Permalänk
Medlem

Köpa begagnad dator

Ska iväg o kolla på en beggad dator idag. Allt är köpt nov 2020 så kvitton o garantier finns kvar.

Vad är bästa sättet o testa datorn på plats?
Tänker att man tankar msi afterburner för att hålla koll på temps o loads, samt stresstesta med unigine?

Eller finns de ett bättre sätt?

Permalänk
Medlem

Du kan la be ägaren ladda ner och köra några benchmarks som du kan kolla upp för jämförelse redan i förväg.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

En tanke är väl att bara skicka i ett USB-minne med Cinebench R23 och stabilitetstesta 10-30min. Furmark gör GPU tycker jag funkar enkelt och bränner på riktigt ordentligt. Om nu inte säljaren kan delge dig dessa tester i förväg förstås.
Vet du om det är ett hemmabygge eller producerat av butikspersonal?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Du kan la be ägaren ladda ner och köra några benchmarks som du kan kolla upp för jämförelse redan i förväg.

Skrivet av coolerfreak:

En tanke är väl att bara skicka i ett USB-minne med Cinebench R23 och stabilitetstesta 10-30min. Furmark gör GPU tycker jag funkar enkelt och bränner på riktigt ordentligt. Om nu inte säljaren kan delge dig dessa tester i förväg förstås.
Vet du om det är ett hemmabygge eller producerat av butikspersonal?

Tror inte säljaren är så pass kunnig och jag vet inte om han byggt själv eller bara valt delarna.
Aldrig kört cinebench, får man ut temps , load m.m eller måste man köra ett 3e parts program?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bett att få testa ett spel där jag vet ungefär hur jag förväntar mig att datorn ska funka. Samt kört ett benchmark på https://www.userbenchmark.com/ för att se att ingen komponent kraftigt underpresterar mot andra exakt likadana komponenter (här är det viktigast att inte ligga i botten 5%) .

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Tror inte säljaren är så pass kunnig och jag vet inte om han byggt själv eller bara valt delarna.
Aldrig kört cinebench, får man ut temps , load m.m eller måste man köra ett 3e parts program?

Nej, ok.

I see.

Testa.

Kör Cinebench R20 så ser du om du får den prestanda du borde, cirka. Det finns en tabell direkt i programmet som visar vad average user med den givna CPU:n oftast får ut. Det är givetvis beroende av minnen och moderkort också, men ändå.

T ex en Ryzen 5 3600 presterar väl oftast runt 3550 och en score under 3400 skulle oroa mig något - det kan dock bero på mycket enkla anledningar som t ex värmeutveckling (ineffektiv kylning) eller halvdant konfigurerade minnen och eller andra inställningar på moderkortet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077