på alla fläktar

En sak är att multicore-enhancement (MCE) kan göra datorn instabil. Det kan räcka långt att bara höja alla power limits i bios så den kan turbo-boosta så länge som möjligt. Finns en del bra guider om du googlar/youtubar.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

De kan vara så att du har en bra cpu kylare.. men jag skulle endå kört på en 360 aio kylare typ corsair capellix. Eller iallafall prova om nån polare har en aio du kan testa 😊 plus fläkt utsug x2 eller x3 på toppen och x1 bak och mata in luft framifrån x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notoriouz1:

De kan vara så att du har en bra cpu kylare.. men jag skulle endå kört på en 360 aio kylare typ corsair capellix. Eller iallafall prova om nån polare har en aio du kan testa 😊 plus fläkt utsug x2 eller x3 på toppen och x1 bak och mata in luft framifrån x3

Nej usch, hellre en D15 varje dag i veckan. Läs recensioner - D15 är uppe där och spelar i samma liga. Plus att du slipper risk för pump som pajar, läckage, etc.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Är du nöjd med processorn annars? Det är nämligen så att jag har köpt en 5600X men funderar på att byta den mot en 11600K då jag har läst att det är i princip samma vad det gäller prestandamässigt.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Nej usch, hellre en D15 varje dag i veckan. Läs recensioner - D15 är uppe där och spelar i samma liga. Plus att du slipper risk för pump som pajar, läckage, etc.

Inte en chans 🤣 du får nog försöka hitta nån jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notoriouz1:

Inte en chans 🤣 du får nog försöka hitta nån jämförelse

https://www.youtube.com/watch?v=7VzXHUTqE7E

En D15 motsvarar ungefär en aio med 240mm radiator enligt GamersNexus. Visst, en aio med 360mm radiator är lite bättre - men ingen jätteskillnad, plus att du får hela grejen med pumpljud, tillförlitlighet, risk för läckage (även om det är ovanligt), osv.
Jag förstår att AIOs är populära nu för tiden - gärna med RGB. Kanske en generationsfråga

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notoriouz1:

Inte en chans 🤣 du får nog försöka hitta nån jämförelse

D15 slår de flesta AIO på marknaden, plus mycket tystare, slipper pumpljudet och risk för läckage. Våga vägra vattenkylning! 🙂

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nchannelmosfet:

Är du nöjd med processorn annars? Det är nämligen så att jag har köpt en 5600X men funderar på att byta den mot en 11600K då jag har läst att det är i princip samma vad det gäller prestandamässigt.

Jag är nöjd, den gör sitt jobb. Spelar bara så kan inte uttala mig om hur den står sig i andra uppgifter. Uppgraderade från i7-6700k och det var ett rejält kliv

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Skrivet av marre610:

D15 slår de flesta AIO på marknaden, plus mycket tystare, slipper pumpljudet och risk för läckage. Våga vägra vattenkylning! 🙂

Dock finns ingen cpu fläkt som slår dem bästa aio kylarna 😊 finns väldigt tysta aio kylare. Kolla bara runt lite på youtube.

Men men. Vill TS inte prova annan fläkt kan han alltid prova en riktigt bra kylarpasta eller delidda med flytande metall 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notoriouz1:

Dock finns ingen cpu fläkt som slår dem bästa aio kylarna 😊 finns väldigt tysta aio kylare. Kolla bara runt lite på youtube.

Men men. Vill TS inte prova annan fläkt kan han alltid prova en riktigt bra kylarpasta eller delidda med flytande metall 😛

Skulle inte delidda 11:e generationens Intel-processorer. Dom är lödda - något annat än att delidda typ generationen 4. Så inte bara att delidda är svårare så ger det mindre.

TS har en fantastisk kylare - så det är inte problemet. Att på sin höjd vinna ett 2-3 grader med en AIO som både har kortare livslängd, högre risk, etc. är för mig oförstårligt.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Skulle inte delidda 11:e generationens Intel-processorer. Dom är lödda - något annat än att delidda typ generationen 4. Så inte bara att delidda är svårare så ger det mindre.

TS har en fantastisk kylare - så det är inte problemet. Att på sin höjd vinna ett 2-3 grader med en AIO som både har kortare livslängd, högre risk, etc. är för mig oförstårligt.

På sin höjd 2-3 grader? Snarare minimum. Och många tester visar ca 7-10 grader lägre temps i jämförelse. Ljudnivå? Jadu, lägre ljudnivå uppmätt i db enligt tester på de flesta bra aio kylarna 😊

Risken för läckage är obefintlig sålänge du inte själv tar sönder nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notoriouz1:

På sin höjd 2-3 grader? Snarare minimum. Och många tester visar ca 7-10 grader lägre temps i jämförelse. Ljudnivå? Jadu, lägre ljudnivå uppmätt i db enligt tester på de flesta bra aio kylarna 😊

Risken för läckage är obefintlig sålänge du inte själv tar sönder nåt.

Kolla Gamers Nexus-videon jag skickade - dom är duktiga på att testa kylare. Där var det 2-3c vid samma ljudnivå.

Risken för läckage är inte obefintlig - men, visst, låg. Sedan har du pumpljud, pump som pajar, radiatorn måste vara högre än pumpblocket, etc etc.

Jaja, TS bör oavsett inte byta kylare.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Kolla Gamers Nexus-videon jag skickade - dom är duktiga på att testa kylare. Där var det 2-3c vid samma ljudnivå.

Risken för läckage är inte obefintlig - men, visst, låg. Sedan har du pumpljud, pump som pajar, radiatorn måste vara högre än pumpblocket, etc etc.

Jaja, TS bör oavsett inte byta kylare.

Japp det va 2-3c minimum och det va inte dem bra aio kylarna. De bättre vinner med hästlängder o det vet du själv men du är bara envis och trångsynt 🤣 10c mindre vid samma ljudnivå på de bättre kylarna är väldigt mycket bättre.

Du får det låta krångligt med placering av radiator. Den hamnar 100% av fallen högre än pumpen om man inte har ett riktigt skumt chassi 🤣

Vattenkylning vinner alla dagar i veckan. Men ska du jämföra de sämsta aios med den bästa luftkylaren som endå inte lyckas kyla 11600k blir lite missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notoriouz1:

Japp det va 2-3c minimum och det va inte dem bra aio kylarna. De bättre vinner med hästlängder o det vet du själv men du är bara envis och trångsynt 🤣 10c mindre vid samma ljudnivå på de bättre kylarna är väldigt mycket bättre.

Du får det låta krångligt med placering av radiator. Den hamnar 100% av fallen högre än pumpen om man inte har ett riktigt skumt chassi 🤣

Vattenkylning vinner alla dagar i veckan. Men ska du jämföra de sämsta aios med den bästa luftkylaren som endå inte lyckas kyla 11600k blir lite missvisande.

Du har ett Z:a i ditt nick, och stavar man det rätt så passar det bra in på dig.

Kan du inte hänvisa till en (seriös) källa så styrker ditt påstående?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Du har ett Z:a i ditt nick, och stavar man det rätt så passar det bra in på dig.

Kan du inte hänvisa till en (seriös) källa så styrker ditt påstående?

Det e varken svårt eller jobbigt att söka på youtube 🦧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notoriouz1:

Det e varken svårt eller jobbigt att söka på youtube 🦧

Det är svårare att hitta vettiga recensenter. Men då du inte ens kan backa upp dina påståenden så lämnar jag denna konversationen.

Om någon annan läser denna konversationen: gör din research, säkerställ att det är vettiga recensenter och tänk på upp och ner-sidor med både AIO och luftkylning. Som bonus - kör du en Noctua så kan du använda den i många år - 10-15 år. Noctua ger dig nytt monteringskit gratis och prestandan påverkas inte över tid på samma sätt som pump som pajar, gummisladdar som torkar, etc.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Det är svårare att hitta vettiga recensenter. Men då du inte ens kan backa upp dina påståenden så lämnar jag denna konversationen.

Om någon annan läser denna konversationen: gör din research, säkerställ att det är vettiga recensenter och tänk på upp och ner-sidor med både AIO och luftkylning. Som bonus - kör du en Noctua så kan du använda den i många år - 10-15 år. Noctua ger dig nytt monteringskit gratis och prestandan påverkas inte över tid på samma sätt som pump som pajar, gummisladdar som torkar, etc.

Hahahaha luftkylarn bimbim 🤣🤣🤣 du verkar livrädd för vattenkylt och lever i stenålder. Utvecklingen går framåt så du vet. Den recensionen du själv länkade visar ju att evga 360mm aio kyler 10c lägre än den luftkylaren du prisar till skyrna. Det är altså ganska långt bort för att ens säga "spelar i samma liga" inte ens nära kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notoriouz1:

Hahahaha luftkylarn bimbim 🤣🤣🤣 du verkar livrädd för vattenkylt och lever i stenålder. Utvecklingen går framåt så du vet. Den recensionen du själv länkade visar ju att evga 360mm aio kyler 10c lägre än den luftkylaren du prisar till skyrna. Det är altså ganska långt bort för att ens säga "spelar i samma liga" inte ens nära kompis.

Jag har haft fyra vattenkylare. Alla olika märken. All dyra som fan. Alla gick sönder kort efter att garantin gått ut.
Det är svårt för mig att rekommendera vattenkylning efter dom här upplevelserna.
Folk får köpa vad dom vill men dom ska veta om för och nackdelar när vi ger rekommendationer här.

Hur många anledningar det än finns att köpa en vattenkylning som tex det är snyggt, kyler lite bättre, känns häftigt osv så går det aldrig att komma ifrån att luftkylare håller så länge det finns fäste till nya socklar. Hur många vattenkylare får nya monteringskit?

Köp gärna vattenkylning 👍
Men vet vad du eventuellt köper för problem.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med tempen?
Märkte på mitt MSI Z590 med 11900K och Noctua NH-U12A att det matade på väldigt mycket spänning stockinst på autovoltage med Abt aktiverat.
Över 1.6v ibland vilket medförde höga temps.
Nu kör jag 5.2Ghz all core med manuell 1.45v.
Svalare och snabbare än stock.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

för en 11600k prova ändra cpu core voltage från auto till 1.3-1.35 någonstans där ska den vara stabil och du sänker tempsen avsevärt från att köra på auto!

Permalänk
Skrivet av Notoriouz1:

Hahahaha luftkylarn bimbim 🤣🤣🤣 du verkar livrädd för vattenkylt och lever i stenålder. Utvecklingen går framåt så du vet. Den recensionen du själv länkade visar ju att evga 360mm aio kyler 10c lägre än den luftkylaren du prisar till skyrna. Det är altså ganska långt bort för att ens säga "spelar i samma liga" inte ens nära kompis.

Inte för att vara den som är den, men det finns ingenting som säger att vatten är bättre än luft. Du får vatten att låta som det "nya"-häftiga medans den tekniken existerat i år.
Jag har själv kört med AIO's av den simpla anledningen till att jag tycker det är snyggare, men luft är minst lika effektivt om inte effektivare.