Köpa uppgradering, vad köpa?

Permalänk
Medlem

Köpa uppgradering, vad köpa?

Hej!

Jag tänkte upgradera min stationära dator och tänkte att det kan vara smart att rådfråga här först:)

Det jag tänkte behålla nu är:

gtx 1060 6gb
16 gb ram
1.4 TB ssd
CPU fläkt

Så det jag behöver är

Nytt chassi ( gärna billigt med Glas sida )
Moderkort
Ny processor, ( Processorn jag har nu är i7 4770k, och jaag funderar på att köpa är Intel Core i7 10700K )

Så vilka delar bör jag köpa för att komma undan så billigt som möjligt?

Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Antagligen har du halvlångsamma DD3 till RAM, nyare gillar DDR4 och så länge din CPU-kylare passar nya sockeln kan du kanske fortsätta använda den, lite beroende på hur bra dess förmåga att leda bort värme är.

Om du inte tänker överklocka "behövs inte" K-modellen, där kan du spara några hundralappar.
Vi behöver veta vad du har för delar nu och vad du har för budget!

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite synd att snåla på chassit, då allra helst om du vill ha glas sida.
Sen kan du alltid satsa på en 10700KF CPU, ingen integrerad grafik men samtidigt får du samma prestanda och dessa är snäppet billigare.
RAM tycker jag ändå att 3200MHz är billiga och ger bra prestanda till vad de högre hertz minnena ger.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Tycker det är lite synd att snåla på chassit, då allra helst om du vill ha glas sida.
Sen kan du alltid satsa på en 10700KF CPU, ingen integrerad grafik men samtidigt får du samma prestanda och dessa är snäppet billigare.
RAM tycker jag ändå att 3200MHz är billiga och ger bra prestanda till vad de högre hertz minnena ger.

Har du något förslag på Chassi?:)

Och är det något mer jag behöver köpa för att göra detta? (Är rätt noob på bygga datorer)
Tänker typ kablar osv osv

Permalänk
Skrivet av tWistish:

Så det jag behöver är

Nytt chassi ( gärna billigt med Glas sida )
Moderkort
Ny processor, ( Processorn jag har nu är i7 4770k, och jaag funderar på att köpa är Intel Core i7 10700K )

Så vilka delar bör jag köpa för att komma undan så billigt som möjligt?

Mvh

Och nytt minne. DDR3 minne kommer inte fungera.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Och nytt minne. DDR3 minne kommer inte fungera.

Till moderkortet menar du? funkar inga ddr3?

Permalänk
Viking
Skrivet av tWistish:

Till moderkortet menar du? funkar inga ddr3?

Nej, DDR3 passar inte i ett moderkort som har stöd för DDR4.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, DDR3 passar inte i ett moderkort som har stöd för DDR4.

okej och alla nya moderkort som den processorn jag länkade till passar till har ddr4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

okej och alla nya moderkort som den processorn jag länkade till passar till har ddr4 ?

Alla nya processorer och moderkort kräver ddr4, så köper du nytt så måste du byta. Dock får du rätt så bra betalt om du säljer dina gamla minnen men även för cpu och moderkortet. 4770k och 16GB ram är väldigt populärt och lättsålt.

Permalänk
Medlem

Ja du behöver DDR 4, tror du söker något liknande nedan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15193815/komma-undan-sa-billigt-som-mojligt-pci-e-4

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Alla nya processorer och moderkort kräver ddr4, så köper du nytt så måste du byta. Dock får du rätt så bra betalt om du säljer dina gamla minnen men även för cpu och moderkortet. 4770k och 16GB ram är väldigt populärt och lättsålt.

Tack för svar! Kan man sälja här via sweclockers eller hur går jag tillväga?

Permalänk
Medlem

Lägger gärna några hundringar till på processor om jag ändå ska görat, vilken skulle du rekommendera? i7 1070k kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Tack för svar! Kan man sälja här via sweclockers eller hur går jag tillväga?

Ja du kan sälja på sweclockers, de har en marknadsplats, så det är bara att lägga in en annons där. Jag tror att det kostar 20kr eller något sådant att lägga ut en annons.

Permalänk
Medlem

Tog för givet att du skulle spela på din PC och då är NYA 11600k snabbare än än gamla 10700k som bygger på skylake som kom 2015 (så det blir lite som att slänga pengarna i sjön även om alla Intel CPU heter något med sjö (lake))

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Tog för givet att du skulle spela på din PC och då är NYA 11600k snabbare än än gamla 10700k som bygger på skylake som kom 2015 (så det blir lite som att slänga pengarna i sjön även om alla Inte CPU heter något med sjö (lake))

Jo då jag ska spela, jag gör mest musikproduktion och spelar men då jag tänkte att jag skaffa nytt chassi och dra om alla kablar tänkte jag att jag lika gärna kan uppgradera burken lite:)

Permalänk
Medlem

Uppgradering, är detta bra?

Tja!

Jag tänkte uppgradera min dator och har just nu detta:

i7 4770k
16 gb DDR3 Minnen
gtx 1060 6 gb
Skit-chassi
Noctua NH-U9B SE2

Så det jag tänkte köpa nytt är:

CPU
Minnen
Chassi

och en sweclockare länkade detta; https://www.inet.se/kundvagn/visa/15193815/komma-undan-sa-billigt-som-mojligt-pci-e-4

är detta bra?

Bör tillägga att det jag gör på datorn är

Lätt redigering ( Video )
Musikproduktion
spelar CSGO ( Nästan enbart )

Tack!

Permalänk
Medlem

Onödigt med en K-processor om du inte har ett Z moderkort som tillåter överklockning.
Så antingen byt moderkort eller byt ut processorn mot en icke K.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Onödigt med en K-processor om du inte har ett Z moderkort som tillåter överklockning.
Så antingen byt moderkort eller byt ut processorn mot en icke K.

Vad skulle ett dyrare(Z moderkort) kosta? I och med att jag bara spelar CSGO vill jag inte lägga för mycket pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Vad skulle ett dyrare(Z moderkort) kosta? I och med att jag bara spelar CSGO vill jag inte lägga för mycket pengar

Cirka 300 kr mer än det du har i kundkorgen från INET

https://www.inet.se/produkt/1903441/asus-prime-z590-p

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Cirka 300 kr mer än det du har i kundkorgen från INET

https://www.inet.se/produkt/1903441/asus-prime-z590-p

Okej kan du rekommendera någon bra? Tänkte beställa ikväll😊

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Moderkort för överklockning ( Z )

Tja!

Är lite nybörjare med datorer och skulle behöva ett moderkort som fungerar till överklockning då jag ska uppgradera min cpu, alltså en Z model om jag förstår det rätt, vilken är det billigaste / prisvärda moderkortet att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Okej kan du rekommendera någon bra? Tänkte beställa ikväll😊

Den jag länkade är väl helt okej för priset.
Inte prövat någon av dem.
Men hade asus prime z270 förr och det var enkelt och funderade bra.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Den jag länkade är väl helt okej för priset.
Inte prövat någon av dem.
Men hade asus prime z270 förr och det var enkelt och funderade bra.

Jaha oj! såg inte att du hade länkat en ber om ursäkt och tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

Jaha oj! såg inte att du hade länkat en ber om ursäkt och tack!

Skrivet av ImTheMeaN:

Den jag länkade är väl helt okej för priset.
Inte prövat någon av dem.
Men hade asus prime z270 förr och det var enkelt och funderade bra.

vad är skillnaden mellan intel-core-i5-11600KF och intel-core-i5-11600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

vad är skillnaden mellan intel-core-i5-11600KF och intel-core-i5-11600K

K = Upplåst och överklockningsbar med inbyggd grafikdel, Intel UHD Graphics 750.
KF = Upplåst som ovan men utan inbyggd grafik, dvs du måste ha ett grafikkort för att få bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

K = Upplåst och överklockningsbar med inbyggd grafikdel, Intel UHD Graphics 750.
KF = Upplåst som ovan men utan inbyggd grafik, dvs du måste ha ett grafikkort för att få bild.

Tack!

Jag är lite förvirrad,

Z modeller på Moderkort ska alltså vara för överklockning, men sen såg jag detta https://youtu.be/w3X43DDXaKc?t=209

Vad menar han med det? att denna : https://www.inet.se/produkt/1903441/asus-prime-z590-p

inte går att överklocka? Bör jag köra denna: https://www.inet.se/produkt/1903191/asus-prime-z490m-plus ?

Permalänk
Medlem

@tWistish: I videon säger han "... men vill ha mer strömförsörjning för överklockning, vilken den här P-modellen inte har", d.v.s. det är den kraftigare strömförsörjningen på A-modellen det syftas på och inte att P-modellen saknar stöd för överklockning. Alla Z-moderkort har stöd för överklockning, även Z590-P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@tWistish: I videon säger han "... men vill ha mer strömförsörjning för överklockning, vilken den här P-modellen inte har", d.v.s. det är den kraftigare strömförsörjningen på A-modellen det syftas på och inte att P-modellen saknar stöd för överklockning. Alla Z-moderkort har stöd för överklockning, även Z590-P.

aah okej då är jag med! För en nybörjare tycker jag han uttrycker sig konstigt men är med nu:) Så Z590-P modellen funkar alltså att köra i5-11600kf på med bra överklockning för att spela csgo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tWistish:

aah okej då är jag med! För en nybörjare tycker jag han uttrycker sig konstigt men är med nu:) Så Z590-P modellen funkar alltså att köra i5-11600kf på med bra överklockning för att spela csgo?

Det kommer fungera galant 👍

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -