Dum fråga om hur man kopplar bilbasar

Permalänk
Medlem

Dum fråga om hur man kopplar bilbasar

Hej

Jag har varit ute ur leken tillräkligt länge nu för att ha glömt det mest grundläggande verkar det som.

Så för att inte bränna allt jag har så tänkte jag stälelr en dum fråga.

Det är nu så att jag sitter med 2 kicker solo baric L7 10" kopplade på ett kicker kx600.1 och vill nu uppgradera till ett nytt steg.
Vad jag funnit och är sugen på är stabilt till 1ohm på 3kw på 12.6V 2ohm=1650W samt 4ohm= 908W.
1650 rms kan eventuellt gå med 600rms per sub men ärligt inte intresserad att testa så hoppas på att det skall gå koppla till 4ohm.

Basarna är dubbla coils på 2ohm, rms 600W och max på 1200W i varsin slutna låda för nu.

Är det dömt att misslyckas och jag bör leta mig vidare till en annan amp eller bör det gå koppla för en slutimpedans på 4ohm. Eller kanske rent av är det säkert nog att koppla för 2ohm med ordentligt nedskruvad gain för att inte peaka för högt?

Tack för er tid

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Samsung Sverige

Det är aldrig någon nackdel att ha mer tillgänglig effekt än vad du behöver, så du behöver inte "matcha" basarnas 600 watt kontinuerligt mot slutsteget. Hellre mer effekt så att risken minskar för att steget börjar dista.

Att råka spela lite för starkt med en bas som når sitt Xmax är oftast relativt ofarligt, men att driva en bas med ett slutsteg som inte orkar med och därför ger distorsion kan relativt enkelt förstöra den.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är aldrig någon nackdel att ha mer tillgänglig effekt än vad du behöver, så du behöver inte "matcha" basarnas 600 watt kontinuerligt mot slutsteget. Hellre mer effekt så att risken minskar för att steget börjar dista.

Att råka spela lite för starkt med en bas som når sitt Xmax är oftast relativt ofarligt, men att driva en bas med ett slutsteg som inte orkar med och därför ger distorsion kan relativt enkelt förstöra den.

Super då siktar jag på det steget och 2ohm kopplat.
Rätta mig gärna om jag har fel men koppling bör bli - på coil1 till plus på coil2 per sub och sedan paralell till sub.
Så länge sen jag kopplade sist nu men vill minnas det var något sådant.

Tack igen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RainesX:

Super då siktar jag på det steget och 2ohm kopplat.
Rätta mig gärna om jag har fel men koppling bör bli - på coil1 till plus på coil2 per sub och sedan paralell till sub.
Så länge sen jag kopplade sist nu men vill minnas det var något sådant.

Tack igen.

Ja, om du seriekopplar (minus till plus) lägger du ihop impedansen. Parallellkoppling blir plus till plus på basarna till plus på slutsteget, och minus till minus på basarna till minus på slutsteget.

Med dubbla talspolar på 2 ohm får du seriekoppla spolarna precis som du säger så att basen blir 4 ohm, och sedan parallellkoppla basarna, så landar du på 2 ohm igen.

http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_parallell_serie_koppling...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, om du seriekopplar (minus till plus) lägger du ihop impedansen. Parallellkoppling blir plus till plus på basarna till plus på slutsteget, och minus till minus på basarna till minus på slutsteget.

Med dubbla talspolar på 2 ohm får du seriekoppla spolarna precis som du säger så att basen blir 4 ohm, och sedan parallellkoppla basarna, så landar du på 2 ohm igen.

http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_parallell_serie_koppling...

Underbart. Stort tack för hjälpen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt