Helgsnack: Vilket är ditt sämsta komponentköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Datorbutiken? 🤣

Oh nej nej, det här var mycket tidigare. Var nåt Stockholmsbolag som hade funnits ett bra tag vill jag minnas, det här var innan det blev sån norm med kortköp på internet. (har jag för mig , drygt 20 år sedan -.- )

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Oh nej nej, det här var mycket tidigare. Var nåt Stockholmsbolag som hade funnits ett bra tag vill jag minnas,

TD Consall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Köpte ett begagnat ljudkort häromdagen på Tradera... Tänkte inte på att PCI är en gammal standard som mitt Mobo inte stöder.

Väldigt vanligt i annonser att PCIe förväxlas med PCI och vice versa

Permalänk
Medlem

Slutet på 90-talet hade Nån större elektronikfirma (möjligen Elgenanten?) Hyrt in sig i Globen över en dag för att sälja elektronik till "makalöst" bra priser. Väl där kostade det hundra spänn att gå in (JA, jag vet att jag borde vänt i dörren) Nåväl, pengarna brände i fickan.
Väl därinne var priserna exakt samma som i butik. Hundra spänn åt helvete.
Men jag hittade ett par 3d-brillor.
Drömde mig snabbt iväg till en värld a'la Oculus Rift eller HTC Vive.
Vill minnas att det kostade 3k av mina surt förvärvade slantar. Väl hemma inser jag att det är ett par plastiga brillor,typ de man köper för 15 spänn på sf-bion fast dom har en kabel på.
Grafiken var snarlik med drutten och Jena för er som minns det.
3d-kvaliteten var lik den man fick med pappersbrillorna man använde för att se 3d på Sommarlovsmorgon nåt år på 80-talet
Fick med ett mediokert rymdspel som jag tvingade mig själv att spela i en timme, sen blev skiten liggandes till det åkte på tippen.
Slutsats:
Betalt pengar för att besöka butik "check". Köpt sopor på nämnda butik "check". Bidragit till miljöförstöring genom att handla skit på ovan nämna butik "check"

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Rtx 3080 tuf.
Har fortfarande inte fått det...

Permalänk
Medlem

Justja glömde bort Asus xonae essence STX.... Ojj ojj vad det krångla.. När det väl funka och inte gav nå bsod så va inte ljudet nån sådär jätteskillnad mot mitt Asus Crosshair V fornula moderkort.

Och den där molex strömkabeln va ett helvete.... Funka bättre utan den.

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splongen:

Asus xonae essence STX....

Kåpan har 2 skruvar som går att använda till m.2. 😅😎

Permalänk
Medlem

Zalman cnps9900

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Kåpan har 2 skruvar som går att använda till m.2. 😅😎

Åfan hade ju vart användbart. Sålde det dock för 250kr ganska nyss 😂

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem

Inget direkt dåligt köp, men jag kan ibland fortfarande känna irritation över att jag inte velade en liten stund till innan jag köpte ett GTX 980 Ti typ dagen innan 10-serien lanserades.

Permalänk
Medlem

GeForce FX5200, var ung och hade inte mycket pengar. Ville uppgradera från GeForce 2 MX. Jag visste att det inte var ett jättebra kort men det var vad jag hade råd med. Det jag inte visste var att det fanns flera varianter av kortet, vissa hade 64-bitars minnebus och and 128. De flesta recensioner var såklart på kortet med 128 bitars minnesbuss och jag fick såklart ett med 64. Kunde de bara inte döpt kortet med 64 bitars minnesbuss till FX5100?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv

Under alla år har det blivit en del. De jag har närmast i huvudet är en Intel Q8200, Q8400 eller något liknande, HIS HD7950, Asus HD7970 DCU II samt mina GTX 260's.

Annars är jag överlag nöjd med de komponenter jag köpt även om undantag finns.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Flera kompisar hade varianter av OCZ Agility, vilket fick mig att tveka med SSD ända fram till 2012. Lustigt nog slängde jag in en gammal 120 GB OCZ Agility 3 i en dator jag sålde för ca 5 år sedan, och den funkar perfekt än idag. Måste vara närmare 10 år gammal vid det här laget!

Jag hade ett G19s, där slutade sektioner av tangentbordet att fungera slumpmässigt. Jättekul när man var ordentligt uppgearad i DayZ, vilket var vad som fick mig att slänga det hårt i golvet så att det skulle "gå sönder ordentligt".

Ja, verkade vara ett stort lotto med SSDer när det var nytt. De från Intel var lite segare och dyrare än många andra men verkade hålla bäst.

Sjukt att de inte löst problemet när de släppte G19s. Såvitt jag vet så slocknade skärm/tangenter eftersom kontaktens fäste i tangentbordet var felbyggt och lätt började glappa. Har varit lite emot Logitech, men nu känns de mer relevanta igen. Har köpt en G703 mus som jag för det mesta är väldigt nöjd med. Men kommer som sagt aldrig att köpa ett av deras sjukt dyra tangentbord igen, numera kostar de ju runt 1600kr även utan skärm, helt vansinnigt för en som inte är den absoluta eliten inom gaming. Kör med ett billigt från Cherry nu, går alldeles utmärkt att gamea/skriva med.

Permalänk
Medlem

Kanske inget katastrofdåligt köp men jag köpte en Steam Link + handkontroll på nån rea för ett par år sedan, har för mig att de sålde båda i paket för 49 euro. Har väl använt dem kanske tio gånger sedan dess. Steamlinken ser bra ut på papper men i praktiken så stod jag inte ut med latencyn och komprimeringsartefakterna den introducerade och så blev jag inte riktigt kompis med handkontrollen. Ligger nerpackad nu.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Razer Diamondback första versionen (2005), kanske det var ett måndagsexemplar men jag var så grymt besviken över kvalitén på mitt första "större" köp, musknapparna och scrollen fastnade, sladden glappade och min bror stal den. Microsoft Intellimouse 3.0 eller MX518 var grejer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

TD Consall?

Jag har faktiskt ingen aning längre, det var ingen av de stora lirarna vet jag, men namnet är bortblåst sedan länge nu.

Permalänk
Medlem

Mitt sämsta köp var nog möjligtvis mitt 290 i nuvarande dator. Inte för att kortet i sig är kasst, men känns som att det hade varit så sjukt värt det att pröjsa det dubbla för ett 1080ti som stått sig så bra så länge, och även om de nu sakta börjar bli utdaterat så går det ju ändå inte att köpa nytt idag så man blir nog fast ett tag till...

Näst sämsta är nog E5300-prollen i den förra istället för I7 2600K (?), av liknande anledning.

Nästa dator måste jag intala mig själv att inte snåla

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Mitt sämsta köp de senaste åren måste vara Akasa Apache 140mm fläktar, irriterande klickande ljud vid låga RPM. Försökt kasta dom på folk men ingen vill ha dom. Någon som vill ha 2st? Jag skickar dom gratis till någon stackars sate som får stå ut med dom 🤣🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

Sjukt att de inte löst problemet när de släppte G19s. Såvitt jag vet så slocknade skärm/tangenter eftersom kontaktens fäste i tangentbordet var felbyggt och lätt började glappa. Har varit lite emot Logitech, men nu känns de mer relevanta igen. Har köpt en G703 mus som jag för det mesta är väldigt nöjd med. Men kommer som sagt aldrig att köpa ett av deras sjukt dyra tangentbord igen, numera kostar de ju runt 1600kr även utan skärm, helt vansinnigt för en som inte är den absoluta eliten inom gaming. Kör med ett billigt från Cherry nu, går alldeles utmärkt att gamea/skriva med.

Jag har köpt ett Logitech-tangentbord för första gången sedan dess, ett G213 Prodigy. Det kostade bara 499 kr på Netonnet men är RGB-belyst och har en typ av brytare de kallar 'Mech Dome', som är en lätt uppgraderad rubber dome-variant. Känner inte att jag har någon motivation att lägga ut flera tusen på tangentbord längre heller, så detta var bland de billigaste belysta tangentborden med vettigt handledsstöd som funkar till spelande, till skillnad från de kontorsbetonade HP- & MS-tangentbord jag hade innan.