Nätaggregat och gpuer

Permalänk
Medlem

Nätaggregat och gpuer

Hej,
En 3060ti och en 3070 i en gaming PC drar 320 totalt när systemet är igång.
Betyder det att man kan lägga till en till 3080 och eventuellt ett 3070 till då deras effekt ihop inte bör gå över 500w?

Nätaggregatet är ett 1000w.

Permalänk
Medlem

Möjligtvis om du har tillräckligt med strömkablar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ravnit:

Hej,
En 3060ti och en 3070 i en gaming PC drar 320 totalt när systemet är igång.
Betyder det att man kan lägga till en till 3080 och eventuellt ett 3070 till då deras effekt ihop inte bör gå över 500w?

Nätaggregatet är ett 1000w.

Om du har rätt kablage och du känner dig trygg med att de inte ska slå om till full kraft vid drivrutinskrasch eller dylikt så.
960W total TDP i stock + resten av systemet slår över.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Om du har rätt kablage och du känner dig trygg med att de inte ska slå om till full kraft vid drivrutinskrasch eller dylikt så.
960W total TDP i stock + resten av systemet slår över.

Ojoj ok,
Bör jag kanske investera i en 1200w då istället?
Ska leka runt lite med datorn och se vad förbrukningen blir vid normal use och vid gaming när datorn minar i bakgrunden.

Så du menar att hela systemet förbrukar 960?
Jisses det är vid gränsen
En 3080 förbrukar då kanske mer än två st 3070s ijop?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ravnit:

Ojoj ok,
Bör jag kanske investera i en 1200w då istället?
Ska leka runt lite med datorn och se vad förbrukningen blir vid normal use och vid gaming när datorn minar i bakgrunden.

Så du menar att hela systemet förbrukar 960?
Jisses det är vid gränsen
En 3080 förbrukar då kanske mer än två st 3070s ijop?

Ja alltså så länge de håller sig på sänkt power limit eller dylikt så bör det ju gå bra, det är om något går på tok som det kan bli problem. Failsafe efter misslyckad klockning, drivrutinskrasch eller dylikt. MSI Afterburner kan få fnatt och nollställa om du använder det t.ex.
Men TDP för 3060 Ti + 2x 3070 + 3080 är 200W + 220W + 220W + 320W = 960W och till det tillkommer mobo/cpu/kylning/lagring osv så förmodligen närmare 1100W i sådant fall.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja alltså så länge de håller sig på sänkt power limit eller dylikt så bör det ju gå bra, det är om något går på tok som det kan bli problem. Failsafe efter misslyckad klockning, drivrutinskrasch eller dylikt. MSI Afterburner kan få fnatt och nollställa om du använder det t.ex.
Men TDP för 3060 Ti + 2x 3070 + 3080 är 200W + 220W + 220W + 320W = 960W och till det tillkommer mobo/cpu/kylning/lagring osv så förmodligen närmare 1100W i sådant fall.

Hur skulle det se ut om det var 2 st 3080s med en 3060ti?

840w får jag då.
Med moddning o allt bör jag hamna på 980w 😅
Tänker jag rätt rent matematisk?

Tanken är väl att maxa hashrate.

3080x2+3060Ti= 260MH/s (gpu 840W)
3080+3060Ti+3070=220 MH/s (gpu 740W)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ravnit:

Hur skulle det se ut om det var 2 st 3080s med en 3060ti?

840w får jag då.
Med moddning o allt bör jag hamna på 980w 😅
Tänker jag rätt rent matematisk?

Tanken är väl att maxa hashrate.

3080x2+3060Ti= 260MH/s (gpu 840W)
3080+3060Ti+3070=220 MH/s (gpu 740W)

Ja teoretiska siffrorna för GPU:erna stämmer vid stock power limit iaf

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja teoretiska siffrorna för GPU:erna stämmer vid stock power limit iaf

Vad skulle ni göra? 😅

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ravnit:

Vad skulle ni göra? 😅

Jag hade personligen siktat på ett starkare agg om det blir aktuellt med fler än 3 kort inklusive ett 3080.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag hade personligen siktat på ett starkare agg om det blir aktuellt med fler än 3 kort inklusive ett 3080.

Tror du att jag kan lämna tillbaka nätaggregat på webhallen om jag har använt det i 10 dagar?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ravnit:

Tror du att jag kan lämna tillbaka nätaggregat på webhallen om jag har använt det i 10 dagar?

Ja de har 30 dagars öppet köp alt. 14 dagars ångerrätt om du köpt det online.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Tror du att jag kan lämna tillbaka nätaggregat på webhallen om jag har använt det i 10 dagar?

Förutsatt att du köpt det på nätet, det ska absolut gå bra. Distansköpslagen ger dig rätt att ta hem en produkt och testa den i 14 dagar (finns vissa undantag, men det är ganska självklara saker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Förutsatt att du köpt det på nätet, det ska absolut gå bra. Distansköpslagen ger dig rätt att ta hem en produkt och testa den i 14 dagar (finns vissa undantag, men det är ganska självklara saker).

Bokade ett 1200w, får se om det kommer 😅